شیراز- ایرنا- رئیس مجمع نمایندگان استان فارس گفت: امروز که کشور در حصر اقتصادی و تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار دارد بیش از هر زمان دیگری نیازمند صادرات هستیم.

به گزارش ایرنا، علیرضا پاک فطرت، روز شنبه در آیین نکوداشت روز ملی صادرات و تقدیر از صادر کنندگان نمونه استانی در شیراز افزود: اتاق بازرگانی باید بیشتر در میدان باشد و فعالان اقتصادی مجرب و افراد اقتصاددان بکوشند که در دوره‌های آتی مجلس حداقل پنج درصد کرسی‌های نمایندگی را به خود اختصاص دهند.
وی، یکی از موانع پیش روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان را بروکراسی اداری برشمرد و ادامه داد: سیستم اداری در کشور ما بسیار ناکارآمد و فلج است و برخی از کارکنان ادارات ما که بنا است به سهولت امر تولید کمک کنند کوچکترین اطلاعاتی در زمینه تولید و صادرات ندارند.
او اظهار داشت: از دیگر موانع پیش روی تولید و صادرات تمرکز اختیارات در مرکز و پایتخت است و مدیران استانی مرتبط با حوزه تولید و صادرات عملا هیچگونه اختیاری برای تصمیم گیری ندارند.
نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی افزود: انتظار داریم دولت مرکزی زانوی خود را از گلوی استان‌ها بردارد تا استان‌ها بتوانند رشد کنند و با به رقابت بپردازند.
پاک فطرت گفت: صدور دستورالعمل‌های یک شبه برای استان‌ها از جانب مرکز و برخی قوانین و مقررات دست و پاگیر بعضا آسیب‌هایی را به بخش تولید و صادرات وارد می‌کند که منجر به روی آوردن تولیدکنندگان به سمت واسطه‌گری و دلالی می‌شود.
وی بیان کرد: در بحث صادرات، کشور ترکیه سالانه حدود ۲۲۵ میلیارد دلار و کشور آلمان حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار به دیگر کشورها محصول صادر می‌کنند و این در حالی است که میزان صادرات کشور ما ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار است که بخش عمده آن را هم مربوط به حوزه نفت و پتروشیمی است.
رئیس مجمع نمایندگان فارس، خواستار تامین نیاز مصرف‌ کنندگان داخلی و کشورهای همسایه از طریق تولیدات داخلی شد و افزود: ۸۵ میلیون مصرف کننده داخلی و حدود ۸۰۰ میلیون نفر در کشورهای همسایه ما وجود دارند که ایران در تامین نیاز مصرف‌ کنندگان خارجی تنها ۲ درصد سهم دارد که به راحتی می‌توان این میزان را به ۶ درصد رساند.

فعالان اقتصادی در شرایطی نابرابر، اقتصاد ملی را زنده نگه داشته‌اند
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس هم، ضمن تبریک روز ملی صادرات گفت: امروز به روز نکوداشت بازرگانان شریفی است که بی وقفه در این عرصه خطیر و شرایط کاملا نابرابر، با انبوهی از مشکلات، اقتصاد ملی را زنده و پویا نگه ‌داشته‌ اند.
جمال رازقی افزود: به رغم تمام بی مهری هایی که بویژه در سه سال گذشته شاهد آن بودیم، صادر کنندگان، سربازان افتخار آفرینی هستند که با شکستن حصر تحریم‌ها ثابت کردند که حضور کالای ایرانی در بازارهای جهانی پیام رسان مخالفت با تحریم هاست.
او ادامه داد: بی‌شک بر این باوریم که عبور کالاهای ایرانی از مرزهای کشور مانند مجاهدت سربازان نظام در مرزها، مقدس و قابل تکریم است که بر این ادعای مهم باید نقش حضور کشور در بازارهای جهانی در توسعه فرهنگی و امنیتی آنچنان ارزنده است که وظیفه خود می‌دانم تا در مقابل این مجاهدت سر تعظیم فرود آورم.
وی بیان کرد: برخلاف آنچه که به جامعه نشان داده می‌شود، باید بپذیریم که هزینه عقب افتادگی از صادرات را اقشار ضعیف جامعه می پردازند، صادر کنندگان هم مشوق‌های مالی و صادراتی نمی‌خواهد بلکه تنها خواستار مسیر هموار و ایمن برای حرکت هستند تا با اعتماد و اطمینان در مسیر پیش رو حرکت کنند اما متاسفانه در چند دهه اخیر تجارت خارجی ما دچار یک سردرگمی شده است.
او گفت: امروزه اتاق های بازرگانی، سازمان‌های بالادستی و فراگیر بخش خصوصی هستند که ماموریتهای خود را بهبود محیط کسب و کار ملی از طریق ایجاد گفتمان با حاکمیت، توسعه کسب و کار اعضا از طریق گسترش روابط داخلی و بین المللی (شبکه سازی) و تسهیل نقش آفرینی فعالان اقتصادی در معادلات داخلی و خارجی و همینطور رابطه آنها با جامعه پیرامون خود قرار داده‌اند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس افزود: اینکه فعالیت اقتصادی در ایران با بار مالی بالایی همراه است معلول مداخلات بسیار شدید دولت در اقتصاد کشور است و حضور سنگین دولت در فعالیت‌های اقتصادی در تمامی صنایع کلیدی از جمله بانکداری باعث دشواری دسترسی به منابع مالی و از بین رفتن فرصتهای بخش خصوصی در فضای رقابتی غیر عادلانه شده است.
رازقی گفت: فساد گسترده و موانع بروکراتیک در کنار ریسک‌های سیاسی مزمن، سرمایه‌گذاری و تولید را در ایران پرریسک کرده است.
او افرود: بر مبنای این ملاحظات و به دلیل رایج بودن کاغذ بازی و پارتی بازی در محیط اداری کشور، تاخیرهای طولانی در انجام امور بازرگانی و شروع فعالیت کسب و کار را شاهد هستیم.
وی ادامه داد: برخلاف آنچه که رهبر معظم انقلاب در صدور دستور اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و خصوصی سازی ابلاغ فرمودند، چنین به نظر می‌رسد که بویژه در ۱۰ سال گذشته اندازه دولت در اقتصاد ایران بزرگتر شده که این موضوع بدان مفهوم است که سهم بخش خصوصی واقعی از اقتصاد ایران کوچکتر شده است.
او افزود: بنابراین بسیار ناجوانمردانه است که ناکارایی اقتصاد کشور، گسترش فقر و کاهش سفره خانوار به دوش بخش خصوصی بیاندازیم و بر آن هجمه وارد کنیم.
در این آیین از صادر کنندگان نمونه ملی و استانی و همچنین صادر کنندگان برتر استانی تقدیر شد.