تهران- ایرنا- حدود یکهزار و ۴۰۰ محقق فرانسوی نسبت به آنچه بی‌توجهی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۲ این کشور نسبت به موضوعات آب و هوایی، تنوع زیستی یا آلودگی اعلام می‌دارند، اظهار نگرانی کردند.

به گزارش ایرنا از تارنمای شبکه فرانس ۲۴، این محققان ضمن اظهار تاسف نسبت به این موضوع، "نبود بحث دموکراتیک" در حوزه های مورد اشاره را نگران کننده دانستند.

آنها همچنین پاسخگویی نامزدهای انتخابات پیش روی فرانسه را نسبت به سوالاتی خواستار شدند که امروز (سه شنبه) در وب‌سایت فرانس‌اَنفو (franceinfo) منتشر شده‌است.

بر اساس این گزارش، هرچند در برنامه اکثر نامزدهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از ژان لوک ملانشون تا مارین لو پن به صورت کم و بیش مفصل به بحران آب و هوایی و محیط زیست پرداخته شده‌است، اما در مناظره‌ها آنچه نمود می‌یابد مباحث مربوط به قدرت خرید و مهاجرت است.

این محققان که از رشته‌های مختلفی از جمله اقلیم‌شناسان، اقیانوس‌شناسان، ریاضیدانان، اقتصاددانان، فیلسوفان و مورخان هستند، مواردی مانند کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، حفظ حیات، طبیعت و سرعت سازگاری و همبستگی بین نسل‌ها یا بین سرزمین‌ها را خواستار شدند.

چهره‌هایی از جمله والری ماسون-دلموت و کریستوف کاسو اقلیم‌شناس و عضو گروه کارشناسان سازمان ملل متحد در حوزه آب و هوا (Giec)، ماگالی رجزا-زیت جغرافیدان و عضو شورای عالی آب و هوا (HCC) و لوک ابادی رئیس شورای علمی از موزه ملی تاریخ طبیعی (MNHN) جزو امضا کنندگان این بیانیه انتقادی هستند.

این محققان تاکید دارند که رای‌دهندگان فرانسوی باید پیشنهادات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و شرایط اجرای آنها را بدون اینکه بحث را به رویارویی بین حامیان انرژی هسته‌ای و مدافعان انرژی‌های تجدیدپذیر تقلیل دهند، بدانند.

دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در تاریخ ۱۰ آوریل ۲۰۲۲ میلادی (۲۱ فروردین ۱۴۰۱) و دومین دور آن بین ۲ نامزد برتر در ۲۴ آوریل (چهارم اردیبهشت سال آتی) برگزار می‌شود.

هرچند تاکنون امانوئل مکرون رئیس جمهور فعلی فرانسه به صورت رسمی نامزدی خود را برای انتخابات پیش رو اعلام نکرده است، اما آخرین نظرسنجی‌ها از صدرنشینی وی در فهرست نامزدها و با اختلاف قابل توجهی از رقیبای راستگرا و اروپاستیزش والری پکرس و مارین لو پن حکایت دارد.