«سیدمحسن حمزهلو» روز شنبه در جلسه کمیته مدیریت بحران راه و شهرسازی آذربایجانغربی اظهار داشت: سال گذشته تنها ٧٠٠ هزار تُن بار در مبادلات مرزی رازی و صادرات از ایستگاه راه آهن سلماس با احتساب حمل و نقل محصولات پتروشیمی مهاباد ثبت شده است.
وی ادامه داد: تجدید نظر در سهم راهآهن آذربایجانغربی از حمل ونقل باری ضروری است چرا که سالانه بیش از ١٨ میلیون تن بار از جاده های استان جابه جا میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایحانغربی گفت: بنابراین و بدونشک انتقال بخشی از این حجم به شبکه ریلی از استهلاک حمل و نقل جادهای میکاهد.
حمزهلو بیان کرد: طبق نیازسنجی و مطالعات فراملی و نگاهی به مرزبندی مناطق راهآهن از جمله لرستان، زاگرس، همدان، گرگان و جنوب شرق نشان میدهد که آذربایجانغربی، ویژگیهای لازم برای استقرار اداره کل راهآهن را دارا می باشد.
وی با اشاره به اینکه ایمن سازی شبکه ریلی آذربایجانغربی باید جزو برنامه های راه آهن آذربایجان باشد، گفت: رفع نواقص خطوط ریلی برای پیشگیری از بروز حوادث ضروری است در هدف گذاری برای توسعه شبکه ریلی استان علاوه بر افزایش ضریب ایمنی حمل و نقل ریلی به دنبال ارتقای سهم راه آهن در جابه جایی کالا هستیم.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایحانغربی اضافه کرد: در خصوص بررسی ابعاد مختلف حادثه خروج قطار ارومیه- مراغه از ریل و براساس ارزیابی های تیم کارشناسی، ساخت دیوار حائل و گالری به همراه سبک سازی تراشه های مسیر راه آهن ارومیه – مراغه برای جلوگیری از بروز حوادث احتمالی ضروری است ما در مقابل جان مردم مسئولیم و بروز چنین سوانح در حوزه حمل و نقل ریلی قابل قبول نیست.
راه آهن آذربایجانغربی شامل محور مراغه- ارومیه به طول ١٨٢ کیلومتر دارای هشت ایستگاه راهآهن شامل ارومیه، شیرینبلاغ، نقده، مهاباد، قزقلعه، میاندوآب، ملکان، مراغه و محور سلماس-رازی به طول ٧٠ کیلومتر متشکل از ۴ ایستگاه سلماس، بابکان، میلادی و رازی است.