بجنورد-ایرنا- مدیرعامل آلومینای ایران واقع در جاجرم خراسان شمالی گفت: اجرای ۱۷ پروژه در این مجموعه تولیدی از برنامه های آتی است که در این زمینه یکهزار و ۶۸ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی و بیش از سه هزار و ۷۱۲ میلیارد ریال سرمایه گذاری ریالی انجام می شود. 

تورج زارع روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نصب و اجرای نیروگاه حرارتی با هدف تامین ۱۶۰ مگاوات برق برای این شرکت در سال اتی اجرایی می شود که در این زمینه ۱۴۲ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی انجام می شود. 

وی خاطرنشان کرد: پروژه اجرایی تولید آلومینا با روش سینترینگ با سرمایه گذاری ۹۲۴ میلیون یورو با هدف افزایش میزان تولیدآلومینا و افزایش عمر مفید معادن هم در سال آتی آغاز می شود. 

زارع با اشاره به اینکه ساخت درمانگاه تخصصی هم در سال آتی وارد مرحله اجرایی می شود افزود: این شرکت در این زمنیه ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه می کند و قرار است با همکاری سازمان تامین اجتماعی اجرایی می شود. 

وی، ساخت تانک های بافر، ساخت و نصب بال میل ۱۵ تن بر ساعت، اجرای پروژه انتقال گاز به واحد تولید شمش و ساخت و نصب یک دستگاه مبدل حرارتی در واحد ترسیب برای خنک کاری لیکور از دیگر پروژه هایی است که در سال آتی وارد مرحله اجرایی می شود. 

به گفته مدیرعامل آلومینای ایران ساخت واحد پیش فرآوری و پرعیارسازی بوکسیت معادن استان سمنان با ۲۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری و ساخت واحد پیش فرآوری و پرعیارسازی بوکسیت معادن استان یزد با ۱۵۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری سال آتی آغاز می شود.

مجتمع آلومینای ایران به عنوان تنها تولید کننده پودر آلومینا در کشور، یک پنجم نیاز داخلی را تامین می کند و مابقی نیاز کشور در این بخش از خارج وارد می شود.

آلومینای ایران در شهرستان جاجرم، واحد تولیدی منحصر به فرد تولیدکننده پودر آلومینا است که این محصول به عنوان ماده اولیه چهار واحد تولیدی از جمله ایرالکو، المهدی، سالکو و نیز تولید شمش در جاجرم به مصرف می رسد.  

مجتمع آلومینای ایران در ۱۵۰ کیلومتری جنوب بجنورد و ۵ کیلومتری شمال شهر جاجرم واقع است. 

این مجتمع صنعتی قطب تولید پودر آلومینیوم در کشور است.