قم-ایرنا- نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی گفت که یهودیان در ایران نه تنها در آزادی و آرامش کامل زندگی می کنند و تبعیضی درباره اقلیت‌های دینی اعمال نمی‌شود بلکه آن چیزی که در جمهوری اسلامی وجود دارد تبعیض مثبت است که نمونه بازر آن در برپایی مدارس با وجود تعداد اندک دانش‌آموزان است.

همایون سامه‌یح نجف آبادی روز پنجشنبه در همایش «منزلت ادیان در جمهوری اسلامی» در دانشگاه ادیان و مذاهب در قم، با تاکید بر تبعیض مثبت ایران در قبال اقلیت های دینی، افزود: عدالت در خصوص اقلیت های مذهبی در ایران جاری است و پیروان یهودیت هیچ محدودیتی در تحصیل و عبادت ندارند و اگر حمایت جمهوری اسلامی نبود بسیاری از این مدارس بخاطر تعداد اندک دانش آموزان به تعطیلی کشیده می شد.

وی ابراز داشت: یکی از افتخارات جامعه ایرانیان کلیمی این است که بزرگان این دین تمام تحصیلات خود را در همین کشور انجام داده اند و هیچ محدودیتی در مسیر احساس نکرده اند.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تعدادی از یهودیان ایران در دوران جنگ تحمیلی شهید، اسیر و یا جانباز شدند؛ جامعه ایرانیان کلیمی خود را جامعه ای مجزا از اهل سنت، شیعه و زرتشیان و مسیحیان ندانسته و خود را همیشه ایرانی و عاشق این سرزمین قلمداد کرده است.

وی با اشاره به اوج گرفتن مجدد مباحث یهودی ستیزی، خاطرنشان کرد: یهودی ستیزی در ایران وجود ندارد و کسبه و پیروان این دین بدون کمترین محدودیتی مسیر موفقیت، رشد و کمال را دنبال می کنند.

به گفته وی، پشت پرده یهودی ستیزی در کشورهای غربی تقویت صهیونیزم در برابر دین یهودیت است و این مساله سبب شده تا بسیاری از یهودیان این کشورها مجبور به مهاجرت به سایر کشورها شوند.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: حمایت روحانیت شیعه از اقلیت های مذهبی همیشه در تاریخ ایران وجود داشته اما بعد از انقلاب این حمایت ها بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: تمرکز جامعه یهودی ایران همیشه بر این بوده که محل زندگی خود را در نزدیکی منازل علمای شیعی احداث کنند تا در صورت بروز هرگونه مشکلی از حمایت های آنها برخودار شوند.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متاسفانه در دوره ای از تاریخ انقلاب برخی از مسوولان، یهودیت را با اسرائیل و صهیونیست اشتباه می گرفتند در حالی که عمر حزب صهیونیست به کمتر از یک قرن می رسد و صرفا به نام یهودیت ظلم می کنند و این مورد قبول دنیای یهودیت و پیروان این دین الهی نیست.

سامه یح در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به فرارسیدن روز ۱۳ رجب و میلاد امام علی(ع) بیان کرد: امام علی(ع) مظهر عدل در دنیا هستند و عدالت محوری این انسان بزرگ برای تمام ادیان و مذاهب الگو است.

وی همچنین با اشاره به برخی از مباحث مطرح شده در بیانیه گام دوم انقلاب در خصوص معنویت، تاکیدکرد: اگر به منویات سابق مقام معظم رهبری عمل می شد نیازی به صدور این بیانیه نبود.

همایش «منزلت ادیان در جمهوری اسلامی» با حضور شماری از علما و پیروان ادیان و مذاهب مختلف در دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی در قم برگزار شد.