تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳

ایلام- ایرنا -

به گزارش ایرنا، در اتاق پزشک باز است، انگار همه یک حرف را ضبط شده برای دکتر تکرار می‌کنند، گلو درد، بدن درد، تب و سرفه علایمی است که همه از آن رنج می‌برند.

افراد یک به یک بیماری و علائم خود را توضیح می‌دهند و دکتر برای همه نسخه می‌نویسد، کلی آمپول و سرم و داروهای تقویتی.

من که به خاطر سردرد و افت فشار خون مراجعه کرده‌ام با فشار هفت باید سرم تزریق کنم.

اتاقی کوچک با سه تخت، سه نفر دراز کشیده‌اند، نیم ساعتی می‌مانم و حالا نوبت من و دو نفر دیگر، در همین مدت کم درمانگاه شلوغ و شلوغ‌تر می‌شود، به گونه‌ای که مجبور می‌شویم بر روی تخت‌ها این بار نشسته در کنار هم سرم را تزریق کنیم.

صدای سرفه‌های مکرر، حال و روز رنجور بیمارانی که شک ندارم همه مبتلا به کرونا شده‌اند و صدای جیغ کودکانی که پرستار در حال تزریق آمپول برای آنهاست، فضا را غیر قابل تحمل می‌کند.

صدای دکتر از لابلای آن همه هیاهو به گوش می‌رسد، از ابتدای صبح تا الان بیش از ۹۰ نفر را معاینه کرده‌ام، انگار همه یک شبه بیمار شده‌اند.

حالا موج ششم کرونا دوباره وضعیت پایدار شهرهای کشور و استان را ناپایدار کرده و رنگ‌ها به سرعتی از آبی و زرد به نارنجی و قرمز در حال تغییر است.

این در حالی است که بر اساس گزارش خبرنگاران از گوشه و کنار شهرهای استان حاکی از تکرار همین وضعیت در مناطق مختلف کشور است و دوباره موج ششم قوی‌تر و به سرعت در حال انتشار است.

کرونا در استان ایلام این روزها و با ورود سویه اُمیکرون در حال خیز برداشتن به سمت موج ششم است، آمارهای ابتلا مرتبا و به شکل باورنکردنی افزایش می‌یابد و شهرها یکی پس از دیگری به رنگ نارنجی درمی‌آیند.

درحالیکه شنبه دوم بهمن‌ماه ۹ ابتلای جدید در ایلام ثبت شد و همه شهرها آبی و نارنجی بودند، امروز و تنها ۲ هفته بعد در ۱۷ بهمن ماه ۴۰۰ ابتلای جدید ثبت شد و شش شهرستان استان به رنگ نارنجی درآمدند.

خیلی ها در مورد اینکه پیک چیست و وضعیت قرمز یعنی چه، تصوری ندارند اما همین را بدانید که در این شرایط بیمار هستید اما بیمارستان‌ها جایی برای پذیرش شما ندارند.

پیک‌ها نهایتا می روند اما با قدرت باز می‌گردند این را تجربه گذر از ۵ پیک در کشور و استان ثابت کرده است.

وضعیت هشدار یا قرمز برای برخی‌ها تفاوتی ندارد خود را رویین‌تن و مصون از ابتلا به کرونا می‌دانند و به هیچ شکلی پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند و حتی حاضر به زدن ماسک نیستند.

حالا دیگر دو سال از ورود کرونا به کشور می‌گذرد، همه دل نگرانی‌ها، وحشت، استرس و هراس از ویروسی چینی که مرگ بسیاری از عزیزان هم وطنمان را رقم زد، ابتلا به کرونا و درگیری ریه و لباس‌های محافظتی و زدن ماسک و رعایت فاصله‌ها، همه همچنان ادامه دارد.

حالا پس از پشت سر گذاشتن دو سال از آن روزهای سخت، تعطیلی و محدودیت تا  لغو سفر و آموزش در فضای مجازی و قصه‌های دردناک از ابتلا و مرگ مبتلایان، دوباره موج ششم خیز برداشته است.

