به گزارش روز یکشنبه اداره کل راه آهن خراسان، مصطفی نصیری ورگ افزود: با توجه به عبور این میزان کالای ترانزیتی از مرز سرخس، این پایانه ریلی بین المللی با سهم ۷۹ درصدی از ترانزیت ریلی کالا، بزرگترین مرز ریلی کشور به حساب میآید.
وی گفت: از مجموع ترانزیت مرز ریلی سرخس، بیش از یک میلیون و ۲۴۰ هزار تن ترانزیت کالای وارده و ۱۴۷ هزار تن ترانزیت کالای صادره بوده است که بیشتر از مبدأ کشورهای آسیای مرکزی وارد و از مرز بندرعباس صادر می شود و عمده این اقلام نیز شامل گوگرد، کود شیمیایی و کالاهای کانتینری میشود.
مدیرکل راه آهن خراسان اظهار داشت: بارهای ترانزیتی ریلی از مسیرهای دیگری از جمله مرز رازی و میرجاوه نیز جابه جا می شود.
نصیری ورگ خاطرنشان کرد: از دلایل عمده استقبال مشتریان از حمل ریلی کالاهای ترانزیتی و رشد چند برابری ترازیت ریلی مرز سرخس میتوان به امکان سیر کالا با واگنهای ایرانی از خطوط عریض و نرمال کشور ترکمنستان، نرخ حمل مناسب، ایجاد قطارهای مستقیم برنامهای و کاهش زمان سیر کالاهای ترانزیت اشاره داشت.
پیش از شیوع ویروس کرونا سالانه حدود ۴.۵ میلیون تن کالا در حوزه ریلی خراسان رضوی شامل ادارات کل راه آهن خراسان و راهآهن شرق کشور جابهجا میشد که حدود ۴۰ درصد آن مربوط به حمل و نقل داخلی بود.
هزار و ۴۰۰ کیلومتر، معادل ۱۴ درصد از مجموع ۱۰ هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی ایران مربوط به محدوده خراسان رضوی است.
همچنین این استان بیشترین سهم و رتبه نخست جابهجایی مسافر کشور را از طریق ناوگان ریلی دارد.