به گزارش ایرنا، مهدی معصومی گرجی روز سهشنبه در جلسه رونمایی از سند تحول حوزه هنری مازندران بر اساس زیستبوم این استان اظهار کرد: در مدیریت جدید حوزه هنری نگاه ویژه و تخصصی به استانها مورد توجه قرار گرفت و همه استانها مامور شدند نقشه تحول را مبتنی بر زیستبومشان طراحی کنند. چون نگاه حوزه هنری در دوره جدید مدیریت این است که هر استان از ظرفیتهای داخلی استفاده کند و برای خودش برنامهای ویژه داشته باشد.
وی افزود: برای تدوین این سند ابتدا کارگروهی در حوزه هنری مازندران تشکیل شد و پس از احصاء ظرفیتها و نقاط ضعف و قوت استان در همه بخشها و عرصهها، برنامهریزی برای طراحی سند در دستور کار قرار گرفت. خروجی این برنامهریزی و مطالعات و پژوهشها یک سند مبتنی بر زیستبوم استان است که همه دستگاههای استان نیز میتوانند از آن استفاده کنند.
رئیس حوزه هنری مازندران خاطرنشان کرد: این سند برای حوزه هنری نقشه راه فعالیت طی سه سال آتی را تعیین کرده است تا بدانیم که در این بازه زمانی سه ساله در مازندران چه میخواهیم. در این مسیر تعامل و مشارکت با همه دستگاهها نیز صورت میگیرد.
رئیس حوزه هنری مازندران تصریح کرد: تلاش بر این است که مازندران را با استفاده از ابزارهای هنری در سطح ملی بهتر معرفی کنیم. مازندران یک پایگاه غنی فرهنگی هنری و یک تمدن غنی ایرانی اسلامی است و بر همین اساس نیز پس از پژوهشهای گسترده در این سند مقرر شد هنرهای آیینی محور فعالیتهای حوزه هنری مازندران در سه سال پیش رو باشد.
معصومی گرجی افزود: برای نمونه در بخش هنرهای تجسمی یک مجموعه تصویرگری را قرار است با نگاه به آداب و رسوم آماده کنیم که به مادران، دختران و همسران شهدا میپردازد. همچنین کار تهیه کتاب عکس «سامون۲» را با همین نگاه آغاز کردیم.
فرآیند تدوین سند فرهنگی مبتنی بر زیستبوم
مسئول واحد پژوهش حوزه هنری مازندران و مدیر کارگروه تدوین و اجرای سند تحول حوزه هنری مازندران نیز در این نشست اظهار کرد: ضرورت تحول در حوزه هنری بعد از صدور بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبر انقلاب بیشتر حس شد. طبیعتا هر استان باید متناسب با موقعیتی که در آن قرار دارد و ظرفیتهای متناسب با آن برنامهریزی کند. بر همین اساس اعلام شد که هر استان سندی با تمام ظرفیتها اعم از شاخصها، بزنگاهها، چهرهها، هنرمندان بزرگ، اتفاقات مهم و توانمندیهای مختلف اقتصادی و فرهنگی و اقلیمی گردآوری کند.
سید رحیم موسوی اظهار کرد: در فرآیند تدوین این سند ابتدا معضلات و چالشهای مازندران را احصا کردیم و سپس قرار شد نقاط ضعف و قوت خود حوزه هنری مازندران را بررسی کنیم. همچنین فرمایشات رهبر انقلاب درباره مازندران هم تحلیل شد تا به یک جمعبندی از نگاه و انتظارات ایشان از مازندران برسیم. در نهایت بر مبنای سند زیستبوم و این تحلیلها به محدوده مزیتی مشخصی رسیدیم که شامل سه بخش موضوع، قالب و مخاطب بود. یعنی به این جمعبندی رسیدیم که حوزه هنری مازندران طی سه سال آتی در چه موضوعی، با چه قالبی و برای چه مخاطبی قرار است فعالیت کند.
