اردبیل - ایرنا - سرپرست هیأت کاوش محوطه باستانی قره حسنلو از آغاز فصل نخست عملیات کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه قره حسنلو شهرستان نمین خبرداد.

به گزارش ایرنا ، فریبرز طهماسبی روز سه‌شنبه اظهارکرد: این کاوش با اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کشور انجام می شود.

او با بیان اینکه کاوش باستان‌شناسی مذکور در راستای نجات‌بخشی آثار تاریخی  است افزود: تلاش می‌شود در زمان تعیین شده جامع‌ترین اطلاعات از این محوطه باستانی برداشت شود.

وی گفت: انتظار می‌رود با ایجاد ترانشه‌هایی در ابعاد وسیع و بخش‌های مختلف محوطه، اطلاعات جامع از وضعیت یافته‌ها و لایه‌های فرهنگی محوطه کشف و شناسایی شود.

طهماسبی همچنین با اشاره به قرارگیری محوطه قره حسنلو در مسیر رسوب‌گذاری دامنه‌ کوهستان سبلان و پوشیده شدن آن زیر لایه‌­های رسوب به ضخامت حدود یک متر که پس از برداشت انباشت رسوبی شواهدی از لایه‌های فرهنگی در آن به‌ دست آمد، بیان کرد: تابه امروز بر اساس نتایج کاوش ترانشه‌ها شواهدی از ساختار معماری اولیه محوطه به ۲ شیوه ساختار خشتی و سنگی شناسایی شده است.

 او گفت: ساختارهای خشتی به شکل دیوارهای عریض بوده که با ملاط گل بهم چسبیده شده‌اند. این دیوارهای خشتی به نظر می‌رسد قسمتی از ساختار معماری فضاهایی باشد که بخش‌هایی از آن در این کاوش به دست آمده است.

وی همچنین با اشاره به کشف شواهدی از یک تدفین انسانی در این کاوش باستان‌شناختی محوطه، بیان کرد: این تدفین انسانی به شیوه تاق باز بوده و به نظر می‌رسد متعلق به دوران تاریخی باشد.

او گاه‌نگاری محوطه را براساس یافته‌های سفالی متعلق به عصر آهن ۱ و ۲ دانست و افزود: با تداوم کاوش‌های باستان‌شناختی در این محوطه، انتظار می‌رود وضعیت ساختارهای معماری و کاربری فضاها و گاه‌نگاری نسبی آن روشن‌تر شود.

نمین در ۳۰ کیلومتری شرق اردبیل و در مسیر جاده ترانزیتی استان‌های اردبیل و گیلان قرار دارد.

به گزارش ایرنا ، مقبره شیخ بدرالدین ، قلعه شیندان ، مسجد سرهنگ نمین ، ساختمان زیبای عمارت‌السلطنه ، تپه‌های باستانی ، خانه‌های قدیمی با معماری خاص دوران قاجار و صفویه و قبور زرتشتی و کلیمی (گور قبیرها) و غار بابک خرم دین در فندقلو و قلعه بز (بزه قلعه در لاتون) از آثار تاریخی شهرستان نمین می‌باشد.

حدود ۹۰ اثر تاریخی در شهرستان نمین به ثبت رسیده که بیشتر آنها تپه‌ها می‌باشند که مربوط به ادوار باستانی هستند.