سبزوار- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: تاکنون ۳۲ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال در حوزه زیر پوشش این دانشگاه در غرب استان خراسان رضوی دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که باید این روند شتاب بیشتری بگیرد.

دکتر علیرضا مسلم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افراد واجد شرایطی که سه ماه از تزریق نوبت دوم واکسن آنها گذشته باشد، حتما همین هفته نسبت به تزریق دُز سوم واکسن اقدام نمایند چون در هفته آینده موج شیوع این ویروس بالارونده شده و شیب صعودی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: دُز سوم واکسن کرونا می‌تواند میزان ایمنی فرد را در برابر سویه اومیکرون چندین برابر افزایش دهد، از این رو تزریق نوبت سوم این واکسن ضرورت دارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: آمار جمعیت بالای ۱۸ سال در مناطق زیر پوشش این دانشگاه حدود ۳۵۰ هزار نفر است که تلاش می شود با واکسیناسیون گسترده دز سوم، میزان سرایت، ابتلا و چرخش ویروس به حداقل برسد.

دکتر مسلم افزود: تنها راه برون رفت از بحران کرونا علاوه بر رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده ار ماسک، واکسیناسیون  حداکثری افراد جامعه است که گردش ویروس در جامعه را از بین می برد.

وی ادامه داد: شهروندان تنها برای کارهای ضروری از منزل خارج شوند و در تجمعات و مکان هایی که تهویه مناسبی ندارد، حضور نیابند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار گفت: این که اومیکرون یک سرماخوردگی ساده است، باوری اشتباه است چون این ویروس نیز عوارض و درگیری های خاصی دارد که در صورت عدم رعایت پروتکل ها شرایط دشواری را برای مبتلایان ایجاد می کند.

مرکز آموزشی، درمانی واسعی در شهر سبزوار به طور ویژه برای پذیرش بیماران مشکوک به ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در نظر گرفته شده است.

۳۷ مرکز بهداشتی درمانی، ۱۹۴ خانه بهداشت و ۶ بیمارستان زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به جمعیت نیم میلیون نفری شهرستان‌های سبزوار، جوین، داورزن، جغتای، خوشاب و ششتمد در غرب استان خراسان رضوی خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنند.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

هم اکنون از بین ۳۳ شهرستان خراسان رضوی یک شهرستان در وضعیت قرمز، ۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱ شهرستان در وضعیت زرد و پنج شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا دیروز ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۸ هزار و ۹۹۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۵۸۴ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۳۷۳ هزار و ۱۷۴ نفر رسید.

در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۴۵۴ نفر رسید.

تا کنون ۶ میلیون ۱۰۶ هزار و ۴۴۲ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

یک هزار و ۵۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۶۰ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۴۳۵ دُز اول، ۵۴ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۲۷ دُز دوم و ۱۷ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۸۳۱ دُز سوم واکسن کرونا تزریق شده است و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۳۲ میلیون و ۲۰۲ هزار و ۲۹۳ دُز رسید.

در حال حاضر ۱۵ شهرستان در وضعیت قرمز، ۶۱ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۷۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۹۸ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

"پاندمی کرونا" در سطح جهان، ۳۷۵ میلیون و ۶۳۳ هزار و ۷۰۳ نفر را بیمار کرده و جان پنج میلیون و ۶۸۳ هزار و ۱۳۶ نفر را گرفته است. ۲۹۶ میلیون و ۷۶۵ هزار و ۵۷۷ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا هم تاکنون در سطح جهان درمان شده‌اند.

آمریکا در این میان با ۷۵ میلیون و ۵۷۸ هزار و ۰۷۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ و همچنین ۹۰۷ هزار و ۱۹۰ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است. پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و فرانسه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.

ایران بر اساس آخرین آمارهای رسمی از لیست جدول ۱۰ کشوری که بیشترین جمعیت مبتلایان به کرونا در میان کشورهای جهان دارد حذف شده است.