نیویورک - ایرنا- آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه وضعیت لیبی را از نزدیک دنبال می کند، از طرف‌ها در این کشور خواست حفظ ثبات را در اولویت اصلی خود قرار دهند.

دبیر کل سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی در بیانیه ای افزود که به رای مجلس نمایندگان لیبی در مشورت با شورای عالی کشوری برای تصویب اصلاحیه قانون اساسی که مسیری را برای بازنگری پیش نویس قانون اساسی سال  ۲۰۱۷ و روند انتخابات ترسیم می کند، و نیز تعیین نخست وزیر جدید توجه کرده است.

دبیرکل سازمان ملل همچنین از همه طرف‌ها و نهادها خواست تا اطمینان حاصل کنند که چنین تصمیم‌های حیاتی به شیوه‌ای شفاف و توافقی اتخاذ ‌شوند.

گوترش به همه نهادها هدف اولیه برگزاری به موقع انتخابات برای احترام به اراده سیاسی ۲.۸ میلیون رای دهنده در لیبی را یادآور شد.

مجلس نمایندگان لیبی به اتفاق آرا "فتحی باشا آغا" را به عنوان نخست وزیر این کشور انتخاب کردند.

به گزارش خبرگزاری لیبی (وال)، مجلس نمایندگان این کشور ۲۱ بهمن ماه برای انتخاب نخست وزیر جدید تشکیل جلسه داد که به اتفاق آرا "فتحی باشا آغا" را برای این سمت برگزید.

پیش از این  "عبدالحمید الدبیبه" نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی (دولت انتقالی) بود که شب گذشته از یک سوئ قصد جان سالم به در برد.

"فتحی باشا آغا" نیز پیش از این وزیر کشور لیبی در دولت انتقالی بود که امروز به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب شد. 

لیبی از زمان سرنگونی معمر قذافی دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شد.

ابتدا دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج در طرابلس (غرب لیبی) مستقر شد که در جهان و سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است، اما در شرق لیبی خلیفه حفتر ژنرال بازنشسته ارتش این کشور کنترل امور را در آن منطقه در دست گرفت و دولت تشکیل داد. این دوگانگی لیبی را دستخوش هرج‌ومرج و جنگ‌های داخلی قرار داد.

در اکتبر سال گذشته (مهر ۱۴۰۰) طرف‌های رقیب در لیبی پس از درگیری‌های خونین با میانجی‌گری سازمان ملل بر سر آتش‌بس به توافق رسیدند.

در فوریه امسال گفت وگوهای سیاسی طرف‌های درگیر در جنگ لیبی طی چند روز با نظارت سازمان ملل متحد در ژنو برگزار شد و شرکت‌کنندگان بر سر چیدمان دولت موقت به توافق رسیدند.