گرگان - ایرنا - حضور گسترده در رژه خودرویی ۲۲ بهمن، رشد ۷۷ درصدی وصول مالیات، اجرای طرح پویش نهالکاری در ۱۲۳ هکتار از اراضی ملی ، استمرار رشد بیماران کرونایی بستری شده در مراکز درمانی و بخشش ۲ قاتل پای چوبه دار از جمله رویدادهای خبری هفته گذشته گلستان بود.

گلستانی‌ها در چهل و سومین سالروز جشن پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران پرشورتر از گذشته قدم در رزمایش عشق به میهن گذاشتند و فارس، ترکمن، بلوچ، قزاق و مازنی ساکن این استان دست در دست هم فریاد بلند مرگ بر آمریکا سر دادند.

همدلی و انسجام وصف‌ناپذیر اهالی هیرکان در برگزاری رژه پرشور خودرویی یوم الله ۲۲ بهمن بار دیگر ثابت کرد نه کرونا و نه هیچ عامل دیگری نمی تواند مانعی برای نمایش عشق ملت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شود و جشن انقلاب با تعطیلی بیگانه است .

عاشقان گلستانی جمهوری اسلامی ایران دیروز با رعایت همه شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری های اعلام شده از سوی درمانگران برای تجلی عشق به میهن با آگاهی و درایت در میدان حاضر شدند.

**

همانند روزهای اول سه هفته گذشته، بارش برف و باران ارتفاعات گلستان را سفید پوش کرد و مسیرهای کوهستانی توسکستان و خوش ییلاق به سمت استان سمنان مسدود شد. هر چند بارش رحمت الهی مسرت و خوشحالی ده ها هزار بهره بردار بخش کشاورزی را به همراه داشت اما راه برخی روستاهای کوهستانی برای چندمین بار در بهمن ماه بسته شد و برای اهالی مشکلاتی را ایجاد کرد .

با وجود تلاش عوامل راهداری بازگشایی این جاده ها بیش از ۲۴ ساعت زمان برد.

**

همزمان با نهمین روز گرامیداشت دهه فجر، واگذاری هشت هزار و ۵۲۷ فقره سند املاک غصب شده خاندان پهلوی با کاربری مسکونی، تجاری و کشاورزی به اقشار مختلف مردم گلستان آغاز شد.

مطابق گزارش اداره کل اموال و املاک بنیاد مستضعفان گلستان، از ابتدای امسال تاکنون هفت هزار و ۶۴۰ سند روستایی و ۸۸۷ سند شهری شامل هفت هزار و ۸۸۴ فقره کاربری مسکونی، ۵۹۷ فقره کشاورزی، ۴۱ فقره تجاری و چهاره فقره با سایر کاربری‌ها در استان به مردم واگذار شد.

**

هفته گذشته تعدادی از فعالان صنعت ساختمان در شورای شهری گرگان گردهم آمدند تا اعتراض خود را به لایحه اخیر شهرداری و مصوبه شورای شهر در خصوص افزایش عوارض ساختمانی گرگان در سال ۱۴۰۱ به گوش مسولان برسانند.

پایین محلی رئیس شورای اسلامی شهر گرگان با اشاره به برخی انتقادات در خصوص میزان افزایش نرخ عوارض ساختمانی در بودجه سال آینده شهرداری گفت: با هدف تعدیل نرخ‌ها ، این موضوع با حضور نماینده انبوه‌سازان، شورای شهر و مدیران شهرداری بررسی می شود.

هفته های گذشته لایحه تعیین نرخ عوارض ساختمانی که از شهرداری به شورای شهر ارسال شده بود توسط نمایندگان مردم در پارلمان شهری به تصویب رسید، هرچند نرخ افزایش بهای عوارض و یا پروانه ساختمان منظور شده در این لایحه درصدهای متغیری داشت اما به طور متوسط رشد بیش از ۲ برابری آن مورد اجماع همگان بود و در ادامه با تایید این مصوبه در فرمانداری ،نرخ های مصوب برای اعمال در بودجه سال ۱۴۰۱ به شهرداری گرگان ابلاغ می شود.

**

یکشنبه هفته گذشته ۲ خانواده گلستانی به حرمت امام رضا (ع) از اجرای حکم قصاص قاتل فرزندان خود گذشتند.

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: خانواده ۲ جوان گلستانی که فرزندانشان پنج سال قبل در حوادثی جداگانه به قتل رسیده بودند، قاتلان را پای چوبه دار و به حرمت امام رضا (ع) بخشیدند.

حیدر آسیابی داشت: محکومان به قصاص که ۲۷ و ۲۵ ساله هستند پنج سال قبل در ۲ حادثه جداگانه در گرگان و بندرگز به سبب ناتوانی در کنترل خشم هنگام درگیری مرتکب قتل شده بودند.

وی بیان کرد: طی شش ماه چندین نشست با اولیای دم برگزار شد و در آخرین نشست که با همراهی و پا درمیانی خدام رضوی همراه بود، اولیای دم به حرمت امام مهربانی ها امام رضا (ع) از حق شرعی و قانونی خود گذشتند و رضایت دادند.

