دکتر علی خطیبی عصر چهارشنبه در آیین بهره برداری از طرحهای آموزشی مجتمع آموزش عالی گناباد، متاسفانه دانشگاههای ما کمتر به سمت درآمدزایی از محل تحقیقات پیش رفته اند و بیشتر درآمدهای کنونی آنها به برگزاری کلاسها و دوره های آزاد و آموزشهای شبانه محدود می شود.
وی به وضعیت درآمدزایی دانشگاهها در دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: میزان وابستگی دانشگاه توکیوی ژاپن به درآمدهای دولتی که در سال ۲۰۱۲ رقم ۳۶ درصد بوده است در سال ۲۰۲۱ به ۱۰ درصد کاهش یافته است و این در حالی است که ما در سالهای گذشته شاهد افزایش وابستگی دانشگاه ها به بودجه های دولتی بوده ایم.
دانشگاه بدهکار جامعه است
معاون وزیر علوم با بیان اینکه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در زمینه اشتغال و کارآفرینی بدهکار جامعه هستند، گفت: در آمریکا از هر ۵۰۰ مقاله دانشگاهی یک مقاله در مسیر نیازهای جامعه به فروش می رسد، ولی این رقم در کشور ما یک مقاله در هر ۱۷۰ هزار عنوان است و این نشان دهنده پایین بودن سطح کاربردی تحقیقات دانشگاهی در مسیر توسعه و پاسخگویی به نیاز بخش های مختلف است.
خطیبی، گسترش کمی و کیفی تحقیقات کاربردی در دانشگاهها و نقشآفرینی بیشتر آنها در رفع مسائل و مشکلات جامعه را رویکرد مهم این وزارتخانه در دولت سیزدهم دانست و با بیان اینکه توسعه واحدهای فناور و پارکهای علمی و فناوری از برنامه های اصلی این حوزه است، ایجاد معاونت فناوری در ساختار این وزارتخانه را به منظور بسترسازی بهینه برای این فعالیتها مورد توجه جدی دانست.
وی ادامه داد: بنابر اعلام مراکز علمی بین المللی، ایران در زمینه تولید علم رتبه نخست منطقه و رتبه شانزدهم جهان را دارد اما با وجود این موفقیت، از نظر مصرف علم در وضعیت مطلوبی قرار ندارد که باید با توسعه تحقیقات کاربردی، متناسب با نیاز جامعه این وضعیت هم بهبود یابد.
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برای موفقیت در عرصه مصرف علم، باید ضریب نفوذ فعالیتهای علمی و دانشگاهی را افزایش دهیم و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی باید با تقویت ارتباط خود با بخش های مختلف جامعه و صنعت، معدن و کشاورزی از قابلیت خود برای رفع مسائل و مشکلات آنها حداکثر بهره را ببرند و همه ظرفیتهای علمی دانشگاهی در خدمت جامعه قرار بگیرد.
نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین با اشاره به اینکه در سالهای گذشته از ظرفیت مشارکتهای مردمی عمدتا در بحرانهایی نظیر سیل، زلزله و کرونا استفاده شده و به علت وابستگی دولت به نفت، کمتر در ساخت و سازها از آن بهره گرفته شده است، گفت: باید این توانایی بی بدیل در مسیر توسعه مراکز آموزش عالی در سطح کشور جهت دهی شود و دولت سیزدهم باید موانع حضور و مشارکت مردم در بخشهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را بردارد.
فرماندار گناباد هم با اشاره به ظرفیتهای فرهنگی، اقتصادی و دانشگاهی این شهرستان، ارتقا مجتمع آموزش عالی گناباد به دانشگاه را از مطالبات مهم مردم و مسوولان منطقه خواند و خواستار توجه بیشتر مسوولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم به این امر شد.
رضا نصیری همچنین خواستار ایجاد رشته های تحصیلات تکمیلی و رشته مربوط به مهندسی قنوات در مجتمع آموزش عالی گناباد با توجه ظرفیتهای غنی و تاریخی این شهرستان در این زمینه شد.
وی با اشاره به اینکه گناباد در دهه ۱۳۶۰ دارای مرکز تربیت معلم بوده است، راه اندازی دانشگاه فرهنگیان در این شهرستان را با عنایت به ظرفیت فرهنگی این شهرستان ضروری دانست.
۹ طرح آموزشی مجتمع آموزش عالی گناباد شامل ساختمان دانشکده علوم، برق رسانی، شبکه آب شرب و منبع بتنی، شبکه های گازرسانی و جمع آوری فاضلاب، یادمان شهدای گمنام، مرحله نخست تصفیه خانه، شبکه و ایستگاه آبیاری قطره ای و پست برق در مجموع با صرف اعتبار ۵۵۲ میلیارد ریال افتتاح شد.
مجتمع آموزش عالی گناباد زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای سه هزار و ۷۶۹ دانشجو در ۲۲ رشته دانشگاهی با ۴۵ نفر عضو هیات علمی است و توان افزایش دانشجویان تا سقف پنج هزار نفر را دارد.
۱۲ هزار دانشجو در ۱۲ دانشگاه و مرکز آموزش عالی گناباد تحصیل می کنند.
شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.