شیراز - ایرنا- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به ورود موج ششم کرونا به کشور و وضعیت نارنجی شیراز و سه شهرستان دیگر فارس، توجه جدی مردم به رعایت شیوه نامه های بهداشتی و مشارکت در واکسیناسیون به ویژه دُز سوم را یک ضرورت مهم خواند.

به گزارش ایرنا ،سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز شنبه در چهارصد و هفتاد و نهمین نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در این دانشگاه گفت: طی ۷۲ ساعت گذشته، بیش از سه هزار نفر در استان به مراکز ۱۶ ساعته تشخیص و درمان سرپایی کرونا مراجعه و خدمات درمانی دریافت کرده اند.

سید وحید حسینی افزود: در شرایط کنونی حضور مردم در مراکز پرتردد و شلوغ، مجموعه سلامت را نگران عواقب این ماجرا می کند.

وی با اعلام برنامه ریزی برای افزایش زمان فعالیت مراکز ۱۶ ساعته تشخیص و درمان سرپایی کرونا و تعداد این مراکز در صورت تداوم این روند افزایشی، همچنین راه اندازی مراکز درمان سرپایی (OPAT) در بیمارستان های مرجع کرونا؛ از تمام مسوولان دانشگاه خواست تا ضمن برنامه ریزی و پیش بینی برای مقابله با موج جدید بیماری، این اقدامات در اولویت دستور کار قرار گیرد.

حسینی با تاکید بر سرعت بالای انتشار اُمیکرون از مردم خواست تا ضمن رعایت شیوه نامه های بهداشتی به ویژه حفظ فاصله فیزیکی خود با دیگران، برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، از حضور در تجمعات پرهیز کرده و از ماسک به صورت مداوم استفاده کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام اینکه طی سه روز گذشته حدود نیمی از تست های انجام شده در آزمایشگاه های تشخیصی مولکولی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، مثبت بوده است، افزود: این آمار هشداری است تا مردم بیش از پیش رعایت شیوه نامه های بهداشتی را جدی بگیرند.

آغاز برنامه واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ سال از امروز در فارس

حسینی در ادامه اعلام کرد: از امروز واکسن کروناویروس برای افراد ۹ تا ۱۲ سال در مراکز خدمات جامع سلامت مشخص شده، تزریق می شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز با قدردانی از همکاری و مشارکت مردم در دریافت واکسن کرونا اعلام کرد: تاکنون ۹۳ و ۶ دهم درصد از جمعیت هدف دُز یک، ۸۶ و نیم درصد دُز دوم و بیش از ۳۲ درصد جمعیت گروه هدف در شهرستان های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز دُز سوم واکسن کووید۱۹ را دریافت کرده اند.

 حسینی با این هشدار که تداوم این روند و بی توجهی به رعایت شیوه نامه های بهداشتی به یک بحران منجر می شود، از مسوولان دستگاه های اجرایی استان خواست تا همانند گذشته، مجموعه سلامت را یاری کرده و با تشدید نظارت بر اماکن پرتردد و تجمعات، از وقوع هرگونه بحران پیشگیری کنند.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن بررسی نمودارهای مربوط به جانباختگان کووید۱۹ در استان و کشور و پیگیری آمار نمونه های انجام شده آزمایش کرونا طی روز گذشته تاکنون در فارس؛ به ارزیابی آمار ابتلا در مناطق مختلف استان، موارد مرگ و میر، افراد بستری و بهبودیافته و روند خدمت رسانی به مبتلایان و موارد مشکوک در مراکز درمانی، همچنین پایش عملکرد مراکز آزمایشگاهی تشخیصی کروناویروس در فارس پرداخت.

بیش از یک میلیون نفر در فارس، دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز  نیز طی اطلاعیه ای، آخرین وضعیت کرونا در استان فارس را از ابتدای شیوع تا امروز شنبه، نهم بهمن ۱۴۰۰، اعلام کرد.

 در این اطلاعیه آمده است:از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون، یک میلیون و ۹۰۷ هزار و ۴۷۴ تست تشخیصی مولکولی و تست سریع در آزمایشگاه های استان تهیه شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۵۲۸ هزار و ۱۸۵ بیمار مثبت شناسایی شده است.

از مجموع تست های انجام شده از ابتدای شیوع تاکنون، یک میلیون و ۶۱۳ هزار و ۷۶۴ تست تشخیصی مولکولی بوده که ۴۵۹ هزار و ۷۹۴ مورد بیمار مثبت قطعی شناسایی شده، همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون ۲۹۳ هزار و ۷۱۰ مورد تست سریع انجام شده و ۶۸ هزار و ۳۹۱ بیمار مثبت شناسایی شده است.

با بستری ۱۱۱ بیمار جدید طی ۲۴ ساعت گذشته، هم اکنون ۴۹۷ بیمار مثبت و مشکوک دارای علایم در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد، ۵۵ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

در ۲۴ ساعت گذشته ۳ مورد جدید فوتی کووید۱۹ در فارس ثبت شده و مجموع جان باختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به هفت هزار و ۴۷۹ نفر رسید.

همچنین از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون ۵۱۱ هزار و ۵۲۸ هم استانی مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

در حال حاضر مجموع تعداد دُز تزریق شده واکسن کرونا در شهرستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با احتساب سه دُز، به هفت میلیون و ۲۹۸ هزار و ۹۱۴ دُز رسیده که از این تعداد سه میلیون و ۲۷۲ هزار و ۵۱ دُز نوبت اول، سه میلیون و دو هزار و ۵۱۱ دُز نوبت دوم و یک میلیون و ۲۴ هزار و ۳۵۲ دُز نوبت سوم واکسن بوده است.