به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، عرفان خسرویان روز یکشنبه در آیین تکریم رییس پیشین دانشگاه فنی و حرفه ای و معارفه خود که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالن اجتماعات دانشکده فنی دکتر شریعتی برگزار شد، نوع کار آفرینی در این دانشگاه را مهارتی خواند و اظهار داشت: برای تحقق امر کارآفرینی باید اکوسیستم مهارتی کشور، ساخته شود همانطور که اکوسیستم علم و فناوری در دو دهه گذشته ایجاد شده است.
وی افزود: دانشگاه فنی و حرفه ای در کمترین زمان ممکن در آموزش نیروی انسانی می تواند نیاز بازار را بر طرف کند و فرد در یک زمان بسیار کوتاهی پس از دانشگاه، هویت شغلی پیدا میکند، بنابراین بسیاری از آسیبهای اجتماعی ناشی از بیکاری جلوگیری خواهد شد.
سرپرست دانشگاه فنی و حرفه ای توضیح داد: سرانه سالانه تربیت فوق دیپلم نظری در کشور حدود ۱۵ میلیون تومان است در صورتی که این سرانه برای تربیت فوق دیپلم مهارتی بسیار کمتر است در صورتی که حداقل باید ۱.۵ برابر سرانه نظری باشد. و اگر سهم ۵ درصد تبصره ۱۸ برای تجهیز کارگاه های فنی حرفه ای اتفاق بیفتد یک تحول اساسی در بوم مهارتی کشور اتفاق خواهد افتاد.
خسرویان ادامه داد: بنابراین باید وابستگی دانشگاهها به بودجه عمومی با شیب متناسبی کاهش یابد ولی به دلیل وابستگی به بودجه های دولتی امروز گرفتار نفرین منابع هستیم و دانشگاه دچار ابهام نقش اجتماعی می باشد.
وی خاطرنشان کرد: دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای بر اساس استانداردهای دانشگاه خود شایستگیها و تواناییهایی را به دست میآورند که در طول زندگی کاری خود پس از فارغ التحصیلی، به عنوان سرمایه انسانی ارزشمند و تحول آفرین شناخته شوند. در دانشگاه فنی و حرفهای برای تکمیل کردن ارتقای دانشگاه به نسل چهارم تلاش میکنیم به عنوان واسطه میان کارآفرینان جوان، اساتید و سرمایهگذاران عمل کرده و به مکانی برای گردهمآیی این افراد برای انجام کار مشترک تبدیل شویم.
سرپرست دانشگاه فنی و حرفهای یادآور شد: این دانشگاه پیشران در کسب و کارهای مهارتی است و کارآفرینان و سرمایهگذاران در صورتیکه از ظرفیت این دانشگاه آگاه شوند اقبال زیادی را نشان خواهند داد.
خسرویان همچنین گفت:دانشگاه فنی و حرفهای با رویکرد تحولگرایی و خلق ثروت میتواند با تکیه بر ظرفیتها و مزیتهای رقابتی خود به سمت حل مسایل کشور حرکت کند و به عنوان پیشران در کسب و کارهای مهارتی نقشآفرین باشد، برای اینکه این دانشگاه پیشران تحول نظام آموزش عالی باشد، ما باید این مجموعه ی عظیم دانشگاهی را متمایز از سایر دانشگاهها قرار دهیم، زیرا دانشگاه فنی و حرفه ای در نقطه حرکت خود در نظام جامع مهارت و اشتغال قرار گرفته است و سایر دانشگاهها در حوزه توسعه علم و فناوری هستند.
وی تصریح کرد: با شکل گیری نهادهای واسطی مانند پارک های علم و فناوری و مهارتی در دانشگاه فنی و حرفه ای، می توان ظرفیت تبدیل آموزش دانشگاهی را به محصولات قابل کاربرد جامعه و صنعت تبدیل کرد و این موضوع باعث ایجاد تحرک در برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت می شود بنابراین ساماندهی و سامان یابی ظرفیت ها و ماموریت های دانشگاه فنی و حرفه ای در راستای حل چالش ها و مسائل اولویت دار کشور در دستور کار قرار گرفته است.
سرپرست دانشگاه فنی و حرفهای ادامه داد: با عنایت به اینکه برنامه هفتم توسعه آخرین برنامه در تحقق اهداف چشم انداز ۱۴۰۴ و همچنین نخستین برنامه در پیاده سازی رهنمودهای گام دوم انقلاب اسلامی است، پیشنهاد می شود راهبردهای مهارت محوری و کارآفرین پروری در نظام آموزش عالی کشور دیده شود و اینجانب نسبت به تحقق ماموریتم در راستای ایجاد تحول در مجموعه دانشگاه فنی و حرفه ای کشور، راهبردهای تحقق مهارت آفرینی و رسیدن به یک دانشگاه کارآفرین پرور را در دستور کار قرار داده ام.
به گزارش ایرنا، آیین تکریم ابراهیم صالحی عمران رییس پیشین و معارفه عرفان خسرویان رییس جدید دانشگاه فنی و حرفه ای امروز با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشکده شریعتی این دانشگاه برگزار شد.
در پایان این مراسم از چهار طرح مراکز فنی و حرفهای در استانهای مختلف از جمله ایلام، خوزستان، گلستان با حضور وزیر علوم به صورت مجازی بهره برداری شد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و هیات همراه در بدو ورود به دانشکده شریعتی، بر سر مزار شهدای گمنام دانشکده، حضور یافتند و با نثار گل و قرائت فاتحه، به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند و سپس ضمن بازدید از کارگاه آموزشی و دستاوردهای آثار هنری اساتید و دانشجویان گروه هنر، مرکز نوآوری و خلاقیت و شتابدهی مد و لباس و گلخانه، مرکز توسعه، آموزش و مهارت آموزی پوشاک کشور را افتتاح و در ادامه در مراسمی در سالن اجتماعات دانشکده شریعتی، ضمن قدردانی از زحمات صالحی عمران رییس پیشین دانشگاه فنی و حرفهای، خسرویان را به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه معرفی کرد.