اسلام‌آباد - ایرنا - سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در «کراچی» پاکستان با اشاره به پیشرفت کشورمان طی ۴۳ سال اخیر در تمامی زمینه‌ها به ویژه تولیدات بومی و حوزه دفاعی، گفت: ضریب بالای امنیت داخلی و اقتدار منطقه‌ای یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی شناخته می‌شود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، «حسن نوریان» در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران طی مصاحبه با نشریه دیپلماتیک "سفیر" Ambassador در شهر کراچی گفت: جمهوری اسلامی ایران طی چهل و سه سال گذشته در حوزه دفاعی، تولیدات بومی قابل توجهی داشته و دارای ضریب بالایی در بحث امنیت داخلی و امنیت منطقه ای است.

وی افزود: دانشمندان ایران زمین در حوزه اندیشه ورزی و گفتمان علمی ایده و گفتمان‌های جدیدی مبتنی بر انقلاب اسلامی و آرمان های امام راحل و مقام معظم رهبری را ایجاد و نشر داده اند و بسیاری از این موارد در اندیشکده های مختلف علوم انسانی و علوم دینی در کشورهای مختلف توسط صاحب نظران به بحث و تبادل نظر گذاشته شده است.

سرکنسول کشورمان اظهار داشت: مباحث توسعه اقتصادی با رویکرد عدالت محور، ارائه خدمات اجتماعی به همه شهروندان در اقصی نقاط ایران از دیگر موضوعاتی است که همواره مورد تاکید نهادهای تصمیم ساز در کشور و همچنان از اولویت های نظام اسلامی ایران است.

نقش بسزای ایران در امنیت منطقه 

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کراچی پاکستان با تاکید بر اقتدار منطقه‌ای کشورمان و تمایل جدی بر هم افزایی با همسایگان و کشورهای پیرامون برای تثبیت صلح و ثبات منطقه‌ای، گفت: جمهوری اسلامی ایران اعتقادی به القای امنیت و یا خرید آن از خارج ندارد زیرا در چنین وضعیتی قدرت‌های فرامنطقه‌ای و مخالفان مشارکت کشورهای منطقه، فرصت دخالت در امورات منطقه‌ای و کارشکنی در مسیر تلاش‌های صلح را پیدا می‌کنند.

وی افزود: امنیت منطقه‌ای برای ما اهمیت بسزایی دارد و  ایران معتقد است که امنیت منطقه تنها زمانی تامین می شود که همه همسایگان به طور مشترک برای منافع منطقه کار کنند. در واقع امنیت قابل خریدن از قدرت های خارج از منطقه نیست.

افق روشن روابط دوستانه ایران و پاکستان 

حسن نوریان در ادامه این گفت‌وگو با ابراز امیدواری نسبت یه تقویت روابط دوستانه بین دو همسایه برادر و مسلمان ایران و پاکستان گفت: هر دو کشور اشتراکات زیادی از جنبه های دینی، فرهنگی، تاریخی، زبانی و تمدنی دارند.

وی افزود: ایران اولین کشوری بود که پس از استقلال پاکستان این کشور را به رسمیت شناخت. هر دو کشور تاریخ، فرهنگ، مذهب و هنجارهای اجتماعی و اشتراکات زیادی دارند. ظرفیت‌های عظیم کشف نشده‌ای وجود دارد که هر دو دولت و همچنین مردم می توانند از آن بهره مند شوند.

سرکنسول کشورمان در کراچی ادامه داد: ایران و پاکستان اقتصادهای موازی ندارند بلکه اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگر است و باید از تمامی ابتکارات در راستای تقویت معیشت و نزدیکی مراودات اقتصادی دو همسایه حمایت به عمل آید.

نوریان گفت: اکثر مردم پاکستان به دلیل علاقه مذهبی به شهرهای مختلف ایران سفر می کنند، در حالی که بسیاری در حوزه های دیگر از جمله در گردشگری طبیعت، تفریحی، سلامت و درمانی، تجاری و غیره نیز هستند که به ایران مراجعه می‌کنند.

وی با اشاره به مرزهای مشترک و طولانی ایران و پاکستان و بستر مناسب و شرایط ایده آل برای فعالیت های تجاری، اظهار داشت: در حال حاضر هیاتی از انجمن آژانس های مسافرتی و گردشگری پاکستان در کراچی با هماهنگی سرکنسولگری کشورمان برای بازدید از فرصت‌های حوزه گردشگری به ایران سفر کرده اند، آنها همچنین از شهرهای متعددی ایران مثل مشهد و اصفهان بازدید خواهند کرد.

حسن نوریان گفت: طی یکسال اخیر دو گذرگاه جدید مرزی زمینی میان ایران و پاکستان شامل ریمدان-گبد و پیشین-مند افتتاح شد درحالی که تا قبل از آن فقط یک مرز زمینی واقع در میرجاوه-تفتان برای تردد شهروندان و فعالیت‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گرفت.

وی افزود: پروازهای مستقیم بین دو کشور نیز فعال شده به طوری که گردشگران، بازرگانان و زائرین می توانند به راحتی سفر کنند. همچنین با شرکت هواپیمایی پاکستان (PIA) نیز مذاکراتی برای افزایش پروازها به ایران از مبدأ اسلام‌آباد، کویته، کراچی و لاهور انجام شده است.

سرکنسول کشورمان اظهار داشت: توریسم سلامت یکی از حوزه های جدیدی است که ظرفیت های زیادی نیز دارد. بخش بهداشت و درمان ایران نیز به ویژه در حوزه ناباروری، پیوند کبد، جراحی پلاستیک و غیره بسیار پیشرفته بوده و امکان استفاده از این ظرفیت برای پاکستانی ها وجود دارد. 

وی افزود: دانشمندان جوان ایرانی یک ربات جراح طراحی و تولید کرده اند که اکنون وارد فاز صادراتی شده است. سایر بخش های فناوری های پیشرفته از جمله فناوری اطلاعات، بیوتکنولوژی، نانو، فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی (AI) و سایر حوزه های اقتصادی دانش محور نیز پیشرفت زیادی داشته است.

نوریان با اشاره به ظرفیت‌ بالقوه کشورمان در حوزه انرژی، گفت: پاکستان اکنون با کمبود انرژی مواجه است و ایران آمادگی دارد انرژی مورد نیاز مصارف خانگی و صنعتی را با قیمت منصفانه و رقابتی برای کشور دوست و همسایه خود فراهم کند. 

وی تاکید کرد که کانال بانکی باید به منظور تسهیل فعالیت های تجاری بین دو کشور همسایه ایجاد شود. موسسه مالی-توسعه‌ای ایران و پاکستان با سهم ۵۰-۵۰ در سال ۲۰۰۷ تاسیس شده و اکنون تسهیلات مالی و مشاوره ای برای سرمایه گذاران ۲ کشور فراهم می کند. همزمان اتاق بازرگانی ایران در حال همکاری با اتاق بازرگانی کراچی برای تقویت فعالیت های تجاری بین دو کشور است.