فیلم موقعیت مهدی نخستین ساخته سینمایی هادی حجازیفر که اهالی سینماو تلویزیون و تئاتر و مخاطبان، او را به عنوان یک بازیگر مستعد میشناسند، بیش از انتظار جلوه کرد. اگرچه موقعیت مهدی یک فیلم درجه یک سینمایی و در حد شان و منزلت شهید حماسه ساز مهدی باکری نیست، اما یک اثر کم اهمیت هم نیست.
اهمیت موقعیت مهدی به دو دلیل است، نخست، اولین فیلم حجازی فر در مقام کارگردان سینما است و دوم، او در فیلم نامه و فیلم کوشیده با وفاداری به رویدادهای دفاع مقدس و مجاهدتهای شهید باکری، گوشههایی از زندگی مبارزاتی و ویژگیهای انسانی و اخلاقی او را به تصویر بکشد.
در آغاز میل زیادی برای تماشای موقعیت مهدی نداشتم، چراکه کار اول کارگردان بود و تجربه تولید آثار شخصیت محور در حوزه سینمای دفاع مقدس، تجربه موفقی نبوده و اغلب فیلمهای اینگونه ضعیف و سطحی و شعاری بوده اند، اما تماشای لحظه به لحظه فیلم، نشان داد که حجازی فر، باکری و سینما را میشناسد و میتواند با زبان تصویر و سینما قصه بگوید. به همین دلیل، تصاویر ارایه شده از مهدی باکری و خانواده و نزدیکان او ناباور نبودند و با مخاطب ارتباط برقرار کرده و او را وارد زندگی خانوادگی و اجتماعی و مبارزاتی آنها میکردند.
با آنکه همچنان بنا ندارم در ایام جشنواره،به نقد فیلم ها بپردازم، ولی امتیازهای خوب موقعیت مهدی، بهرغم برخی کاستیها در پژوهش، فیلمنامه،بازیها و کارگردانی، این فیلم را که در بازگو کردن مضمون و محتوای خوب خود، توانا ظاهرشده، قابل احترام و ارزش می کند.
نکته دیگر اینکه، حجازیفر با فیلم خود، از شهید مهدی باکری بددفاع و او را تخریب نکرده و در حد بضاعت هنریاش، کوشش کرده از او چهرهای مقبول به تصویر بکشد که به توفیق نسبی هم رسیده است. موقعیت مهدی، ازیک سو، موقعیت مهدی باکری را در ملک و ملکوت می نمایاند و از سوی دیگر موقعیت خوب هادی حجازیفر را به عنوان کارگردان در سینمای آینده ایران، رقم می زند.