تهران- ایرنا- اعتراض های خودرویی موسوم به «کاروان آزادی» در پاریس با مداخله نیروهای پلیس و ضد شورش و بازداشت دست کم ۹۷ نفر، اگرچه فعلا متوقف شده اما نگرانی ها در مورد تکرار و استمرار این موج تازه اعتراض ها ، حتی گسترده از روزهای قبل وجود دارد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، علاوه بر بازداشت شدن ۹۷ نفر از افراد معترض، بیش از ۵۰۰ نفر از آنها نیز از پلیس تذکر شفاهی دریافت کردند.

پیشتر، پلیس فرانسه در نخستین اعلام،  تعداد بازداشتی ها را ۵۴ نفر و تعداد موارد تذکر شفاهی را ۳۳۷  مورد اعلام کرده بود.

با وجود اعلام ممنوعیت برگزاری تجمع از سوی دولت، مخالفان تدابیر دولتی در مورد لزوم ارائه گواهی واکسن کرونا که با اعتراض به دیگر سیاست های دولت و کاهش قدرت خرید در هم آمیخته شده از سراسر فرانسه با خودرو به پاریس آمدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،   نخستین کاروان اعتراضی ساعت ۱۴ به وقت محلی در اطراف طاق نصرت در مرکز پاریس شکل گرفت. ده ها خودرو در مسیر آمدورفت منتهی به میدان «شارل دو گل» اختلال ایجاد کردند. معترضان با مداخله نیروهای امنیتی پراکنده شد.

به گفته پلیس پاریس، از روز جمعه تا دوشنبه هفت هزار و ۵۰۰ نیروی پلیس در وضعیت آماده باش به سر می برند. خودروهای زرهی ژاندارمری نیز برای نخستین از سال ۲۰۱۸ در پایتخت مستقر شدند.

به گفته وزارت کشور فرانسه، نزدیک به هفت هزار و ۶۰۰ نفر در اعتراضات روز شنبه پاریس مشارکت داشتند. این در حالی است که سایر شهرهای بزرگ نیز شاهد تجمعات و اعتراضاتی بودند.

همچنین نیروهای ضد شورش موتوری نیز در خیابان شانزه لیزه به عنوان یکی از مبادی اعتراضات در روزهای گذشته مستقر شده بودند تا از تجمع خودروها جلوگیری کنند. این نیروها برای متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور استفاده کردند.

«ژرار دارمنن» وزیر کشور فرانسه از بازداشت ۵۴ نفر در پاریس و تذکر شفاهی به ۳۳۷ نفر خبر داد.

جمعه شب «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در نخستین واکنش به ورود خودروها به پایتخت از معترضان خواست آرامش خود را حفظ کنند.

وی عنوان کرد: ما همواره از حق اعتراض محافظت کرده‌ایم، اما در عین حال به هماهنگی و حسن نیت جمعی نیاز داریم.

همچنین «ژان کستکس» نخست وزیر این کشور نیز هشدار داده بود: شهروندان حق اعتراض دارند، اما نمی توانند پایتخت را مسدود کنند.