محمد علی حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: افرادی مانند امید شمس با ملاقات خصوصی در مقام کارگردان و نویسنده، پویان شعله ور به عنوان تدوینگر این فیلم، مرتضی علی عباس میرزایی کارگردان بیرو تا کاظم دانشی که فیلم علفزار را ساخته، حسین نمازی با فیلم شادروان، آرمان فیاض فیلمبردار برف آخر، نوشی مسعودیان بازیگر این فیلم و مهدی ایل بیگی به عنوان فیلمبردار کسانی هستند که از فیلم های کوتاه شروع کرده و در این جشنواره نشان دادند که فیلم کوتاه به صورت جدی پتانسیل دیده شدن را دارد و باید به آن بهای بیشتری داد.
وی اضافه کرد: در فیلم اولی های جشنواره امسال شاهد حضور کسانی هستیم که از فیلم کوتاه به نخستین فیلم بلند حرفه ای خود رسیده اند ؛ مانند کاظم دانشی با فیلم "علفزار" یا "ملاقات خصوصی" امید شمس و از سوی دیگر آریان وزیر دفتری با فیلم "بی رویا" و همچنین هادی حجازی فر با اثر "موقعیت مهدی" .
حسینی گفت: امسال حضور فیلم های کوتاه و فیلمسازان فیلم اول تنور جشنواره را داغ کرده و خوشحالم که بیش از هر سالی این جدایی اتفاق نیافتده که فیلم های اول از بخش های دیگر جدا شود.
جشنواره چهلم ناکام ترین
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با توجه به اینکه جشنواره فیلم فجر، ویترین سینمای ایران است و ماحصل تلاش سینماگرانی است که بتوانند آثار قابل توجه ای را بسازند به عقیده بنده جشنواره چهلم یکی از ناکام ترین دوره های خود را در حال گذراندن است.
وی اضافه کرد: در این دوره آثار شاخصی نیز وجود دارد اما اگر این آثار در دوره های پیشین و در رقابت با رقبای سال های قبل بودند شاید دیگر خیلی به دید شاخص نمی شد به آنها نگاه کرد.
حسینی افزود: براین اساس سال آینده به نظر من سال خطرناکی برای سینمای ایران از نظر بازدید و حضور مخاطب در سالن های سینما است چرا که هیچ یک از آثاری که امروز در جشنواره فجر در حال به نمایش درآمدن هستند پتانسیل جذب مخاطب میلیاردی را ندارند بدین معنی که هیچ یک از آثار نمی توانند در گیشه ها به صورت جدی فروخته و رکوردها را جابه جا کنند.
وی ادامه داد: این در حالی است که اگر تولیداتی که به جشنواره نرسیده اند و یا تولیداتی در حوزه کمدی نداشته باشیم شاید با یک خلاء جدی به عنوان فیلم خوب در سالی که پیش روی هستیم مواجه شویم.
ضعف فیلمنامه مهم ترین چالش جشنواره
فیلمساز البرزی در بخش دیگری از سخنان خود به ضعف چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر اشاره و تصریح کرد: یکی از ضعف های جدی این دوره است که باید به صورت جدی روی فیلمنامه ها تامل شود در حالی که هزینه های زیادی برای ساخت فیلم صورت گرفته اما به دلیل ضعف فیلمنامه نتوانسته آنچنان که باید حق مطلب را ادا کند.
حسینی افزود: از دیگر ضعف های این جشنواره جسارت کارگردان ها در انتخاب سوژه های درست می باشد؛ در مواردی مانند علفزار کاظم دانشی شاهد هستیم که انتخابی بسیار جسورانه به عنوان فیلمسازی اول وی بوده این در حالی است که مابقی فیلمسازان خیلی با جسارت به سراغ انتخاب سوژه و ساخت فیلم هایشان نرفته اند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر شاید بتوان گفت که کارگردانی که غالب جریان اصلی نیستند مانند حسین دارابی که سراغ فیلم "هناس" رفته یا عباس میرزایی که "بیرو "را ساخته کارهای جسورانه تری ساخته اند اما در یک روند کلی می توان گفت جشنواره امسال مملو از آثار متوسط است.
شاید برف آخر نخستین انتخاب باشد
وی در بخش دیگری از سخنان خود به فیلم های مطرح در چهلمین جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: از نظر بنده برف آخر به عنوان نخستین انتخاب قرار می گیرد و فیلم های دیگری از جمله دسته دختران، بدون قرار قبلی، نگهبان شب، موقعیت مهدی، علفزار و ملاقات خصوصی از سطح متوسط بالاتر و در واقع این فیلم ها به داد این جشنواره رسیدند.
حسینی گفت: مابقی فیلم ها البته از عقیده بنده یا در سطح متوسط می مانند و یا اینکه خنثی هستند.
چهلمین جشنواره فیلم فجر به طور همزمان در سراسر کشور و از جمله البرز از پانزدهم بهمن ماه در سه سینما اکومال، پرشین و ساویز این استان در قالب ۱۶ فیلم کار خود را آغاز کرده است.
این فیلم ها که اکران آنها تا ۲۲ بهمن ماه ادامه خواهد داشت در ۲ سانس در این سینماها به نمایش درآمده است.