خرم‌آباد - ایرنا - موج ششم کرونا در حالی رخ نمایان کرده است که مردم لرستان کمتر از یک ماه روزهای آبی را سپری کردند و اُمیکرون که آتش زیرخاکستر بود با سهل انگاری‌ و عادی انگاری‌ها اکنون فوران کرده است.

به گزارش ایرنا ویروس کرونا در حالی بار دیگر چند روز اخیر چهره ای سرکش تر از همیشه به نمایش گذاشته است که تقریبا امید به کاهش همه گیری کووید ۱۹ و اثربخشی واکسیناسیون همه جا به وضوح قابل مشاهده شده بود.

بازگشت به روال قبلی زندگی و بازگشایی مدارس، نوید مسرت بخش روزهای خوش وضعیت آبی کرونایی را دل مردم ایجاد کرده بود که به ناگاه با سرکشی سویه اُمیکرون تمام دلخوشی روزهای اخیر و خواب خوش آینده بی رنگ شد.

چند برابر شدن ناگهانی آمار ابتلا و بستری به کرونا طی روزهای گذشته خبر از شدت همه گیری سویه جدید صحه گذاشتن بر مطالبی است که کارشناسان و متخصصان در خصوص سرعت انتشار و همه گیری این ویروس اظهار می کردند.

رنگ آبی کرونایی با سرعت به چهره برافروخته قرمز و نارنجی تبدیل شد، این همه گیری یکباره پیامی است برای افرادی که با بی توجهی به توصیه ها، تاکید متخصصان و مسوولان، لزوم واکسیناسیون و تزریق دُز سوم را برای سلامت جامعه و اطرافیان خود به بازی گرفته اند چراکه این ویروس سرکش طی ۲ سال گذشته ثابت کرده است با کمترین سهل انگاری و عدم توجه به رعایت پروتکل ها قادر به شدت گرفتن و گرفتار نمودن افراد بسیاری در دام خود است.

نگرانی و دلواپسی های موج ششم در حالی رو به افزایش است که بازگشایی حضوری مدارس بسیاری از خانواده ها را دچار سردگمی و دلواپسی کرده و بیم ابتلای دانش آموزان در موج جدید بیش از گذشته والدین و خانواده ها را درگیر کرده و این در حالی است طی روزهای اخیر آمار ابتلای روزانه در استان ۲ برابر شده است.

ضرورت رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و تزریق واکسن طی ۲ سال همه گیری کرونا برکسی پوشیده نیست و لازمه رفتار هر شهروند آگاه توجه به تمامی نکات ایمنی و دوری از ویروس کرونا تا زمان ریشه کنی کامل این ویروس است.  

موج ششم کرونا در لرستان آغاز شده است

 سرپرست دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: موج ششم کرونا در این استان آغاز شده است و رعایت پروتکل های بهداشتی و تسریع در افزایش روند واکسیناسیون ضرورت دارد.

بهرام دلفان کرد:اهمیت موضوع سلامت بر کسی پوشیده نیست و تمامی ابعاد زندگی بشر طی ۲ سال گذشته تحت تاثیر کرونا و لزوم مقابله با آن قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در این مدت تمامی توان بشر و امکانات صرف مقابله و کنترل این ویروس قرار گرفت اظهار داشت: برخلاف پیشرفت های شگرف علمی دنیا هنوز در مقابله با برخی از بیماری ها از جمله کرونا ناتوان هستیم و تنها باید آنها را کنترل کرد.

وی ادامه داد: طی ۲ سال گذشته تلاش زیادی در راستای حفاظت مردم از کرونا شده است اما این ویروس به قدری سرکش است که هر چند گاهی به شکل سویه های جدید بروز می کند که رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و اهتمام به واکسیناسیون همچنان در راس اقدامات مقابله با آن هستند.

بیش از ۲ میلیون دُز واکسن کرونا در لرستان تزریق شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: :سه میلیون و ۱۰۰ هزار دُز واکسن کرونا وارد استان و از این تعداد ۲ میلیون و ۷۱۷ هزار و ۸۱۷ دُز تزریق شده است.