**

توانمندسازی زنان کارآفرین بار دیگر در دستور کار مدیران و مسئولان گلستانی قرار گرفت .

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان گفت : از محل تبصره ۱۸ و با هدف رونق اشتغال، هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی به بانوان کارآفرین استان اختصاص خواهد یافت‌.

سیدمحمد دهنوی در نشست با بانوان کارآفرین گلستان بیان کرد: این تسهیلات بانکی با اولویت بخش کشاورزی ، صنعت و صنایع دستی و به شرط اقدام سریع دستگاههای مرتبط اختصاص خواهد یافت.

**

همزمان با نهمین روز دهه فجر و در مراسمی با حضور ویدئو کنفرانسی مخبر معاون اول رییس جمهور و مدنی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهور عملیات ساخت و بهره‌بردای از ۳۶۶ پروژه عمرانی و اقتصادی گلستان آغاز شد.

اعتبار اختصاص یافته برای اجرای این طرح ها هفت هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال بود.

از مجموع ۳۶۶ پروژه های روستایی افتتاح شده گلستان، ۲۶۱ طرح عمرانی و ۷۵ طرح اقتصادی و اشتغالزا بود که از جمله آن می توان به واحد تولید مرغ مادر، گلخانه، تولید کاغذ، و حوزه های ورزشی و فرهنگی اشاره کرد.

**

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان از صادرات ۱۰ میلیون و ۳۰۰ دلاری ید از این استان به کشورهای ایتالیا، افغانستان، ویتنام، چین و امارات در سال جاری خبر داد.

هومن هادیان اظهارداشت: سال گذشته حدود ۵۶۷ تن ید تولید شد که در ۹ ماهه امسال این عدد به ۴۳۲ تن رسیده است.

وی از اشتغال به کار ۳۰۰ نفر در واحدهای تولیدی ید در گلستان خبر داد و خاطرنشان کرد:  واحدهای صنعتی تولیدکننده ید در شمال این استان به عنوان تنها تولیدکننده این محصول در کشور هستند.

**

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گلستان گفت: ۷۰ درصد مدارس استان شامل ۴۹۰ کلاس درس مناطق شهری و روستایی با مشارکت خیرین بومی و غیربومی در حال ساخت است.

یاسر لیوانی در حاشیه بهره برداری متمرکز از هشت طرح آموزشی با ۵۰ کلاس درس افزود: ساخت این تعداد کلاس درس در استان در قالب ۸۵ طرح آموزشی اجرا می‌شود.

وی بدون اشاره به اعتبار موردنیاز ساخت و بهره برداری از این تعداد طرح آموزشی گفت: حدود ۳۵ درصد از اعتبار موردنیاز اجرای این طرح ها توسط خیرین تامین خواهد شد.

**

روند افزایشی تعداد بیماران کرونایی در گلستان در هفته گذشته ادامه پیدا کرد و بیش از ۱۲۰ نفر به تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی گلستان افزوده شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گلستان شامگاه جمعه از بستری ۵۲۵ بیمار کرونایی در مراکز درمانی این استان خبر داد و گفت: با افزایش روزافزون مبتلایان، هشت شهرستان گلستان در وضعیت قرمز کرونا شیوع این ویروس قرار گرفت.

سعید گل‌فیروزی اظهار داشت: تعداد بیماران بستری در مراکز درمانی گلستان با افزایش هفت نفری نسبت به روز گذشته به ۵۲۵ نفر افزایش یافت که از این تعداد ۸۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و ۴۰ نفر هم به‌علت وخامت جسمانی به ونتیلاتور متصل شده‌اند.

**

مدیرکل امور مالیاتی گلستان با اشاره به این که تامین ۹۰ درصد از درآمد عمومی استان از محل وصول مالیات‌هاست، گفت: وصول مالیات گلستانی‌ها از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۷۷ درصد رشد داشته است.

علی‌اصغر هزارجریبی اظهارداشت: سهم درآمد گلستان از محل درآمد عمومی سال جاری ۱۲ هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال بوده که سهم مالیات برای تامین آن، ۱۱ هزار و ۶۸۰ میلیارد ریال در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: اهالی گلستان در مدت اعلام شده ۱۱ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال مالیات پرداخت کردند.

**

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون و در راستای اجرای طرح پویش ملی نهال‌کاری افزون بر ۱۲۳ هکتار از اراضی استان تحت کشت نهال قرار گرفت.

عبدالرحیم لطفی اظهار داشت: اجرای پویش ملی نهال‌کاری در ۹ شهرستان کردکوی، علی‌آباد، گنبدکاووس، مراوه‌تپه، رامیان، کلاله، آزادشهر، بندرگز و گالیکش در حال انجام است که در مراحل اجرای آن ۱۸ هزار و ۱۰۰ نهال از گونه های مختلف کاشته شد.وی بیان کرد: از این تعداد، هشت هزار نهال در جاده صوفیان – فراغی در شرق گلستان به طول ۱۲ کیلومتر کاشته شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: علاوه بر مناطق شهری، نهال کاری در روستاهای استان نیز در حال انجام است و در این راستا امسال در  ۱۷ بوستان روستایی با سطح ۶۶ هکتار  نهال کاری انجام شد.