ارومیه- ایرنا- فرمانده انتظامی ارومیه گفت: ۳۱ دستگاه ماینر غیر مجاز و ۴۹ کارت گرافیک به همراه متعلقات آن در ارومیه شناسایی و کشف و ضبط شد.

سرهنگ حسن شیخ نژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی گزارش های مردمی مبنی بر اینکه افرادی در مرغداری و ویلاهای خود اقدام به استفاده غیرقانونی از استخراج ارز دیجیتال می کنند موضوع سریعا در دستور کار پلیس این شهرستان قرار گرفت.

وی اضافه کرد: ماموران انتظامی با انجام کارهای اطلاعاتی نامحسوس و تحقیقات لازم موفق شدند محل های مورد نظر را شناسایی کنند.

سرهنگ شیخ نژاد ادامه داد: ماموران انتظامی با کسب مجوز های قضایی و اداره برق، محل های مورد نظر را بازرسی کردند که در این بازرسی ها ، ۳۱ دستگاه ماینر غیرمجاز و ۴۹ کارت گرافیک و متعلقات آن را کشف و ضبط کردند.

فرمانده انتظامی ارومیه گفت: کارشناسان ارزش ریالی ماینرها و کارت‌های کشف شده را چهار میلیارد ریال برآورد کردند.

وی با بیان اینکه در این رابطه سه نفر متهم نیز دستگیر شدند افزود: متهمان پس از تشکیل پرونده مقدماتی جهت سیر مراحل قانونی تحویل مقام قضایی شدند.

وی از مردم خواست در صورت مشاهده هرگونه موردی در استفاده از ماینرهای غیر مجاز به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.

به گزارش ایرنا، پول مجازی (بیت کوین) پیش از این با استفاده از رایانه‌های خانگی تولید می‌شد اما در سال‌های اخیر دستگاه‌های مخصوص استخراج این پول مجازی (ماینر) ساخته شده که واردات و استفاده از آنها در ایران غیرمجاز است.

استخراج ارزهای دیجیتال به‌ویژه نوع بیت‌کوین نیاز به مصرف بالای برق دارد به گونه‌ای که برای استخراج هر واحد بیت‌کوین نیاز به تولید ۷۲ مگاوات ساعت برق است؛ با توجه به قیمت نازل برق در ایران، بسیاری از استخراج‌کنندگان اقدام به استخراج ارز دیجیتال با برق ارزان می‌کنند این در حالیست که ارز دیجیتال تولید شده با این برق رایگان به بالاترین نرخ در جهان خرید و فروش می‌شود.