وی افزود: محور اصلی و نهایی سند این شد که آیینهای بومی مازندران پیشران سبک زندگی ایرانی-اسلامی باشد و برای قالب هم چهار رشته تصویرگری، مستند، عکاسی و نمایش انتخاب شد. تمرکز مخاطب ما نیز در اولویت نخست برای مخاطبان روستانشین است. چون بیشترین باورها و آیینها و رسوم بومی را بین استانها مازندران دارد و عمدتا نیز این رسوم و آیینها در روستاهای مازندران زنده هستند. یک هدف نیز این است که ابتدا جلوی از دست رفتن و فراموشی باقیمانده آیینها در روستاها را بگیریم و بعد آنها را اشاعه دهیم.
مدیر کارگروه تدوین و اجرای سند تحول حوزه هنری مازندران خاطرنشان کرد: دومین اولویت مخاطبان ما ساکنان مناطق حاشیهای شهرها هستند که عمدتا بخشی از جمعیتشان نیز از روستاها ناچار شدند در حاشیه شهرها ساکن شوند. طبق بررسی اداره کل امور اجتماعی استانداری ۳۰ منطقه حاشیهای دارای آسیبهای اجتماعی در مازندران داریم. دسته و اولویت سوم مخاطبان این سند تحول نیز نوجوانان و جوانان هستند.
موسوی تصریح کرد: این سند مبتنی بر ۶ راهبرد تدوین شده یکی از آنها ترویج آثار محصولات با بهرهگیری از رویدادهای هنری و جشنوارهها و محافل است. تولید فایلهای چند رسانهای برای رسانهها و فضای مجازی، برگزاری رویدادهای هنری و جشنوارهای و ارائه تولیدات مبتنی بر اهداف سند به مخاطب و جامعه به شیوههای گوناگون در این بخش مد نظر قرار دارد. یعنی کارها بلافاصله پس از تولید با زمانبندی مناسب به جامعه عرضه میشود.
توجه ویژه به تاریخ شفاهی
وی تمرکز بر حوزه تاریخ شفاهی در مازندران را نیز یکی از اجزای سند تحول حوزه هنری استان بیان کرد و گفت: با این که تاریخ شفاهی یکی از الزامات همه فعالیتهای فرهنگی و تولید آثار مبتنی بر واقعیت از هر جامعه محسوب میشود، ولی در مازندران هنوز با نقطه مطلوب تاریخ شفاهی فاصله زیادی داریم و جز در چند حوزه مشخص، عملکرد چندانی در این زمینه دیده نشد. در سند تحول این موضوع مورد توجه قرار گرفته تا طی سه سال در حوزه تربیت نیروی انسانی کارآمد تاریخ شفاهی نیز گامهایی برداشته شود.
مسئول واحد پژوهش حوزه هنری مازندران خاطرنشان کرد: یکی از بخشهایی که در مازندران مورد توجه تاریخ شفاهی قرار نگرفت، حوزه انقلاب اسلامی و فرهنگ ایثار و شهادت است. برای مثال حضور رزمندگان مازندرانی در سوریه و میدانهای نبرد برای دفاع از حرم بسیار پررنگ بود.
مسئول تدوین سند تحول حوزه هنری مازندران گفت: مازندران یکی از سه استان اول کشور از نظر میزان اعزام و تعداد شهدا و جانبازان در سوریه است. اما هنوز شاهد پژوهشهای عمیق و تدوین کتابهای متفاوت و مناسب که دستمایه تولیدات هنری شود نبودیم. در واقعه خانطومان رزمندگان مازندران حضوری برجسته داشتند و از منظر تاریخ شفاهی به این مسائل توجه نشد.
موسوی افزود: در بخش تاریخ شفاهی به سایر ظرفیتهای مازندران نیز توجه میشود. برای مثال به حوزه ورزش که یکی از بخشهای برجسته مازندران است توجه ویژهای داریم و از منظر هنری و ثبت وقایع و رویدادها برای کمک به تولیدات هنری در این زمینه فعالیت خواهد شد. در مجموع تولید فرآیند تحقیقاتی تاریخ شفاهی و تربیت نیروی انسانی ماهر دو بخش مهم سند تحول حوزه هنری در عرصه تاریخ شفاهی است.
در این نشست یاسر محمودی برنتی مسئول واحد نمایش و سید معصومه حجازی کارشناس هنرهای تصویری حوزه هنری مازندران نیز بخشی از برنامههای در نظر گرفته شده طبق این سند تحول را بیان کردند.