به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفتمین روز از دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، از مرکز پاسخگویی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بازدید کرد و در جریان جزییات این رویداد فرهنگی قرار گرفت.
یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و معاونان و مدیران نمایشگاه مجازی حضور داشتند.
رمضانی در این دیدار با ارایه توضیحاتی از نمایشگاه مجازی کتاب تهران، وزیر فرهنگ را از روند برگزاری آن مطلع کرد.
وی اظهار داشت: ۱۰ سامانه در این نمایشگاه مشغول به فعالیت هستند، کنترل کردن کد ملی، سامانه بانکی و... و روان نگه داشتن این سامانه ها برای استفاده مردم کار بزرگی است. با توجه به مشکلاتی که در سال گذشته اتفاق افتاد، ما در این دوره هیچ مشکلی حیاتی نداشتیم و با برنامه ریزی و هوشیاری توانستیم بیش از ۵۰۰ حمله همه جانبه را رد کنیم، حملاتی که به سامانه اطلاعاتی ما و دیگر سامانه ها وارد شد.
رییس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران با اشاره به این که مجموعا ۵۰ نهاد و سازمان در این نمایشگاه همکاری داشته اند، گفت: از وزارت علوم، وزارت کشور، وزارت بهداشت، وزارت ارتباط و فناوری اطلاعات، شرکت ملی زیرساخت، شرکت پست و... که همکاری با آنها از طریق مکاتبات وزیر ارشاد ممکن شده است، در این رویداد به طور مستقیم و غیرمستقیم حضور دارند.
رمضانی ادامه داد: مجموعا اتفاقاتی که روی داد، این نمایشگاه را به عنوان جریانی ملی در کشور تبدیل کرده و این برنامه را یک برنامه کشوری ساخت.
وی با اشاره به موضوعات پرفروش نمایشگاه، گفت: موضوعات کودک و نوجوان و بعد از آن ادبیات در این رویداد بیشترین خریدار را داشته اند. ما در این دوره سه هزار و ۵۰۰ آدرس روستایی بدون پلاک داریم.
رییس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، با اشاره به بازه های خرید مردم، گفت: اوج های مختلفی را در روزهای مختلف داشته ایم، برای مثال روز گذشته، به همه اعضای کتابخانه های عمومی اطلاع رسانی کردیم و شب گذشته یکی از پرفروش ترین ساعتهای ما بود.
وی درباره تجربه این دوره از نمایشگاه برای مخاطبان گفت: آن چه مجموعه خریداران نمایشگاه تجربه کردند، روانی و سهولت در خرید است. ما تا کنون ۳۱۰ میلیون درخواست داریم و بیش از ۲۵ هزار تماس با مرکز پاسخگویی داشتیم. از سوی دیگر سه هزار و ۸۰۰ تماس بازگشتی داشتیم، یعنی همکاران ما موضوع را پیگیری کرده و آن برگرداندیم، در نظرسنجی بعد از تماس نیز، ۸۲ درصد آرا به پاسخگویی، مثبت و خیلی خوب بوده است.
رمضانی با بیان این که در این رویداد، فرصت برابر برای همه مخاطبان فراهم شده است، گفت: در نمایشگاه امسال مخاطب چابهاری از ناشر تبریزی کتاب خریده است. این نشان می دهد ناشران کشور فرصت برابر برای ارایه کار خود پیدا کرده اند و این فرصت برای همه ناشران فراهم شده است، البته چون ناشران شهرستانی شناخته نشده اند، کمتر مخاطب دارند.
نمایشگاه مجازی کتاب صرفا یک سایت فروش کتاب نبود
احمدوند نیز در این دیدار، با اشاره به این که با وجود توسعه کمی ناشران، هیچگونه اختلال جدی در روند ارائه خدمات نمایشگاه نداشتیم، گفت: همکاران ما خدمات خود را به خوبی و ۲۴ ساعته ارائه دادند و استقبال خوبی هم از نمایشگاه صورت گرفت. این نمایشگاه آخرین آثار فرهنگی تولید شده را در معرض دید همگان قرار داد.
وی ادامه داد: کار پستی بستهها از همان روزهای ابتدایی آغاز شد و بسیاری از بستهها ارسال شدهاند. امیدواریم از تجربیات این نمایشگاه در همه حلقههای نشر در چرخهای مناسب بهرهمند شویم و در اردیبهشت ماه سال آینده خدمات و شرایط بهتری را ارائه دهیم.
احمدوند افزود: این نمایشگاه صرفا یک سایت فروش کتاب نبود و یک جریان بزرگ فرهنگی در کشور بود که رویدادهای فرهنگی متعددی در بستر آن برگزار شد.
محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در جریان این بازدید، با مشارکت در پویش نذر کتاب نمایشگاه مجازی کتاب تهران، هزار نسخه کتاب را به کودکان و نوجوانان دو منطقه کمتربرخوردار، پُل دختر و جیرفت کرمان اهدا کرد.
خانه کتاب و ادبیات ایران پویش ملی نذر کتاب را با یاری خیرین و حامیان حقیقی و حقوقی همزمان با دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران و با هدف رساندن کتاب به علاقهمندانی که امکان خرید کتاب ندارند، اجرا میکند.