اکنون دو سه روزی است که همه درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در مرکز استان ایلام و سایر شهرستان‌ها مملو از جمعیتی است که به دلیل ابتلا به اُمیکرون سویه جدید کرونا راهی این مراکز برای تسکین دردهایشان شده‌اند.

شمار بیماران در بیمارستان دولتی زاگرس شهر ایلام آنقدر زیاد است که هر کسی با حال نزار و درمانده‌اش، بیحال در گوشه‌ای آرام با زدن تک سرفه‌ای در انتظار ورود به اتاق پزشک است.

آنچه بیش از همه به چشم می‌خورد تعداد کودکان ضعیف و بیحالی است که در آغوش یا دست در دست والدینشان با چشمانی سرخ و گریان همچنان در انتظار ایستاده‌اند.

جمعیت آنقدر زیاد است که با آن همه سردرد و حال بد طاقت نمی‌آورم و راهی مرکز درمانی دیگر می‌شوم.

درمانگاه مهر، بقیه‌الله(عج)، خورشید، اورژانس بیمارستان امام و کوثر هم حال و روز چندان بهتری ندارد و هر کدام بدتر از دیگری شلوغ است، انگار همه جمعیت شهر به یک باره بیمار شده‌اند که با این حجم از ازدحام جمعیت مواجه شده‌ایم.

بالاخره با آن همه سر درد خودم را در حالی که حالا نزدیک ظهر است به درمانگاه آریا می‌رسانم، دو سه بیمار قبل از من ایستاده‌اند و نفر چهارم نوبت من است.

آمار ابتلا به کرونا در ایلام هفت برابر شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام از هفت برابر شدن آمار ابتلا در استان نسبت به هفته قبل خبر می‌دهد.

دکتر جمیل صادقی‌فر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بدون شک با تداوم این آمار وضعیت در روزهای آینده بسیار بحرانی‌تر خواهد شد.

وی بر ضرورت اعمال محدودیت‌ها، زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، امتناع از حضور در تجمعات، شستن دست‌ها و جلوگیری از خروج غیر ضروری از منزل برای افراد در خطر و کودکان تاکید کرد.

لزوم ممنوعیت ۲ هفته‌ای تردد از مرز مهران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: با توجه به افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا اعمال محدودیت ۲ هفته‌ای تردد در مرز مهران ضرورت دارد.

دکتر صادقی‌فر اظهار داشت: بر اساس گزارشات دریافتی در دیگر مرزهای زمینی مشاهده شده است که مسافران فاقد تست کرونا هستند و تعدادی از افراد این کاروان‌ها مشکوک تلقی شده‌اند.

وی خواستار محدودیت ۲ هفته‌ای مرز مهران شد و افزود: در صورت تصمیم ستاد کرونای استان باید این مهم لحاظ شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌ پزشکی ایلام در خصوص موارد ابتلا در مدارس استان بیان کرد: طی هفته گذشته تاکنون موارد مثبت دانش آموزان ۴۹ مورد و تعداد موارد علایم‌دار دانش‌آموزان نیز در این‌ مدت ۱۹۷ مورد بوده است.

به گفته صادقی‌فر در این مدت (هفته گذشته تاکنون) تعداد موارد مثبت کرونای معلمان ۳۵ مورد و موارد علائم‌دار نیز ۸۴ مورد بوده است.

وی در خصوص برگزاری همایش‌ها در دستگاه‌های اجرایی استان ‌نیز در این ایام تاکید کرد: اجتماعات در ادارات باید به مدت ۲ هفته محدود شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم ایلام با اشاره به خودمراقبتی زنان باردار در این شرایط کرونایی افزود: مادران باردار تا حد امکان از خانه خارج نشوند و در صورت ضرورت حتما ماسک بزند و فاصله یک یا ۲ متر را با افراد دیگر رعایت کنند.

افزایش چند برابری بستری‌ها در ایلام

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز گفت: ۲۳ مبتلای جدید کرونایی شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری‌های استان به ۵۸ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: از بستری‌های جدید ۷ نفر مربوط به ایلام، یک نفر آبدانان، شش نفر ایوان، سه نفر چرداول، یک نفر دره‌شهر، یک نفر دهلران، ۲ نفر مهران، یک نفر بدره و یک نفر نیز مربوط به سیروان است.

