تهران-ایرنا- یک گروه حامی حقوق حیوانات ادعا می‌کند که شرکت تراشه‌های مغزی «نورالینک» متعلق به «ایلان ماسک»، ظاهرا میمون‌های تحت آزمایش خود را شکنجه کرده است بطوری که دچار خونریزی مغزی، بثورات جلدی و خودزنی شده‌اند.

به گزارش روز یکشنبه گروه علم و آموزش ایرنا از روزنامه دیلی میل، شرکت بیوتکنولوژی نورالینک در حال ابداع یک رابط مغز و رایانه‌ است و ادعا می‌کند که روزی می‌توان انسان‌ها را فوق هوشمند کرد و توانایی راه رفتن را به افراد فلج بازگرداند.

این در حالی است که کمیته پزشکان برای پزشکی مسوولانه (PCRM) ادعا می‌کنند که در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰، میمون‌های آزمایشگاهی که متعلق به شرکت نورالینک بودند، تحت آزمایشاتی قرار گرفتند که در حد شکنجه بوده و شواهدی از بثورات پوستی، خودزنی و خونریزی مغزی در اسناد بررسی شده، مشاهده شده است.

در این آزمایش‌ها که با همکاری میان دانشگاه کالیفرنیا دیویس و شرکت نورالینک انجام شد، ۲۳ میمون شرکت داشتند که ۱۵ مورد از آنها در نتیجه عوارض آزمایش یا نگهداری نامناسب جان خود را از دست دادند یا مورد «اُتانازی» (مرگ خود خواسته) قرار گرفتند.

این کمیته شکایتی را علیه دانشگاه کالیفرنیا دیویس به وزارت کشاورزی آمریکا تسلیم و ادعا کرد که این میمون‌ها در نتیجه‌ نگهداری نامناسب و آزمایش‌های تهاجمی قرار دادن ایمپلنت در سر مورد آزار زیادی قرار گرفته اند.

دانشگاه کالیفرنیا دیویس که در سال ۲۰۲۰ همکاری خود را با نورالینک به اتمام رساند، اعلام کرد که در طول آزمایش‌ ها دستورالعمل‌ های تحقیقاتی را به طور کامل بررسی و تایید کرده است.

سخنگوی این دانشگاه به دیلی‌میل گفت که کارشناسان مراقبت‌ های دامپزشکی ازجمله نظارت شبانه‌ روزی بر حیوانات را انجام داده‌ و هرگونه حادثه‌ای را به کمیته مراقبت و استفاده از حیوانات(IACUC) گزارش داده‌اند تا در صورت نیاز تغییراتی در دستورالعمل‌ها و آموزش‌ها اعمال شود.

این شکایت از سوابق به دست آمده توسط کمیته پزشکان برای پزشکی مسوولانه، ناشی می شود. این سوابق  شامل ۶۰۰ صفحه از اسناد دامپزشکی و گزارش‌های کالبدشکافی هستند.

این ۲۳ میمون توسط نورالینک مورد آزمایش‌ قرار می‌گرفتند اما تا سال ۲۰۲۰ در تاسیسات مطالعات پستانداران دانشگاه کالیفرنیا دیویس نگهداری ‌می‌شدند.

دانشگاه کالیفرنیا دیویس برای انجام این آزمایش طی سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ از نورالینک ۱.۴ میلیون دلار دریافت کرد.