تهران- ایرنا- دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: هنگام پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تمام ادیان الهی دچار افول بزرگی شده بودند و انقلاب توجه به خدا و دین را در سراسر دنیا افزایش داد.

به گزارش روز دوشنبه گروه علم و آموزش ایرنا، سعیدرضا عاملی در سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با تبریک ایام‌الله دهه فجراز ظرفیت جهان متاورس به عنوان فراجهان نام برد و تاکید کرد: در زمینه دفاع مقدس باید از بهترین ظرفیت‌های فناورانه بهره ببریم تا فهم عمیق‌تری از دفاع مقدس شکل بگیرد، البته شاید حس عملیات‌های دفاع مقدس با بودن در همان مکان عملیات متصور شود و مکان عملیات فقط دارای نمادهایی است که قبلا در آنجا اتفاقی افتاده است اما انتقال دهنده حس غربت، تنهایی و تشنگی رزمندگان و محاصره و حجم آتش عملیات نیست.

وی افزود: اما در ظرفیت فضای مجازی و واقعیت گسترده - فراجهانی(متاورس) این موضوع قابل لمس است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: خداوند را سپاس که ما را در دوره‌ای قرار داد تا توفیق درک انقلاب اسلامی را تجربه کنیم و پس از ظهور اسلام و دوران امامت حضرت ولی عصر (عج الله) در دوره غیبت پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان بزرگترین حادثه تاریخ شکل گرفت.


انقلاب اسلامی دین را به میدان زندگی کشاند
عاملی در ادامه انقلاب اسلامی ایران را یک سرمایه اجتماعی بزرگ دانست و اظهار داشت: بنیان سرمایه اجتماعی بر امید به آینده است و انقلاب اسلامی در شرایطی به وقوع پیوست که جهان با حاکمیت فرهنگ لائیک و مارکسیست و لیبرالیسم مسیر تاریخ را عوض کرده بود و هنگامی که با تجدد مدرنیزم شاهد فراگیری نظام سکولار در جهان بودیم، انقلاب اسلامی بار دیگر دین را به میدان زندگی کشاند.

استاد دانشگاه تهران همچنین با بیان خاطره‌ای عنوان کرد: در یک پرواز با یکی از اسقف‌های کلیسای کاتولیک همسفر بودیم. وی می‌گفت با پیروزی انقلاب اسلامی، مسیحیت و به معنایی توجه به دین احیاء شد. تمام ادیان الهی دچار افول بزرگ شده بودند و انقلاب اسلامی توجه به خدا و دین را در سراسر دنیا افزایش داد.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی با امید به انقلابیون جهان، عزم و اراده آنها را محکم و راسخ کرد. سالها امام خمینی‌(ره) فرمودند که شاه باید برود و شاه که قدرت بزرگ منطقه بود، رفت و مردم ایران شاهد پیروزی پرشکوه انقلاب اسلامی بودند که شادی‌های بزرگی را در جهان رقم زد.

عاملی، سرمایه انسانیِ سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی را «شهدا» یِ پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعان حرم دانست و گفت: شهدای زنده دفاع مقدس، سرداران سلحشور و رزمندگان غریب و ناشناخته بعد از جنگ و مجاهدان دفاع از حرم، سرمایه انسانیِ سرمایه اجتماعی عظیم ایران هستند. 

وی افزود: سزاوار است یادی از سردار حاج قاسم سلیمانی کنیم چون ایشان چهار نماد را ایجاد کرد. نماد اول تبسم و لبخند ایشان بود که نشان مهربانی نسل جنگ است. نماد دوم؛ همت، تلاش مجاهدانه و خستگی ناپذیریِ ایشان بود که نشان از همت نسل جنگ دارد. نماد سوم سردار بزرگ دلها؛ عقلانیت، تدبیر، برنامه ریزی برای کوتاه کردن مسیر و دور زدن دشمن و نیز حل مسئله با فناوری‌های نرم بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در شرایط مختلف سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به دشمن فرصت‌های زیادی برای برگشت داد و زمانی که از برگشتن دشمن ناامید شد، دست به عملیات می‌زد. نماد چهارم شهید بزرگوار ایمان بود. ایشان سرشار از ایمان، باور و مملو از نشاط برخاسته از ایمان بود که برای ما سرمایه عظیمی را ایجاد کرده است و امروز با پیروی از این نماد بزرگ دین داری، آرزوی نسل جوان این است که ‌ای کاش ما هم سردار سلیمانی باشیم.

وی ادامه داد: این ارزش فاخری است که سردار سلیمانی در ذیل نسل جنگ و نماد دفاع مقدس شکل گرفت.

تاریخ شفاهی دارای قدمت هزار ساله است
بر اساس گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، عاملی با اشاره به شکل گیری همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس و مدافعان حرم با سپاس از برگزارکنندگان همایش در گردآوری اسناد و مدارک تاریخ شفاهی دفاع مقدس اظهار داشت: در فرهنگ ایران، تاریخ شفاهی از قدمت هزار ساله برخوردار است و به خصوص در فرهنگ تشیع که روایت معنا دارد، یک امر شناخته شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: تاریخ شفاهی به معنای متداول امروزی از زمانی معنا یافت که ثبت و ضبط صدا معنا پیدا کرد؛ در حقیقت صدا مبنایی برای شکل گیری تاریخ شفاهی بود. میان دو جنگ اول و دوم جهانی پایه تاریخ شفاهی در دانشگاه هاروارد گذاشته شد.

عاملی افزود: در عین حال شروع شکل‌گیری فراگیر تاریخ شفاهی عمری بیش از ۵۰ سال نداشته است و در ایران نیز تجربه سه دهه تاریخ شفاهی به معنای متداول آن را داریم که ابتدا ذیل دفاع مقدس شکل گرفت و بعدا به سایر عرصه‌های ثبتِ کارخانه‌ها، نظام صنعتی، فقر، امور مرتبط با خانواده و نیز ثبت امور مرتبط با عرصه سیاست تسری یافت.

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد: درخصوص تاریخ شفاهی باید از سخنان رهبر معظم انقلاب وام گرفت که آن را یک صندوقچه جواهری می‌دانند که سرمایه‌های بسیاری را در دل خود نهفته است. تاریخ شفاهی بروز و عینیت بخشیدن بدون واسطه وقایع مهم نانوشته‌ها، نادیده‌ها و ناگفته‌ها است؛ لذا از این جهت تاریخ شفاهی اهمیت بسیاری دارد.

سومین همایش تاریخ شفاهی دفاع مقدس دهم بهمن ماه در کتابخانه ملی برگزار شد.