وی افزود: یک فوتی ناشی از کرونا نیز در شبانه روز گذشته ثبت شد و مجموع فوتی‌های استان هزار و ۱۸۱ نفر رسید.

کریمیان ادامه داد: ۴۰۰ ابتلای جدید کرونا در شبانه روز گذشته شناسایی شد و مجموع مبتلایان استان به ۶۹ هزار و ۸۵۰ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: مجموع بهبودیافتگان استان نیز ۶۷ هزار و ۱۱۰ نفر است.

تعطیلی مدارس تابع تصمیمات ستاد ملی کروناست

استاندار ایلام با بیان اینکه در خصوص تعطیلی مدارس تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم، گفت: رویکرد این ستاد در حوزه مدارس، تعطیلی گسترده نیست.

حسن بهرام‌نیا  اظهار داشت: این موضوع به آموزش و پرورش ابلاغ شده است که در صورت وجود موارد خاص و موردی نسبت به تعطیلی کلاس‌ها با توجه به شرایط خاص آن منطقه یا شهرستان اقدام شود.

وی افزود: اطلاع‌رسانی باید فقط از طریق سخنگوی ستاد کرونا باشد و همه اطلاعات و اخبار نیز از این محل گرفته شود.

استاندار ایلام‌ با بیان اینکه تاکید ما بر محدودیت‌های نقطه‌ای و هوشمند است، بیان کرد: به رغم اینکه شیوع اُمیکرون زیاد شده است، راهکار برای جلوگیری از این امر تعطیلی گسترده نیست بلکه باید محدودیت‌های هوشمند اعمال شود.

بهرام‌نیا با بیان اینکه تمامی ادارات به سامانه ماسک دسترسی دارند و می‌توانند افراد و کارمندانی که واکسن نزده‌اند را شناسایی، پایش و رصد کنند، تاکید کرد: کارگزینی ادارات با رصد و پایش آمار واکسن کارمندان، از ورود کارمندانی که واکسن نزده‌اند ممانعت به عمل آورند.

وی در خصوص برگزاری مراسم اعتکاف هم‌گفت: در صورت امکان برگزاری آیین معنوی اعتکاف علاوه بر تزریق ۲ نوبت واکسن تمامی پروتکل‌های بهداشتی رعایت و با حداقل ظرفیت‌ برگزار و از ورود افراد بالای ۶۰ سال جلوگیری شود.

استاندار ایلام در خصوص برگزاری انتخابات مجمع اصناف استان نیز افزود: برگزاری این انتخابات با رعایت پروتکل های بهداشتی هیچ مانعی ندارد.

بهرام‌نیا با اشاره به تردد زائران از مرز مهران هم گفت: با توجه به اینکه اعزام زائران در مسیر رفت به صورت هوایی و در قالب کاروان بوده و مسیر بازگشت آنان به صورت زمینی است باید با تدابیر خاص از ورود زائران به کشور در مرز مهران تست گرفته و موارد مشکوک قرنطینه شود.

وی در خصوص برگزاری مراسم ۲۲ بهمن هم بیان کرد: در این خصوص تا کنون تصمیمی توسط ستاد مرکزی کرونا اتخاذ نشده است.

استاندار ایلام با قدردانی از رسانه های استان برای آگاهی‌افزایی عمومی و تبیین اهمیت رعایت توصیه‌های بهداشتی به‌منظور مدیریت بیماری و قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا، تاکید کرد: خبرنگاران همواره در کنار مدافعان سلامت در خط مقدم مبارزه با این ویروس قرار داشتند.

به گزارش ایرنا، اکنون شش شهرستان استان ایلام از زرد به نارنجی تغییر رنگ داده و شش شهرستان دیگر در وضعیت زرد هستند و از ابتدای شیوع کرونا تا کنون یک هزار و ۱۸۱ نفر جان خویش را بر اثر کرونا از دست داده‌اند.