تهران – ایرنا - «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر به تارنمای آمریکایی اکسیوس گفت که دوحه با طالبان برای ازسرگیری پروازهای تخلیه از فرودگاه کابل به توافق دست یافته است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، بر اساس این توافق، پروازها برای خارج کردن اتباع خارجی و نیز افغان هایی که در معرض خطر توصیف شده اند، ازسرگفته می شود.

بر این اساس قرار است هر هفته دو پرواز از طریق خطوط هواپیمایی قطر انجام شود.

وزیر امور خارجه قطر که همچنین معاون نخست وزیر این کشور است، در مصاحبه ای که اکسیوس با وی انجام داد در مورد طیفی از موضوعات مختلف در سفارت قطر در واشنگتن و پس از دیدار با جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و لوید آستین وزیر دفاع این کشور و دیگر مقام های آمریکایی اظهار نظر کرد.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی گفت که مذاکرات در جریان است تا زمانی که طالبان با الزامات امنیتی برای امکان یک پرواز در هفته توسط خطوط هوایی آریانا افغان نیز موافقت کند، اما هنوز توافق نهایی نشده است.

این خبر در حالی منتشر شد که چند روز پیش قطر، ترکیه و طالبان اعلام کردند در مورد چند موضوع کلیدی در مورد مدیریت و بهره برداری از فرودگاه بین المللی حامد کرزی به توافق رسیده اند.

در این میان، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر روز دوشنبه اولین رهبر عربی حاشیه خلیج فارس بود که با بایدن در کاخ سفید دیدار کرد. در جریان این دیدار، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که قطر را به عنوان یکی از متحدان اصلی غیرناتو معرفی می کند.

به گزارش ان بی سی نیوز، اولین پرواز اجاره ای قطر ایرویز از ماه نوامبر سال گذشته (آبان) که هفته گذشته از فرودگاه کابل برخاست، حامل بیش از ۳۰ آمریکایی بود.

وزیر امور خارجه قطر در گفت و گو با اکسیوس از اشاره به این مساله که آیا دولت آمریکا ۹ میلیارد دلار دارایی افغانستان را مسدود کرده و این مساله باعث بحران انسانی در افغانستان شده است، خودداری کرد، اما در مورد لزوم ارائه طرحی به طالبان که می تواند در نهایت منجر به کاهش تحریم ها شود، سخن گفت.

آل ثانی افزود: ما بر این باوریم که باید یک تلاش جمعی در میان اعضای جامعه جهانی و طرف های مربوطه داشته باشیم تا طرحی را برای راه رو به جلو در افغانستان ارائه دهیم. زیرا نمی تواند برای همیشه به همین منوال بماند. در غیر اینصورت، اوضاع انسانی در افغانستان بدتر خواهد بود و تنها مردمی که رنج خواهند کشید، مردم عادی افغانستان هستند.

فرودگاه بین المللی کابل مهمترین نقطه ارتباط هوایی افغانستان با جهان است. پس از تسلط طالبان بر افغانستان، ترکیه اعلام کرد که حاضر است با همکاری قطر این فرودگاه را اداره کند. ترکیه تاکید کرد در صورتی که خواسته‌های امنیتی اش تامین شود، حاضر به انجام این طرح است. پیش از این امارات نیز با گروه طالبان برای فعال نگه داشتن فرودگاه گفتگو کرده بود.  

زمانی که گروه طالبان پس از دو دهه در ماه اوت ۲۰۲۱ قدرت را در افغانستان در دست گرفت، افغان‌ها و اتباع خارجی از طریق فرودگاه کابل از این کشور خارج شدند و بسیاری از شهروندان افغان هنوز هم به دنبال خروج از کشوری هستند که با تهدید کمبود غذا در زمستان و فروپاشی اقتصادی مواجه است.