به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روزنامه «گلوبال تایمز» چین، براساس داده های رسمی چنین افزایشی در سفرهای قطارهای باربری چین و اروپا با انتقال کالاها به ارزش ۷۴.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ بوده که در مقایسه با ارزش کالاهای انتقالی در سال ۲۰۱۶ که ۸ میلیارد دلار بوده رشد سالانه ۵۵ درصدی داشته است.
براساس اطلاعاتی که گروه راه آهن دولتی چین در اختیار این رسانه قرار داده، همچنین سهم کلی تجارت میان اروپا و چین از ۱.۵ درصد به ۸ درصد رسیده است.
بدین ترتیب از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ قطارهای تندرو چین اروپا با رشد میانگین سالانه ۵۵ درصدی رو به رو شدند و این افزایش به ۱۸۰ شهر در ۲۳ کشور اروپایی رسیده و گستره کالاهای منتقل شده از تولیدات فناوری اطلاعات از قبیل تلفن های هوشمند، کامپوترها و نت بوک ها از ابتدای کار تا بیش از ۵۰ هزار جنس شامل قطعات خودرو، وسائل نقلیه، مواد شیمیایی، مواد الکترویکی، غذا، نوشیدنی و چوب تا امروز رسیده است.
شرکت گروه راه آهن دولتی معتقد است، قطارهای باربری چین و اروپا که خط مهم و حیاتی برای تجارت و همکاری اقتصادی در سراسر منطقه اورآسیا محسوب می شود از سال ۲۰۲۰ به آرامی کار خود را از سرمی گیرد، چرا که با تاثیرات همه گیری ویروس کرونا در جهان، نشان داده شد که قطارها نقش مهمی در مبارزه با همه گیری ویروس کرونا با انتقال کالاها در جلوگیری و پیش گیری از همه گیری ایفا کردند.
براساس این گزارش به طور کلی ۱۳.۲۶ میلیون کالای ضد همه گیری با وزن بیش از ۱۰۰ هزار تُن به آلمان، لهستان، بلژیک و دیگر کشورهای اروپایی ارسال شد.
ناظران معتقدند توسعه سریع راه آهن باربری چین و اروپا به شکل موثری به بازگشایی های شهرهای داخلی چین از جمله شهر «چونگ کینگ» واقع در جنوب غربی این کشور که در پیشرفت اقتصادی کسب و کارهای فناوری اطلاعات، خودرو و تجارت الکتریکی پیشرفت داشته منجر شده است.
در پایان این گزارش آمده است، استان «جیانگ سو» در شرق چین، هزار و ۸۰۰ سفر قطارهای باربری چین و اروپا را در سال ۲۰۲۱ انجام داده است که براساس داده های دفتر حمل و نقل استانی ثبت رکورد سال به سال برای بالای ۲۹ درصد می باشد. ارزش واردات و صادرات کالاهای انتقالی توسط قطارهای باربری به حدود ۲۵۳۶ میلیارد یوآن معادل ۴ میلیارد دلار با افزایش ۶۷.۷ درصدی از سال ۲۰۲۰ رسیده است.