تهران- ایرنا- معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: حدود ۸۰۰ مرکز تحقیقات در کشور داریم و در برخی دانشگاه‌ها چند مرکز تحقیقات همنام وجود دارد، برای رفع این مشکل باید مراکز تحقیقاتی را تبدیل به شبکه‌های تحقیقاتی کنیم.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، یونس پناهی در اولین روز از برگزاری "نشست دبیران هم‌اندیشی اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور" اظهار داشت: این نگرش را برای دوستان خود باید فرهنگ سازی کنید که نوشتن یک مقاله در تحقیقات، شروع کار است نه پایان کار، در تحقیقات و فناوری، در هر کشور، استان و منطقه، باید نیازهای بومی را فهرست کرد و توانمندی آن گروه را در کنار این نیازها قرار داد و بررسی کرد که با کدام روش، با کمترین هزینه می‌توان این مشکلات را برطرف کرد.

این مقام مسؤول با تاکید بر این نکته که هزینه تحقیقات و درمان برای کشور خیلی بالا است زیرا همه دوست داریم یک مرکز تحقیقاتی را در اختیار داشته باشیم، یادآور شد: این در حالی است که هر مرکز تحقیقات الزاماتی دارد. به همین دلیل است که برای ما در کشور تحقیقات بسیار گران است. اگر فردی بررسی کند علت یک بیماری چیست، گاه برای یک تحقیقات جزئی هزینه بالایی تقاضا می‌کنند که نباید اینگونه باشد. برای رفع این مشکل باید مراکز تحقیقاتی خود را تبدیل به شبکه‌های تحقیقاتی کنیم.

وی همچنین در تعریف دانشگاه‌های نسل یک و تفاوت آن با دانشگاه نسل سه، گفت: این مساله که دانشگاه‌های نسل یک تنها در حوزه آموزش فعالیت داشتند و نمی‌توانستند نیازهای حوزه سلامت را مرتفع کنند، سبب رشد این دانشگاه‌ها شد و باعث شد که دانشگاه‌ها خود را به دانشگاه‌های نسل دوم ارتقا دهند تا به تحقیقات و پژوهش روی بیاورند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان این‌که دانشگاه‌های نسل دوم با رویکرد تحقیقاتی روی کار آمدند، یادآور شد: با رشد جامعه و افزایش نیاز، این آگاهی به دست آمد که دانشگاه‌های نسل دوم نیز نمی‌توانند بسیاری از نیازهای جامعه را در حوزه سلامت پاسخگو باشند و در ادامه، دانشگاه‌های نسل سوم ایجاد شدند. 

به گفته وی ایراد دانشگاه‌های نسل دوم در این بود که تمام ابزار و امکانات دانشگاه‌های نسل اول را دارند اما نمی‌توانند نیازهای اقتصادی خود را تامین کنند و برای این که از آموزش و پژوهش بتوانند استفاده کنند و تولید دانش را به محصول و فناوری و نیازهای حوزه سلامت تبدیل کنند، ورود به فاز سوم لازم بود تا یک دانشگاه ثروت آفرین، فناور، پاسخگو و نیازمحور شوند.

پناهی اضافه کرد: دانشگاه‌های ایران اغلب از نوع دانشگاه‌های نسل دوم هستند، برخی تنها بر محور آموزش استوار هستند و حس می‌کنند دانشگاه باید از طریق آزمون دانشجو بگیرد و دانشجو را در مقاطع مختلف فارغ التحصیل کند و از سوی دیگر برخی دانشگاه‌های ما که دانشگاه‌های مادر نیز هستند، اگر تحقیقاتی ارایه می‌دهند در راستای نیاز جامعه ما نیست.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر این نکته که دانشگاه نسل سوم باید برود و علت مشکل را احصا کند، یادآور شد: در وزارت بهداشت در حوزه تحول تحقیقات، تلاش شده است تا نگرش‌ها از حالت مقاله محوری به محصول محوری تغییر پیدا کند. البته ما مخالف مقاله نیستیم اما اعتقاد داریم مقاله ابزار است و هدف غایی نیست. برای این که تحقیقات نافع داشته باشیم باید نیازها را مشخص و لیست کرده تا این نیازها توسط تحقیقات برطرف شود.

پناهی افزود: تحقیقات ما مصرف کننده است و برای تحقیقات در حال هزینه کردن هستیم در حالی که در تحقیقات دانشگاه‌های نسل سوم تولید ثروت می‌شود و فاصله بین دانشگاه و صنعت پر شده است، اما مراکز تحقیقاتی ما ارتباطی با صنعت ندارند و از هم جدا هستند. ما باید تفکرات غلط در حوزه پژوهش را اصلاح کنیم و فرهنگ تحقیقات را در دانشگاهی علوم پزشکی از آموزشی و پژوهشی صرف، به دانشگاه‌های کاربردی، پاسخگو و خلق ثروت کننده تبدیل کنیم.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه اطلاع رسانی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، "نشست دبیران هم‌اندیشی اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور" روز یکشنبه ۱۰ بهمن ماه در سالن اجتماعات صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت برگزار شد.