به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام دفتر سینمایی، سمعی بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، فیلم های «مرد بازنده» به کارگردانی محمدحسین مهدویان، «خائن کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس، «بدونِ قرار قبلی» به کارگردانی بهروز شعیبی، «دسته دختران» به کارگردانی منیر قیدی، «ضد» به کارگردانی امیر عباس ربیعی و «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی فر از جمله فیلم هایی است که در قم اکران می شود.
همچنین «شب طلایی» به کارگردانی یوسف حاتمیکیا، «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی، «هناس» به کارگردانی حسین دارابی، «بیرو» به کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی، «شهرک» به کارگردانی علی حضرتی، «برف آخر» به کارگردانی امیر حسین عسگری و «بی رؤیا» به کارگردانی آرین وزیر دفتری، «لایههای دروغ» به کارگردانی رامین سهراب و «ماهان» به کارگردانی حمید شاه حاتمی از جمله شانزده فیلم حاضر در جشنواره فیلم فجر هستند که در قم به روی پرده میرود.
اکران آثار سینمایی چهلمین جشنواره فیلم فجر در چهار روز گذشته در سه سینمای قم با استقبال مطلوب شهروندان قمی همراه شده و پیش بینی می شود تا پایان اکران این آثار تا ۲۲ بهمن ماه جاری همچنان سینماهای استان شاهد حضور پرشور علاقه مندان به هنر هفتم باشد.
فیلم «بدون قرار قبلی»
در این فیلم می بینیم؛ وقتی پیامی از وطن به گوشش رسید؛ درونش بی تاب شد، هرچند شاید نمیخواست آن را نشان دهد. پیامی از پدر و سرزمین پدری، یاسمین را از آلمان به ایران میکشد. او و تک فرزندش با ویژگی های خاصی که دارد، سفری عجیب را به وطن آغاز میکند؛ سفری که سرنوشتی متفاوت از آنچه در ذهن داشته را برایش رقم میزند.
ماجرای وصیتی که از پدر به جا مانده و قبری که در مشهد و حرم امام رضا (ع) واقع شده است، در نهایت یاسمین را با شخصیت های آشنا و ناآشنا مواجه میکند. یاسمین به دنبال گمشده خود میرود، اما با گمشده ای پنهان در وجودش آشنا میشود که سالها به دنبالش میگشته است. او در ادامه نیازش به این گمشده را بیشتر درک میکند و در نهایت ناخواسته وارد مسیری عارفانه میشود. یاسمین برای پیدا شدن گمشدهاش سالها مسیری غلط را انتخاب کرده است اما حالا فطرت پاک او و فرزندش، مسیر درست را پیدا میکند.
مفاهیم کلیشهای مانند، کشف حقیقت در فیلم شعیبی رنگی تازه به خود میگیرد. نگرانیهای سطحی مادرِ قصه، با برطرف شدن مشکل اصلی زندگیش، حل میشود و فرزند او نیز راه خوب زندگی کردن را پیدا میکند. بازی درخشان و البته متفاوت پگاه آهنگرانی در کنار کارگردانی خوبِ بهروز شعیبی، اثری متفاوت را در دوره چهلم جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشته است. اثری که مخاطبان خودش را دارد.
ریتم آرام فیلم در کنار نماهای زیبای آن، معنای قصه را به نوعی تصویرگری میکند. تصاویر عموما باز و فوق العاده فیلم از مناطق مختلف شرق ایران به ویژه خراسان در «بدون قرار قبلی» به نمایش گذاشته شده است. گویی فیلمساز اجازه داده است مخاطب به موقعیت جغرافیایی فیلم بیاید و از نزدیک اتمسفری که یاسمین در آن نفس میکشیده را درک کند.
«بدون قرار قبلی» شاید به نوعی متفاوت ترین اثر سینمایی بهروز شعیبی است، اما امضای این کارگردان در تک تک پلانهای آن دیده میشود.