چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر در حالی در روز دوشنبه یازدهم بهمن ماه ۱۴۰۰ به طور رسمی آغاز شد که پس از ماهها فروکش کردن تب کرونا در کشور، در آستانه برگزاری جشنواره با اوجگیری سویه جدید اُومیکرون، بار دیگر ابتلا به کرونا و رعایت پروتکلهای بهداشتی به یکی از اصلیترین دغدغههای اهالیرسانه و مسئولان برگزاری تبدیل شد. ابتلای مسعودنقاشزاده دبیرجشنواره به کرونا نیز بهانهای شد که برخی از فعالان رسانهای درخواست تعویق برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر را مطرح نمایند.
حاشیه دیگری که اندکی قبل از برگزاری جشنواره فیلم فجر محافل خبری و سینمایی را تحت الشعاع قرار داد، موضوع انصراف مسعود و پولاد کیمیایی از بخش رقابتی جشنواره فیلم فجر بود که با اعلام علی اوجی تهیهکننده خائنکشی مبنی بر حضور فیلم در جشنواره و عدم داوری مسعود کیمیایی در جایگاه کارگردان و پولاد کیمیایی در کسوت بازیگر و همچنین واکنشهای توئیتری به انصراف پولادکیمیایی، این حاشیه نیز تاحدزیادی به محاق رفت.
یک حاشیه جالب دیگر که از سوی یکی از منتقدان سینمایی در فضای مجازی مطرح شد، بحث نمایش فیلمها قبل از شروع جشنواره و با حضور گعدههای دوستانه و خارج از فضای جشنواره بود؛ چرا که از ابتدا عرف نمایش فیلمها در جشنواره فیلم فجر آن بوده که نخستین نمایش همه فیلمها از آغازین روز جشنواره فیلم فجر و در حضور همه اهالی رسانه و عموم مردم باشد حال آنکه در سالهای اخیر این قاعده تاحد زیادی به انحراف رفته و چهرههای نزدیک به عوامل فیلمها اعم از افراد رسانهای یا منتقدین، به تماشای فیلم قبل از شروع جشنواره و انتشار ریویو و یادداشتهایی در فضای مجازی رفتهاند که در روزهای اخیر این اتفاق از چشم اهالی تیزبین رسانه دورنماند و در فضای اینستاگرام مطرح شد.
رونمایی از پوستر جشنواره دیگر اتفاق مهم روز نخست جشنواره فیلم فجر بود که با انتقاد برخی سایتهای سینمایی و اهالی هنر هفتم مواجه شد. یکی از نویسندگان سینمایی در یادداشتی با انتقاد از رونمایی دیرهنگام پوستر جشنواره، از هویتمندی جشنواره با پوستر آن نوشت و پوستر هرجشنواره را به مثابه شناسنامه آن خواند که میبایست حداقل چندروز پیش از برگزاری جشنواره در فضای شهری رونمایی و خبر رسمی آغاز جشنواره اعلام شود. پس از رونمایی از پوستر طراحی شده از سوی محمد اسحاقیان نیز، کاربران و فعالان رسانهای به انتقاد از سروشکل پوستر پرداختند و طراحی آن را مورد نقد و نکوهش قرار دادند.
موقعیت مکانی برج میلاد و سالنهای نمایش فیلم و برگزاری نشستها یکی دیگر از حواشی روز نخست جشنواره فیلم فجر بود. از ابتدا قرار بود پردیس سینمایی چهارسو به عنوان کاخ جشنواره معرفی شود اما به دلیل درخواستهای متعدد خبرنگاران و اهالی فرهنگ و با وجود هزینهزا بودن اجاره سالنهای برج میلاد، سرانجام قرار شد که برج میلاد به عنوان کاخ اصلی جشنواره معرفی و مورد بهرهمندی قرار گیرد اما این پایان ماجرا نبود چرا که کیفیت پایین سالن اصلی نمایش میلاد از نظر صدا و پرده نمایش، موضوعی است که سالها از سوی سینماگران مطرح و به عنوان یکی از مشکلات اصلی بیعلاقگی آنها برای نمایش فیلمهایشان در سالن همایشهای میلاد عنوان میشود.
به علاوه اینکه برگزاری نشستهای رسانهای جشنواره در سالنی کوچک که گنجایش حجم خبرنگاران و عکاسان را ندارد، یکی دیگر از حواشی روز اول جشنواره بود به طوریکه ویدئوی فریاد یکی از عکاسان در جریان نشست رسانهای فیلم مرد بازنده به این اتفاق، در فضای مجازی وایرال شد.
فیلم افتتاحیه جشنواره چهلم فیلم فجر، بیرو ساخته مرتضی علی عباس میرزایی بود که داستان زندگی علیرضا بیرانوند دروازهبان تیم ملی فوتبال ایران را روایت میکند حال آنکه بازخوردهای دریافتی از مخاطبان از استقبال نهچندان گرم این فیلم از سوی منتقدان حاضر در جشنواره حکایت دارد، هرچند که حمید سجادی وزیر ورزش فیلم بیرو را عالی توصیف کرد و پیشنهاد تماشای آن را به مردم داد.
مردبازنده فیلم دوم روز اول جشنواره بود که آغاز نمایش آن در ساعت ۱۵:۴۵ دقیقه با اعتراض بخشی از اهالی رسانه و خبرنگارانی که با تاخیر به نمایش فیلم رسیده بودند، مواجه شد. مردبازنده در مقایسه با بیرو، با استقبال بهتری از سوی حضار کاخ جشنواره روبرو شد و ازدحام خبرنگاران در سالن نشست رسانهای در حضور بازیگران مطرحی چون جواد عزتی، رعناآزادیور، بابککریمی و ... شاهدی دیگری بر علاقهمندی خبرنگاران به هفتمین اثر محمدحسین مهدویان بود.
آخرین مطلب اولین حاشیهنگاری ایرنا از چهلمین جشنواره فیلم فجر به پیشبینی و پیشگویی اهالی رسانه در فضای مجازی درباره حضور قدرتمند جواد عزتی در نقش خسروی در فیلم مردبازنده بود، چنانکه برخی از سینمایینویسان از همین حالا عزتی را یکی از بختهای اصلی دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره دانستند.