به گزارش ایرنا، رضا حمیدی عصر پنجشنبه در نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی پیرامون طرح "مهارت آموزی در محیط واقعی کار" تاکید کرد: لازم است در این خصوص مطالعات عمیقی صورت گرفته و مشکلات ریشه یابی شود.
وی اظهار داشت: امروز کارخانه ای که سرمایه گذاری کلانی هم کرده، قادر نیست ۳۰ کارگر ماهر جذب کند اما در مقابل در یک پاساژی که ۱۰ مغازه دارد، در هر مغازه سه یا چهار نفر مشغول کار هستند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: تمام کارگرانی که در کارگاه های تولیدی استخدام می شوند، مبتدی و ناشی هستند در حالی که به آنان حقوق کامل داده می شود تا استادکار شوند.
حمیدی با اشاره به عدم تناسب بین خروجی دانشگاه ها با نیاز بخش تولید به کارگر ماهر، افزود: با وجود چندین هنرستان در کشور، نیمی از دانشآموختگان این مراکز بیکار هستند، خروجی دانشکده های مهارتی مانند دانشکده نساجی نیز مفید نیست به طوری که نیمی از دانش آموختگان این دانشکده در کشور یا در مغازه پدر خود کار می کنند و یا از کشور مهاجرت کرده اند.
نبود مشوق برای کارگاه، نگرانی جدی
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تاکنون سه یا چهار نوبت با صاحبان صنایع و مدیران دستگاه های اجرایی نشستهای تخصصی برگزار شده و عمده ترین نگرانی آنان در خصوص نبود مشوق در طرح "مهارت آموزی در محیط واقعی کار" است.
افشین رحیمی افزود: جدا از نبود مشوق های کافی در این طرح، نگرانی از دستمزد کارگران طبق قانون کار نیز وجود دارد، زیرا امکان اینکه افرادی پس از دریافت آموزشهای لازم در طرح "مهارت آموزی در محیط واقعی کار" حاضر شوند با دستمزد طبق قانون کار کنار بیایند، کم است.
وی با اشاره به آموزش چهار هزار و ۵۰۰ نفر از کارآموزان در طرح "مهارت آموزی در محیط واقعی کار" گفت: نیروی مهارت دیده برای واحدهای تولیدی در خراسان رضوی کم است، از این رو از کمیته امداد امام خمینی (ره) و برخی نهادهای دیگر خواسته ایم که برای آموزش و مهارت آموزی در اداره کل فنی و حرفه ای استان نیرو بفرستند.
رحیمی اضافه کرد: سپاه امام رضا(ع) نیز ۵۰۰ نیرو برای مهارت آموزی به اداره کل فنی و حرفه ای خراسان رضوی گسیل کرده تا در قالب طرح "مهارت آموزی در محیط کار واقعی" آموزشهای لازم را فرابگیرند.
دست و پاگیر بودن قوانین برای طرح استاد- شاگردی
استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: اهمیت اجرای طرح استاد- شاگردی را در طول زمان براساس سوابق و سنتی که وجود دارد، درک کرده ایم به نحوی که امروز کارخانه ها و کارگاه ها فاقد نیروی کار لازم هستند.
یعقوبعلی نظری افزود: قوانین در بحث طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار یا همان "استاد – شاگردی" دست و پاگیر است و سرمایه گذاران در کارگاه های کوچک آمادگی کامل برای اجرای این طرح را دارند به نحوی که هم به آنها تسهیلات داده شود و هم بتوانند کارگران را آموزش دهند و از این طریق به یک کارگاه مستقل تبدیل شوند.
وی بیان کرد: اختیارات و ظرفیتهای زیادی در خراسان رضوی وجود دارد که می توان از آن بهره گرفت و بسیاری از گره ها را باز کرد و در خصوص مهارت آموزی جریان سازی کرد.
استاندار خراسان رضوی از متولیان بخش خصوصی و دولتی خواست یک برنامه و طرح عملیاتی برای طرح استاد – شاگردی یا مهارت آموزی در محیط واقعی کار ارایه دهند چرا که احیای رابطه کارگری و کارفرمایی نقش مهمی در اشتغال دارد.
پیشنهاد اصلاحی برای طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار
رییس دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: مهمترین موانع حوزه مهارت آموزی و آموزشهای نظری شامل، قوانین و مقررات کار و تامین اجتماعی، عدم امکان ارایه آموزشهای منطبق با نیاز بازار، عدم پیوند آموزش و مراکز آموزشی با صنعت و کسب و کارها، بیگانگی جویندگان کار با محیط واقعی کار، کمبود مراکز آموزشی کاربردی حرفه ای می شود.
علی اکبر لبافی افزود: از دیگر موانع در این خصوص، تزلزل در برخی مشاغل ناشی از عدم فراگیری مهارتها است به طوری که تحقیقات نشان می دهد افرادی که از کف کارگاه جذب شده اند، میزان پایداری و تکثیر در آنها بیشتر بوده است.
وی بیان کرد: طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی (استاد- شاگردی سابق) دارای مزیتها و موانعی است که مهمترین موانع آن عدم اعتماد بخش خصوصی و دولتی، عدم اطلاع رسانی و ایجاد مزیت برای کارآموز و بنگاه اقتصادی است.
لبافی به پیشنهادهای اصلاحی دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در مورد طرح آموزش در محیط کار واقعی اشاره و بیان کرد: افزایش ظرفیت پذیرش کارآموز از هزار و ۶۰۰ نفر به سه هزار نفر در سال، اطلاع رسانی در خصوص این طرح از سوی نهادهای متولی به تشکلهای بخش خصوصی و برگزاری همایشی برای رفع ابهامات این طرح، استفاده از ظرفیت رسانه برای تشویق کارگاه ها به منظور جذب کارآموز، برقراری مشوق از سوی کارگاه محل اجرای این طرح برای جذب مهارت آموزان، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به کارگاه های مجری این طرح از جمله این پیشنهادها است.
به گزارش ایرنا، پیشنهادهای اصلاحی دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی به تصویب اعضای شورای گفتگو در این نشست رسید.