تهران- ایرنا- معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: فعالیت ۱۰ هزار انجمن علمی دانشجویی در قالب ۴۰ اتحادیه، یک توانایی و قدرتمندی بسیار بزرگ در حوزه توانمندی‌های نرم برای کشور به شمار می‌رود و باید مسوولان اجرایی کشور از این توانایی عظیم برای حل مشکلات کشور استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، عبدالحسین کلانتری عصر دوشنبه در نشست محمدعلی زلفی گل وزیر علوم با دبیران اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی با اشاره به اینکه انجمن‌های علمی دانشجویی نقش بسیار مهم و تاثیرگذاری در رونق و شادابی محیط دانشگاهی دارند، اظهار داشت: یک رکن جهاد علمی که مسوولان کشور بر آن تاکید می‌کنند؛ انجمن‌های علمی هستند و امیدوارم با از سرگیری آموزش‌های حضوری در دانشگاه‌ها شاهد رونق دوباره فعالیت دانشجویان علاقمند به حوزه‌های علمی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان فعال در انجمن‌های علمی از تجربیات و علاقمندی خاصی در حوزه‌های تحصیلی خود برخوردار هستند، تصریح کرد: اخیرا نمایشگاهی در موضوع صنعت گردشگری و جهانگردی با مشارکت وزارت میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد که حضور انجمن علمی گردشگری در این نمایشگاه رونق و طراوت ویژه به این نمایشگاه بخشید.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه برای بهره‌مندی از ظرفیت عظیم انجمن‌های علمی در سراسر کشور باید برنامه‌ریزی کنیم، گفت: زیرساخت ارتباطی خاصی با استفاده از فضاهای پلتفرمی موجود به زودی راه‌اندازی می‌شود تا امکان ارتباط انجمن‌های علمی با یکدیگر اعضا، ارتباط انجمن‌های علمی با اساتید دانشگاه‌ها و سایر بخش‌های جامعه فراهم شود.

کلانتری تاکید کرد: استفاده از فضای مجازی برای انعکاس برنامه‌های انجمن‌های علمی و همچنین ارتباط اعضای این تشکل فعال دانشجویی با یکدیگر به ما این امکان را می‌دهد که حتی در زمان شیوع بیماری‌هایی مانند کرونا به فعالیت‌های جاری خودمان با قوت و جدیت ادامه دهیم.

طرح دستیار فناوری تصویب شد

به گزارش وزارت علوم، علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز در این نشست اظهار داشت: طرح دستیار فناوری به تصویب و تایید وزیر علوم رسید و بر اساس این طرح، دانشجویان فعال در حوزه فناوری می‌توانند به مدت ۶ ماه در پارک‌های علم و فناوری حضور داشته باشند و حقوق دریافت کرده و تجربیات لازم را برای حضور در بازار کار کسب کنند.

خیرالدین با اشاره به راه‌اندازی سامانه نان اظهار داشت: با ایجاد این سامانه، نقشه نیازهای پژوهشی تمام کشور مشخص می‌شود و همه مردم ایران می‌توانند در این سامانه مشکلات و چالش‌های موجود در جامعه و حوزه فعالیت خود را ثبت و دانشجویان و پژوهشگران می‌توانند راهکارهای لازم را ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه در زیست بوم فناوری و نوآوری کشور موسسات مختلف اجرایی و پژوهشی مانند وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری، ریاست جمهوری دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز رشد و نقش دارند تصریح کرد: انجمن‌های علمی دانشجویی و اعضای هیأت علمی از مهمترین ارکان این زیست بوم هستند.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم با اشاره به اینکه محققان دانشجویی و دانشگاهی در محیط‌های آزمایشگاهی می‌توانند محصولات دانش‌بنیان را در سطح چهار آمادگی فناوری تولید کنند، گفت: ادامه این مسیر در مراکز رشد و پارک‌های فناوری و با حمایت‌های بخش‌های دولتی و خصوصی انجام خواهد شد و انجمن‌های علمی می‌توانند در مراحل یک تا چهار سطوح آمادگی فناوری نقش خود را در تبدیل ایده ها به محصولات دانش‌بنیان ایفا کنند.

خیرالدین اظهار داشت: معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز با هدف ایجاد زمینه‌های اشتغال برای فعالیت و اشتغال نخبگان دانشگاهی، ارتقای شاخص‌های فناوری و نوآوری تحقق اهداف اسناد بالادستی در زمینه فناوری تاسیس شده است؛ در همین راستا ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین دارای مسئولیت اجتماعی دنبال می‌شود.