محمود فروزنده روز سهشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا افزود: از آنجا که درخواست بسیاری از بیماران دسترسی به خدمات تخصصی مراکز درمانی تامین اجتماعی است از همین رو سیستم ارجاع داخلی به منظور تسهیل دسترسی بیماران و صرفهجویی در هزینههای درمانی، دارویی و تشخیصی و جلوگیری از مراجعه غیرضروری به پزشکان متخصص و جلوگیری از سرگردانی بیماران در این مدیریت درمان اجرا شد.
وی ادامه داد: اقدامات درمانی و تشخیصی بیمار توسط پزشک عمومی انجام میشود و در صورت لزوم بیمار به پزشک متخصص مربوطه ارجاع میشود و در سطح بالاتر نیز پزشکان فوقتخصص در مراکز فوقتخصصی سازمان قرار دارند.
مدیر درمان تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در نظام ارجاع مراجعه به پزشکان متخصص کاهش نمییابد، اظهار داشت: در این طرح مراجعه بیماران هدفمند میشود و تفاوتی که وجود دارد این است که در حال حاضر درصد زیادی از بیماران مراجعهکننده به پزشکان متخصص را افرادی تشکیل میدهند که نیازی به مداخلات درمانی تخصصی ندارند، اما در این طرح تمامی بیماران مراجعهکننده به این پزشکان نیازمند اقدامات تخصصی هستند و مراجعات غیرضروری نیز حذف میشود.
فروزنده خاطر نشان کرد: در همین راستا طی ۹۹ ماهه امسال ۱۵ هزار و ۲۳۷ مورد ارجاع منجر به ویزیت متخصصان در مراکز تابعه این مدیریت شد که سه هزار و ۶۴۱ مورد آن مربوط به متخصصان داخلی، یک هزار و ۴۰۲ مورد به جراح مغز و اعصاب، یک هزار و ۱۴۶ مورد به داخلی اعصاب، ۹۰۱ مورد به جراح عمومی و یک هزار و ۵۷۸ مورد به فوق تخصص غدد ارجاع داده شده است.
وی، اجرای نظام ارجاع داخلی را در پیشبرد طرح حذف دفترچه، صدور نسخه الکترونیکی و کارت هوشمند سلامت موثر دانست و افزود: نسخ صادر شده و اقدامات درمانی و تشخیصی پزشکان در پرونده پزشکی بیمار باقی میماند و پزشک معالج به راحتی در روند اقدامات درمانی بیمار قرار میگیرد.
به گزارش ایرنا، تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری با پنج مرکز درمانی سرپایی و یک بیمارستان در بخش درمان مستقیم به جمعیتی حدود ۴۸۰ هزار نفر بیمه شده سازمان حدود نیمی از جمعیت استان خدمات درمانی ارائه میدهد.