تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱

سنندج- ایرنا- تشکیل قرارگاه صدور اسناد کشاورزی در کردستان، توزیع علوفه در مناطق تحت مدیریت اداره‌کل محیط زیست استان، پلمپ چند واحد تولیدی آلاینده در کامیاران و معافیت بیمه ای کارگاه‌های تولیدی بخش کشاورزی از جمله اخبار کوتاه کردستان است.

به گزارش ایرنا، قرارگاه صدور اسناد کشاورزی در سازمان جهاد کشاورزی به منظور بررسی اقدامات انجام شده در راستای صدور اسناد اراضی کشاورزی تشکیل و نخستین جلسه آن هم امروز سه شنبه برگزار شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این جلسه اظهار داشت: قوانین و مقررات متعدد و مرتبط با تثبیت مالکیت متقابل دولت و بهره‌برداران اراضی کشاورزی نظیر قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی، ماده ۹ قانون جامع حد نگار و ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید و ارتقا نظام مالی دولت وجود دارد.

محمد فرید سپری اضافه کرد: از سال گذشته در اجرای تفاهم نامه بین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت جهاد کشاورزی؛ در سطح استان هم تعامل و همکاری مناسبی شکل گرفته و پیگیری‌های جدی در راستای رفع موانع و فراهم کردن بستر لازم برای صدور اسناد اراضی کشاورزی انجام شده است.  

وی با تاکید بر اهمیت اطلاع رسانی در راستای صدور اسناد کشاورزی گفت: با سند دار شدن اراضی کشاورزی، الگوی کشت معنی پیدا می‌کند و تجمیع اراضی نیز امکان‌پذیر خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار داشت: این سازمان متولی صدور اسناد کشاورزی است و در این زمینه باید تمام توان خود را بکار گیریم.
 

توزیع ۲۵ تن علوفه در مناطق تحت مدیریت محیط زیست کردستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان اظهار داشت: با توجه به بارش شدید برف و سرمای هوا در مناطق کوهستانی، برای پیشگیری از هرگونه مشکل و محدودیت برای حیات وحش در دسترسی به علوفه و منابع غذایی در منطقه حفاظت شده بیجار و سایر نقاطی که امکان حضور حیات وحش وجود دارد، توزیع علوفه خشک توسط محیط بانان استان انجام شد.

فریبا رضایی با اشاره به اینکه علوفه کافی برای توزیع در مناطق تحت مدیریت استان تهیه شده است، افزود: تا کنون حدود ۲۵ تن علوفه در مناطق مدنظر توزیع شده و همچنین برای اطمینان از عدم کمبود منابع غذایی از سازمان برنامه و بودجه استان درخواست تامین اعتبار شده است.  

وی از مردم طبیعت دوست خواست با توجه به شرایط نامساعد جوی در صورت نزدیک شدن پرندگان و پستانداران به کنار جاده ها یا مناطق مسکونی حاشیه شهرها به خصوص اماکن روستایی نسبت به حمایت از این حیوانات اهتمام داشته و از تغذیه دستی و آزار رساندن یا کشتن آنها خودداری کنند.

رضایی یادآور شد: مردم می توانند در صورت ورود و مشاهده جانوران به محل سکونت خود با سامانه ١۵۴٠ ارتباط برقرار کرده و واحدهای حفاظت محیط زیست را از موضوع آگاه کنند.
 

معافیت بیمه ای کارگاه‌های تولیدی بخش کشاورزی 

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی کردستان در جلسه بررسی مشکلات بیمه‌ای کارگاه های تولیدی بخش کشاورزی استان اظهار داشت: بر اساس رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ ۱۹ مهرماه سال جاری، بخشنامه معافیت از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمـا تا میزان پنج  نفر کارگر باطل شده و از تاریخ تصویب دادنامه مذکور کارفرمایان واحدهای تولیدی بخش کشاورزی می‌توانند از قانون معافیت بیمه ای استفاده کنند.

خلیل فعله گری اضافه کرد: از مهر ماه سال گذشته تاکنون بر اساس بخشنامه سازمان تامین اجتماعی، کارگاه های تولیدی جدید در بخش کشاورزی از قانون معافیت پرداخت حق بیمه سهم کارفرما تا سقف پنج نفر کارگر محروم شدند که با پیگیری های انجام شده و شکایت کشاورزان و پس از آن رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری دوباره مشمول ماده واحده قانون مذکور شدند.

وی با اشاره به اینکه قانون معافیت سهم بیمه کارفرمایی از سال ۱۳۶۱ تا سال گذشته اجرا می‌شد، گفت:  این قانون طیف وسیعی از سرمایه گذاری‌های جدید در بخش کشاورزی یا ایجاد کارگاه‌های جدید وابسته به تولید را در برمی گیرد و شامل همه زیربخش های کشاورزی اعم از زراعت و باغ (دیم و آبی)، دامداری، مرغداری، پرورش آبزیان و غیره خواهد شد.

دستگیری شکارچی سابقه‌دار در کامیاران

 رییس اداره محیط زیست شهرستان سروآباد گفت: پس از شناسایی و رصد کامل هویت و اطلاعات تخلف این فرد خاطی، از دستگاه قضا حکم تفتیش منزل نامبرده اخذ و این اقدام منجر به کشف و توقیف ادوات شکار و صید در منزل وی شد.

مسعود محمودی با اشاره به اینکه پس از تفهیم اتهام و دستور تفتیش با رعایت موازین شرعی و قانونی حکم قضایی، منزل این فرد مورد بازرسی قرار گرفت، افزود: در این تفتیش و بازرسی، یک قبضه سلاح شکاری تک لول،  ۴۰ عدد فشنگ ساچمه ای، یک عدد دوربین چشمی، یک عدد چراغ قوه کوچک، تعداد زیادی ساچمه در قوطی هایی به اندازه های متفاوت، یک عدد قنداق چوبی و یک عدد قفس فلزی شبکه ای کشف و ضبط شد.

وی تاکیدکرد: با توجه به بارش شدید برف و سرما، گشت و کنترل ماموران یگان حفاظت با جدیت و شدت بیشتری در مناطق تحت مدیریت انجام می شود و با هر گونه تخلف و تعدی به محیط زیست و حیات وحش به شدت برخورد خواهد شد.