شیراز-ایرنا-معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت:در این مقطع که با تعطیلی دانشگاه‌ها به دلیل شیوع کرونا مواجه هستیم، می‌توان گفت دانشجویان پیشران اصلی از سرگیری آموزش حضوری در دانشگاه‌ها و عامل اصلی سرزندگی و شادابی دانشگاه هستند.

عبدالحسین کلانتری سه‌شنبه در جلسه با دانشجویان فعال حوزه معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز، اظهار کرد: در شرایط کنونی ایجاد انگیزه و نشاط از طریق مجموعه ها و تشکل های دانشجویی میسر خواهد شد و مجموعه های دانشجویی به صورت متشکل می‌توانند فضا را دگرگون کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: دانشجو رکن اصلی دانشگاه است ‌و کارهایی که در دانشگاه انجام می شود به واسطه حضور دانشجویان، و در جهت ارتقای شخصیت و هویت دانشجویی است.

وی اضافه کرد: دانشجو پیشران اصلی تحولی است که هدف دولت و کلیت نظام است و حتی این موضوع بخشی از بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب و سخنانی است که رهبر فرزانه در این زمینه داشته اند.

کلانتری بیان کرد: نگاه ما هم به جریان های دانشجویی اعم از تشکل‌ها، کانون ها، انجمن های علمی و تمام فعالیت‌هایی که در قالب گروه‌های مختلف صورت می گیرد یک نگاه فرصت محور است. البته این بدان معنا نیست که جریان دانشجویی دچار اشتباه نمی شود.

وی عنوان کرد: جریان های دانشجویی ممکن است دچار خطا و اشتباه شوند اما دانشگاه جایی است که دانشجو باید فعالیت گروهی را تمرین کند و خطا و اشتباه کند. دانشجو می بایست خطا و اشتباه خود را اصلاح کند و در همین مسیر آموزش ببیند چراکه می خواهد در آینده وارد جامعه شود.

کلانتری گفت: بدون تردید هزینه ای که دانشگاه، دانشجو و نظام کلان کشور بابت خطای دانشجو در دانشگاه متحمل می شود به مراتب کمتر از هزینه ای است که پس از ورود دانشجو در عرصه جامعه، صنعت و بازار متحمل می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: باید فرصت کنش‌گری در دانشگاه را به دانشجویان بدهیم و وظیفه اصلی مسئولان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها مهیا کردن فضای کنش‌گری برای دانشجویان است.

او گفت: بار اصلی فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی بر دوش مجموعه های دانشجویی است و ما تنها تسهیل‌گری برای کنش‌گری می کنیم‌ و در تلاش هستیم که میزان اشتباهات دانشجویان را کاهش دهیم. البته باید بپذیریم که دانشجو سعی و خطا می کند.

کلانتری بیان داشت: دانشجویان باید مقیاس کنش‌گری خود را فراتر از مقیاس ملی ببینند. هرچند در این زمینه با ضعف هایی رو به رو هستیم.

وی عنوان کرد: متأسفانه ما از رویکرد تمدنی به فعالیت های دانشجویی فاصله گرفتیم. دانشجو باید متن کنش‌گری خود را یک تمدن ببیند و خود را در قامت فردی ببیند که در مسیر احیای یک تمدن کنش‌گری می کند. این رویکرد که به نوعی ایده آل‌گری واقعیت گراست موجب گسترده شدن افق دید، افزایش برکات جامعه برای دانشجو و کاهش مشکلات می شود.

کلانتری با بیان اینکه دانشجویان به عنوان مدیران آینده و نیروهای اثرگذار آینده جامعه هستند، گفت: مسئله محوری و ارائه پیشنهاد نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. هرچند مجموعه هایی که در دانشگاه شیراز وجود دارند به دلیل درایت ها در این حوزه، گام های خوبی در زمینه مسئله محوری برداشتند اما نقدهایی هست که دلالت بر این دارد که ما ارتباط قابل توجهی با بدنه صنعت، بازار،جامعه و بدنه بوروکراسی کشور نداریم که نیاز است معاونت فرهنگی دانشگاه تدابیر لازم برای هویت بخشی به دانشجویان و حل این مشکل را اتخاذ کند.

معاون وزیر علوم گفت: تشکل ها و انجمن های علمی دانشجویان باید وارد چرخه تخصصی امورات در کشور شوند و مطالبه گری های هدفمند و مثبت برای حل مشکلات اساسی کشور داشته باشیم.دغدغه و گله مندی دانشجویان که فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دانشجویان و رزومه ای که در طول دوره حیات دانشجویی فراهم می کنند تاثیری در بازار کار ندارد،دغدغه مهمی است که دغدغه ما هم به شمار می‌رود.

کلانتری افزود: ما معتقدیم دانشجویی که وارد فعالیت‌های جمعی می شود،از ویژگی های بارزی برخوردار است که او را از سایر دانشجویان متمایز می کند. بدون شک این دانشجویان تعهد و مسئولیت اجتماعی دارند. آنها سرمایه اجتماعی خود را در محیط دانشگاهی افزایش داده اند و فردی مشارکت پذیر و قابل انعطاف هستند.

وی گفت: ظرفیت دانشگاه های کشور در حوزه نشریات دانشجویی فراتر از ظرفیتی است که از آن سخن به میان می آید و اگر تنگ نظری هایی هم در این زمینه وجود دارد به دلیل حواشی است که برخی افراد ایجاد می کنند.

کلانتری بیان داشت: دانشگاه ها در سال های اخیر شرایط دشواری از نظر بودجه را پشت سر گذاشتند و بودجه های تخصصیص یافته به دانشگاه ها متناسب با رشد تورم در کشور نبود و در این زمینه چند سال عقب افتادگی داشتیم که در بودجه جدید سعی شده جبران شود.

معاون وزیر اعلام کرد: به صورت قاطعانه درصدد هستیم که بودجه فرهنگی دانشگاه ها ردیف مشخصی پیدا کند و یا درصد بیشتری از بودجه دانشگاه به حوزه فرهنگی اختصاص یابد و فضای امنی برای بودجه فرهنگی به وجود بیاوریم تا این بودجه خارج از ردیف هزینه نشود.