تهران- ایرنا- بالا گرفتن تنش در روابط فرانسه و کشور آفریقایی مالی این سوال را مطرح می‌کند که آیا پاریس برای همیشه مستعمره سابق خود را ترک خواهد کرد؟

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، تنش میان پاریس و باماکو با مطرح شدن احتمال خروج نیروهای فرانسه از مالی و نیز تازه‌ترین اظهار نظر وزیر امور خارجه مالی، وارد مرحله تازه ای شده است. به تازگی  وزیر دفاع فرانسه با اشاره به شرایط دشوار اقدام نظامی در کشور مالی اعلام کرد که کشورش نمی‌تواند به هر قیمتی به حضور خود در این کشور آفریقایی ادامه دهد. «فلورانس پارلی» همچنین از دشواری شرایط مداخله کشورش در مالی از منظر نظامی، اقتصادی و سیاسی سخن گفت. « ژان ایو لو دریان» وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز جمعه گفت که وضعیت «غیر قابل دفاع» در مالی حکم  فرما شده است. 

به گزارش روزنامه فرانسوی «لو فیگارو»، «عبدالله دیوپ» وزیر امور خارجه مالی در تازه‌ترین اظهارنظر عنوان کرد که کودتاگران در مالی بر منافع فرانسه دست گذاشته اند و همین امر به بروز تنش در روابط میان دو کشور منجر شده است.

پاریس اختلاف میان باماکو با کشورهای اروپایی را پس از دو کودتای نظامی در این کشور، امتناع قدرت فعلی به برگزاری انتخابات آنگونه که پیشتر انتظار آن می‌رفت، عنوان می کند. این در حالی است که دیوپ می‌گوید: موافقان برگزاری انتخابات در ۲۷ فوریه (۸ اسفند) امیدوارند همان افراد قبلی به قدرت بازگردند.

دیوپ روز جمعه در بروکسل با رد انتقادات فرانسه به کودتاگران، دلیل آن را تحت تاثیر گرفتن منافع فرانسه خواند.

در یک فیلم ویدئویی که مقامات مالی دیروز (یکشنبه) اعتبار آن را تایید کردند، وزیر امور خارجه مالی فرانسه را به حمایت از کودتاهای قبلی کشورش متهم می کند.

وی می افزاید: فرانسه که خود را مدافع دمکراسی می خواند وارد دیگر کشورها می شود و سران دولتی آنها را منصوب می کند.

به گزارش «لو فیگارو» روابط فرانسه با مالی که از مستعمرات سابق این کشور است پس از کودتای اوت ۲۰۲۰(مرداد/ شهریور) متشنج شد.

فرانسه از شش ماه پیش سازماندهی مجدد نیروهای نظامی خود را در مالی با ترک سه پایگاه در شمال این کشور آغاز کرده است. پاریس همچنین در نظر دارد پنج هزار نیروی نظامی مستقر در منطقه ساحل آفریقا را تا سال ۲۰۲۳ به ۲هزار و ۵۰۰ تا سه هزار نفر برساند. از ماه ژانویه نیز تصویب مجموعه ای از تحریم های سخت علیه مالی توسط جامعه اقتصای کشورهای غرب آفریقا همراه با بستن مرزها به روی این کشور، تنش های بیشتری هم ایجاد کرد.

این تحریم ها پس از آن وضع شد که کودتاگران اعلام کردند به جای برگزاری انتخابات در موعدی که تعهد کرده بودند، می‌خواهند پنج سال در قدرت باقی بمانند.

لو دریان این هفته گفته بود که «حکومت نظامی نامشروع است و اقدامات غیرمسئولانه ای صورت می دهد». عبدالله دیوپ در ویدئو پاسخ می‌دهد که مالی با به تعویق انداختن انتخابات «می‌خواهد برای فرداها چیز محکمی بسازد».

فرانسه همچنین از نزدیکی باماکو با مسکو نگران است. فرانسه استقرار نیروهای شرکت امنیتی خصوصی روسیه با نام «واگنر» را با ماموریت خود در این کشور ناسازگار می‌داند. باماکو این نیروها را مربیان نظامی اعلام می کند. دیوپ در فیلم ویدئویی تازه منتشر شده در مورد این مساله هم گفت: مالی و روسیه از دیرباز به خصوص در زمینه همکاری های نظامی شریک بوده اند.

مالی با تجربه دو کودتای پی در پی در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ وارد بحران امنیتی و سیاسی شده است. کودتای اخیر سومین کودتا در ۱۰ سال گذشته (۲۰۱۲) و پنجمین در تاریخ این کشور پس از کودتای سال های ۱۹۶۸ و ۱۹۹۱ میلادی است.

فرانسه در آذرماه اعلام کرده بود که به شکل نمادین نیروهای نظامی خود را پس از هشت سال از مالی خارج می کند.  فرانسوا اولاند رئیس جمهور پیشین فرانسه رسما در فوریه ۲۰۱۳ آغاز مداخله ارتش فرانسه را برای ریشه‌کن کردن «تندروها» در کشور مالی اعلام کرده بود. در پی این اعلام، پاریس حدود ۵ هزار و ۱۰۰ سرباز را در منطقه "ساحل" از جمله مالی مستقر کرد.

امانوئل ماکرون، رئیس ‌جمهوری فرانسه پس از کودتای نظامی در مالی۲۰۲۰ در ماه ژوئن از کاهش عمده نیروهای فرانسوی خبر داده بود.