ساری - ایرنا - برخی از شهروندان مازندرانی می‌گویند که شرکت مخابرات خط تلفن ثابتشان را به خاطر پرداخت نکردن بدهی حتی به مبلغ اندک قطع کرده در حالی که خرابی سامانه تلفنی و اینترنتی دریافت کننده قبض تلفن باعث تاخیرشان در پرداخت بوده است.

به گزارش ایرنا ، از زمانی که نخستین بار برخی شهروندان مازندرانی در باره خرابی خط ۲۰۰۰ برای پرداخت قبوض تلفن با خبرنگاران ایرنا تماس گرفته و گله کردند تقریبا دو هفته سپری می شود. خبرنگار ما برای راستی آزمایی گله مندی شهروندان ، طی این مدت شخصا بارها برای امکان پرداخت قبض تلفن با سامانه تلفنی ۲۰۰۰ و ۱۸۱۸ و حتی سایت اینترنتی را آزمایش کرده ولی همچنان این سامانه ها دچار خرابی و شهروندان سرگردانند.

در حالی که روزهای نخست فایل صوتی سامانه تنها با اعلام عدم موفقیت مشتری را مجاب می کرد که مراحل پرداخت را دوباره انجام دهد ، اخیرا اعلام می شود که سامانه در حال ارتقاء است و بدون هرگونه توضیح از مشتری خواسته می شود که از شیوه های جایگزین برای پرداخت قبض استفاده کنند. این در حالی است که امکان پرداخت قبض از طریق سامانه ۱۸۱۸ نیز وجود ندارد چون این سامانه هم دچار اختلال است و با اعلام « شماره مورد نظر شما تا اطلاع ثانوی مسدود است و دیگر با این شماره تماس نگیرید » بر سرگردانی مشتربان اضافه می کند.

پرداخت قبض از طریق سامانه اینترنتی هم امکان پذیر نیست چون در این سامانه هم صورتحساب به روز ارائه نمی شود در حالی که مشترکانی که خطشان قطع شده بالاجبار باید قبض به روز دریافت و پرداخت کنند و امکان پرداخت قبض دوره را ندارند.

اختلال در پرداخت تلفنی و اینترنتی قبض تلفن ثابت مازندرانی در حالی است که مشترکان به خاطر صادر نشدن قبض کاغذی و ارسال نشدن  قبض الکترونیکی برای تلفن ثابت ، راه دیگری برای پرداخت قبوض ندارند ؛ وضعیتی که برخی از شهروندان را به این گمانه زنی رسانده که احتمالا مخابرات تلاش دارد تا اپلیکیشن پرداخت قبض تلفن را بر مشترکان تحمیل کند.

طولانی شدن قطعی سامانه های پرداخت  قبض تلفن ثابت هم اکنون در حال تبدیل شدن به نگرانی برای بسیاری از مشترکانی است که طی روزهای آینده باید قبض دوره جدید تلفنشان را پرداخت کنند. این دسته از مشترکان هم در تماس با خبرنگاران ایرنا درخواست داشتند که مخابرات تا زمان برگرداندن سامانه ها به فعالیت از قطع تلفن مردم خودداری کند.

مدیر عامل شرکت مخابرات مازندران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا علت عدم پاسخگویی سامانه های ۱۸۱۸ و ۲۰۰۰ برای پرداخت غیر حضوری قبض تلفن ثابت در استان را خرابی سرور مرکزی مخابرات ایران اعلام کرد .

علی نوروزی گفت : حدود ۱۲ روز قبل این سرور که در مخابرات ایران قرار دارد خراب شده و به همین دلیل سامانه های ۱۸۱۸ و ۲۰۰۰ قادر به ارائه خدمات غیر حضوری به مشترکان تلفن ثابت برای دریافت قبوض خود نیستند .

وی با اظهار این که تا چند سال پیش سامانه ۱۸۱۸ و ۲۰۰۰  از طریق سرور موجود در استان پشتیبانی می شد ، افزود : اما بعد از آن به منظور پدافند غیرعامل و کاهش هزینه ها فعالیت این سامانه ها به صورت متمرکز از طریق سرور در تهران پشتیبانی می شود .

نوروزی فعال شدن سامانه پرداخت قبض را نیازمند خریداری سرور جدید و فعال کردن آن دانست و گفت : سرور جایگزین تا یک هفته آینده نصب و فعال و مشکل رفع خواهد شد.

وی افزود : سرور جدید به عنوان سرور موازی با سرور مرکزی مخابرات ایران فعال خواهد بود تا در صورت بروز مشکلات احتمالی در آینده برای سرور مرکزی ، فعالیت خود را داشته باشد.

مدیرعامل شرکت مخابرات مازندران در خصوص نگرانی شهروندان برای پرداخت قبض تلفن ثابت نیز گفت : با ابلاغ دستور به مخابرات شهرستان ها از آنها خواسته شد تا هیچ تلفن ثابتی به دلیل عدم پرداخت قبض قطع نشود تا پس از رفع مشکل این سامانه ها قبوض پرداخ شود .

اظهارات مدیرعامل شرکت مخابرات مازندران در باره صدور دستور قطع نکردن تلفن مشترکان ثابت به خاطر بدهی در حالی است که خبرنگار ایرنا پس از گفت و گو با وی با تعدادی از مشترکان گفت و گو کرده که همه آنها تاکید کردند تلفنشان به خاطر بدهی آن هم به مبلغ کمتر از ۱۰ هزار تومان به خاطر پرداخت نکردن بدهی دوره قطع است.

شرکت مخابرات مازندران طبق گزارش رسمی این شرکت یک میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک دارد .