به گزارش ایرنا دکتر مریم کوشکی روز یکشنبه در نشست خبری اعضای هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی با اصحاب رسانه بیان کرد: با توجه به اینکه جمعیت هدف واکسن کرونا بالای ۱۲ سال هستند ۸۷.۷ درصد از واجدین شرایط در استان دُز نخست، ۷۶.۱ درصد دُز  دوم و ۲۲.۲ درصد دُز  سوم را دریافت کرده اند.

وی ادامه داد: لرستان در راستای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در رتبه های میانی استان های کشور قرار دارد.

وی با تاکید بر لزوم استقبال مردم از واکسیناسیون عمومی عنوان کرد: لزوم تعامل مردم برای تکمیل طرح واکسیناسیون امری بدیهی است و با توجه به جهش های ویروس کرونا پوشش واکسیناسیون باید به سطح ۹۰ درصد برسد.

کوشکی گفت: تزریق دُز سوم بعنوان دُز یادآور با توجه به شروع موج جدید ضرورت دارد و در این راستا آمادگی کاملی برای واکسیناسیون ایجاد شده است.

تعداد شهرهای زرد و نارنجی کرونا در لرستان افزایش یافت

 وضعیت شیوع کرونا بر اساس آخرین اطلاعات سامانه ماسک در شهرهای الیگودرز، دورود و ازنا تغییر کرد.

به گزارش ایرنا، براساس آخرین رنگ بندی اعلام شده در سطح کشور شهرستان دورود و ازنا از آبی به زرد همچنین الیگودرز از زرد به نارنجی تغییر کردند.

طبق آخرین نقشه رنگبندی کرونایی کشور که در برنامه کاربردی ماسک منتشر شد از امروز (دهم بهمن ماه) خرم آباد و الیگودرز در وضعیت نارنجی، بروجرد، ازنا و دورود زرد و بقیه شهرستان های لرستان در وضع آبی شیوع کرونا قرار دارند.

آمار مبتلایان به کرونا در لرستان افزایش یافته است

 استاندار لرستان از افزایش آمار مبتلایان، بستری‌ها و مرگ و میر ناشی از کرونا در این استان خبر داد.

فرهاد زیویاراظهار داشت: طبق گزارش ارائه شده در ستاد ملی کرونا، روند شیوع اُمیکرون در کشور رو به افزایش است و آمار ابتلا، بستری و مرگ بر اثر بیماری نیز افزایش داشته که مقرر شده است استانها در صورت حادبودن شرایط اختیار اجرای تصمیمات لازم را داشته باشند. 

وی در خصوص آخرین وضعیت کرونا در استان افزود: با اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان آمار ابتلاء، بستری و فوت در استان نیز نسبت به هفته‌های گذشته حدود ۲ برابر شده  و مرگ بر اثر کرونا به تعداد چهار نفر در هفته اخیر رسیده است.

استاندار لرستان با تحلیل شرایط کنونی و در نظر گرفتن محدودیت در امکانات و تخت های بیمارستانی، افزود: به منظور حفاظت از سلامت جامعه هدف استان که افراد واکسن نزده و دانش آموزان مقطع ابتدایی را شامل می شود، مقرر شد آموزش در مهدکودک ها و مقطع ابتدایی مدارس شهرستان های دارای وضعیت نارنجی به مدت یک هفته به صورت مجازی برگزار شود. 

 زیویار با اشاره به تغییر وضعیت کرونا در خرم آباد از زرد به رنگ نارنجی ادامه داد: فرمانداران استان با در نظر گرفتن وضعیت رنگ بندی شهرستانها و همچنین روند شیوع بیماری، اقدامات لازم را در جهت کنترل بیماری تمهید کنند و نسبت به اجرای دستورالعمل های ستاد مقابله با کرونا اهتمام داشته باشند.

وی بیان کرد: با توجه به روند صعودی بیماری و احتمال تغییر در وضعیت رنگ بندی شهرستان ها، در صورت لزوم جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا به منظور اتخاذ تدابیر لازم، در طول هفته جاری نیز برگزار خواهد شد.