تهران- ایرنا- سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به حواشی‌ مربوط به بازدیدش از شرکت کروز همزمان با برگزاری جلسه دادگاه مفاسد کلان این شرکت توضیحاتی ارائه کرد و گفت: حضورم در این شرکت و بازدید از خط تولید آن، برای چند ماه گذشته در راستای حمایت از تولید و کارآفرینی بود که اکنون منتشر شده است.

«غلامرضا مرحبا» در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره هم‌زمانی بازدیدش از شرکت کروز با برگزاری دادگاه فساد ۳۳ هزار میلیارد تومانی این شرکت، اظهار داشت: بازدید از خط تولید شرکت صنایع تولیدی کروز حمایت از متخلف نیست بلکه حمایت از تولید و کارآفرینی است این بازدید برای چند ماه گذشته بود و در آن زمان بحث از این مسائل و تخلف نبود.

وی افزود: روابط عمومی این شرکت اکنون بعد از چند ماه این بازدید را رسانه‌ای کرده است که در این باره قضاوتی نداریم و اهداف آنها را نمی‌دانیم.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه بازدید شرکت کروز به دعوت از خط تولید آن بوده است گفت: برای بازدید از خطوط تولید در همه جای کشور از نمایندگان دعوت می‌شود و ما به عنوان نماینده مردم از این خطوط بازدید می‌کنیم تا از آخرین وضعیت تکنولوژی و خط تولید در جریان باشیم.

وی ادامه داد: بنده اطلاعی از پشت پرده فعالیت‌های این شرکت و بحث قاچاق نداشته و حتی صلاحیت اظهار نظر و ورود ندارم، رفتارشان در گذشته، حال و آینده باید از سوی دستگاه‌های قضایی و نظارتی مورد بررسی و رسیدگی قرار گیرد.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر شرکتی تخلف کند باید با او برخورد قانونی شود گفت: ما از هیچ کسی و یا مدیری در این شرکت هیچ حمایتی حتی به صورت لفظی ساده نکرده‌ایم.

وی ابراز داشت: هیچ کسی حق حمایت از متخلفی را ندارد و ما نمایندگان بر حسن اجرای قانون نظارت داریم از این رو هر کسی که تخلف کرده باشد قانون باید در مورد آن اجرا شود ما نیز از اجرای قانون حمایت می‌کنیم.

مرحبا خاطرنشان کرد: اگر لکه سیاهی در پرونده این شرکت در گذشته بوده باشد باید دستگاه‌های قضایی ورود کنند، وظیفه دستگاه قضایی است تا متخلفان را به اشد مجازات برساند.

به گزارش ایرنا، جلسات رسیدگی به پرونده شرکت خودروسازی کروز از دو هفته قبل در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی و به ریاست قاضی صلواتی در حال برگزاری است.

بر اساس کیفرخواست، مدیران رده‌بالای این شرکت متهم به پرداخت هدایا و رشوه‌های متعدد به صورت نقدی و غیرنقدی از جمله خودرو، قطعات خودرو، سکه تمام بهار آزادی، نیم‌سکه، ربع سکه، صدها کارت هدیه با مبالغ مختلف، هدایای نفیس و گوشی‌های تلفن همراه به افراد متخلف هستند.

مطابق آنچه در دادگاه عنوان شد مواقعی که در زمان ترخیص کالا از گمرک اختلاف وزن بین کالا و اظهارنامه‌ها پیش می‌آمد، دستور پرداخت هدیه داده می‌شد. همچنین علت پرداخت هدایا، تسریع در انجام کارها و ترخیص کالاها، چشم‌پوشی از مغایرت‌ها و نمک‌گیر کرده افراد مطرح شده است.

جالب آنجاست که به گفته متهمان، اگر هدایا به افراد مختلف در ادارات پرداخت نمی‌شد بعد از چند ماه کارها به کندی پیش می‌رفت و رفتار آنها نشان می‌داد که هدیه‌ای از سمت شرکت دریافت نکرده‌اند و مکاتبات را به تاخیر می‌انداختند.

 از سال ۹۲ روال جعل اسناد برای ترخیص کالا در شرکت کروز وجود داشته است. همچنین در بازرسی انجام شده از دفتر کار یکی از متهمان، سه مهر مربوط به شرکت خارجی در گاوصندوق کشف شده است که طبق قانون مطابق جعل سند است.

طبق اعلام کیفرخواست، مجموع قاچاق کالایی که توسط شرکت کروز انجام شده ۳۳ هزار میلیارد تومان است.