سنندج- ایرنا- همزمان با چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بهره برداری از پروژه های آبرسانی به ۱۳ روستای کردستان آغاز شد تا دل بیش از ۶ هزار نفر برای ماندن و زندگی در روستا قرص شود.

به گزارش ایرنا، آب، این مایه حیات، حالا در جهان به ویژه کشورهای نیمه خشک مانند ایران حکم طلا را دارد، چرا که با توجه به خشکسالی‌ و بارش‌های کم سال های اخیر، اهمیت آن برای مردم صد چندان شده است.

واقعیت این است ما در کشوری نیمه خشک زندگی می‌کنیم و تامین آب شرب و کشاورزی برای مردم بسیار حیاتی است و در چنین شرایطی، اقدام دولت در راستای اجرای پروژه‌های آبرسانی به ویژه در مناطق روستایی هزینه‌بردار و البته ارزشمند و سازنده است.

هر ساله به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، پروژه‌های زیادی در بخش‌های مختلف از جمله حوزه آب به بهره‌برداری می‌رسد و امسال هم کردستان از قافله عقب نمانده و به مناسبت دهه فجر، طرح آبرسانی به چند روستا به بهره‌برداری می‌رسد به همین مناسبت و با افتتاح پروژه‌ های آبرسانی روستایی، بیش از ۶ هزار و ۷۱۶ نفر تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب قرار می گیرند.

کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۹ روستای دارای سکنه دارد که از این تعداد، یک هزار و ۱۹ روستای آن زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب هستند.


افتتاح طرح آبرسانی به ۱۳ روستای کردستان

امسال به مناسبت دهه فجر، عملیات آبرسانی به ۱۳ روستای استان کردستان با اعتبار ۲۰۱ میلیارد و ۹۷۰ میلیون ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

بر این اساس همزمان با گرامیداشت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب، آبرسانی به روستاهای شکوه آباد، سلطان آباد، قزلچکند، کوسعنبر، قلعه ولیانه، ماضی بن، عباس آباد، ولی آباد، کوییچ سفلی، گوریچه، بیلو، تازه آباد، عیسی آباد و گزردره به بهره برداری می رسد.

طرح آبرسانی به روستای شکوه آباد بخش مرکزی شهرستان قروه با ۲۹۵ خانوار و یک هزار و ۱۸۰ نفر جمعیت، سلطان آباد قروه در بخش چاردولی با ۴۸ خانوار و ۱۹۲ نفر جمعیت و قزلجکند قروه در بخش دلبران با ۲۴۰ خانوار و ۹۸۵ نفر جمعیت در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد.

همچنین به همین مناسبت شاهد افتتاح آبرسانی پایدار به روستای کوسعنبر بخش سارال دیواندره با ۶۶ خانوار و ۲۷۲ نفر جمعیت، قلعه ولیانه دیواندره در بخش سارال با ۵۴ خانوار و ۲۰۴ نفر جمعیت و ماضی بن سروآباد در بخش مرکزی با ۱۳۲ خانوار و ۴۶۸ نفر خواهیم بود.

روستای عباس آباد بانه در بخش ننور با ۲۸۹ خانوار و یک هزار و ۱۲۲ نفر جمعیت، ولی آباد بانه در بخش ننور با ۷۳ خانوار و ۲۴۱ نفر، مجتمع شیوده کوپیچ سفلی در بخش مرکزی بانه با ۱۹۹ خانوار و ۷۴۰ نفر جمعیت از دیگر روستاهایی هستند که در دهه فجر امسال از آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند.

همچنین آبرسانی به روستای گوریچه مریوان در بخش سرشیو با ۲۵ خانوار و ۸۰ نفر جمعیت، روستای بیلو مریوان در بخش خاوومیرآباد با ۱۲۷ خانوار و ۴۹۲ نفر، تازه آباد عیسی‌آباد سنندج در بخش کلاترزان با ۹۱ خانوار و ۳۲۴ نفر  و گزردره در بخش کلاترزان سنندج با ۱۳۲ خانوار و ۴۱۶ نفر جمعیت از جمله برنامه‌های شرکت آبفا در دهه فجر است.

طول خطوط انتقال در این پروژه‌ ها حدود ۳۴ کیلومتر، حجم مخازن آب یک هزار و ۵۴۰ متر مکعب و تعداد ایستگاه های پمپاژ ۱۰ باب است محل تامین اعتبارات این طرح ها هم استانی و ملی بوده است.

البته طبق اعلام شرکت آبفا طرح های آبرسانی به هشت روستای دیگر استان در شهرستان های مختلف نیز به جز برخی ریزه کاری ها، تقریبا آماده افتتاح است که بهره برداری از آنها به زمان دیگری موکول شده است.
 

آبرسانی سیار به ۴۲ روستا

با وجود خدماتی که شرکت آب و فاضلاب در سال های اخیر و بعد از انقلاب در کردستان داشته است، هنوز تعدادی از روستاها در زمینه تامین آب شرب دچار مشکل هستند.

در حال حاضر آب شرب مورد نیاز ۴۲ روستای استان با تانکر و به صورت سیار تامین می شود که البته تعداد این روستاها در فصل گرما به ۲ برابر افزایش می یابد.

این مشکل در نقاط شرقی استان به واسطه پایین بودن متوسط بارندگی و افت منابع آبی زیرزمینی بیشتر احساس می شود، به عنوان نمونه اهالی روستاهای جداقایه، سلطان آباد و دوسر شهرستان قروه مدتی است از کم آبی رنج می برند، هرچند آب مورد نیاز آنان به صورت سیار تامین می شود.

طبق آماری که شرکت آب و فاضلاب کردستان منتشر کرده است از جمعیت ۴۷۰ هزار نفری روستاهای استان حدود ۴۰۰ هزار نفر معادل ۸۵ درصد جمعیت زیر پوشش تامین آب قرار دارند که از طریق ۸۲ مجتمع روستایی به آنها آبرسانی انجام می‌شود.

این ۸۲ مجتمع روستایی از طریق سه هزار و ۲۹۰ کیلومتر خط انتقال و ۲ هزار و ۵۸۳ کیلومتر شبکه توزیع، کار آبرسانی به روستاهای استان را انجام می‌دهند.

آبادانی روستاها در گرو تامین آب شرب پایدار

خدمات دولت و نظام در بخش های مختلف به ویژه تامین آب روستاها و مناطق شهری قابل تقدیر است اما می طلبد با اختصاص اعتبارات ویژه و اجرای پروژه‌های آبرسانی، آب شرب پایدار مورد نیاز روستاییان تامین شود.

قطعا در صورت کم آبی و نبود زیرساخت‌ها، باید شاهد سرا زیر شدن سیل جمعیت مهاجر روستایی به سمت شهرها و به دنبال آن افزایش آسیب های اجتماعی در مناطق منفصل شهری باشیم.