گرگان - ایرنا - رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان گفت: هدفگذاری "به نژادی"(چند قلوزایی) دام سبک در استان که طی سال های اخیر به اجرا درآمد یک میلیون راس است.

مختار مهاجر روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: با دستیابی به چشم انداز به نژادی در دام سبک استان می توان به اندازه ۲ میلیون راس میش بره تولید سالانه داشت.
به گفته وی اکنون در استان طرح به نژادی، ۵۰ هزار راس در دام سبک و ۲۱ هزار راس دام سنگین انجام و این طرح توسط معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان با جدیت پیگیری می شود.
مهاجر اضافه کرد: آسیب رساندن کمتر به مراتع، افزایش تولید گوشت قرمز و افزایش درآمد بهره برداران از ویژگی های اجرای طرح به نژادی دام در استان است.
مطابق گزارش سازمان جهادکشاورزی گلستان، در این استان شمالی یک میلیون و ۷۰۰ هزار راس دام سبک شامل گوسفند و بز، ۷۰۰ هزار راس دام سبک عشایر( اکراد کوچنده شمال خراسان ) و نیمه کوچنده بومی ( ترکمن) و ۳۰۰ هزار راس دام سنگین وجود دارد که از سوی بیش از ۵۰ هزار بهره بردار بیشتر به شیوه سنتی پرورش داده می شود.
کارشناس معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی گلستان بر اهمیت شتاب در اجرای طرح به نژادی دام استان تاکید و اضافه کرد: برای گسترش این طرح در میان بهره برداران استان طی سال های اخیر اقدام خوبی توسط این سازمان با وجود کارشناسان و محققان با تجربه و فرهنگ سازی آن در میان پرورش دهندگان منطقه انجام  شده است.
عبدالغغار تخله افزود: اکنون با توجه به فراهم بودن زیرساخت ها از جمله فرهنگ سازی برای اجرای طرح مزبور، بهره برداران منطقه می توانند به راحتی در بخش به نژادی دام اعم از سبک و سنگین، سرمایه گذاری داشته باشند.
به گفته وی دوقلوزایی، افزایش وزن دام در دوره پروار بندی ۲۵ تا ۲۵ درصد نسبت دام سبک بومی، افزایش ضریب لاشه هر راس از ۴۵ به بیش از ۵۰ درصد در دام سبک و ۵۲ به ۵۸ درصد در دام سنگین و افزایش درآمد بهره برداران از جمله مزایای اجرای طرح به نژادی دام است.
با توجه به این که صنعت دامپروری گلستان بیشتر به شیوه سنتی بوده، با شتاب در گسترش سرمایه گذاری برای پوشش طرح به نژادی مطابق نقشه راه سازمان جهادکشاورزی استان می توان به افزایش درآمد دامداران و رونق تولید گوشت قرمز استان و تامین بخشی از نیاز کشور کمک به سزایی کرد.
دامداران گلستان سالانه ۳۶۸ هزار تن شیر خام و ۲۹ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند که از حیث تولید شیر، گلستان رتبه نهم و از لحاظ تولید گوشت قرمز در رتبه یازدهم کشور قرار دارد.
گلستان با داشتن ۶۲۰ هزار هکتار کشتزارهای متنوع، ۳۴ هزار هکتار باغ مثمر و ۸۶۳ هزار هکتار مراتع از جمله استان‌های مستعد ایران در ایجاد و توسعه دامپروی محسوب می‌شود.
استان گلستان با یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر جمعیت، ۴۷ درصد آن روستایی بوده و اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی استوار است.