به گزارش ایرنا از ستاد خبری چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، حسین مسافر آستانه در برنامه تلویزیونی در پاسخ به اینکه بودجه جشنواره چقدر بوده و امسال چقدر افزایش پیدا کرده، توضیح داد: «سال گذشته بودجه جشنواره پنج میلیارد و دویست میلیون تومان بود که امسال ۹ میلیارد است و کمک هزینه گروهها را پنج تا ۱۰ میلیون افزایش دادیم. البته تخصیص آن بستگی به حجم کار، تعداد بازیگران و غیره داشت. ضمن اینکه تمام این هزینه صرف تولید میشود و دستمزد بازیگران در آن نیست.
وی درباره هزینههای دبیرخانه گفت: همه بودجه دریافتی ما برای هنرمندان هزینه میشود، همه هزینهها حتی هتل و تغذیه برای هنرمندان است.
دبیر جشنواره همچنین درباره شفافسازی رای داوران در انتخاب آثار گفت: آرا کاملا مشخص است. فرایندی ایجاد شده که تا کنون در انتخاب آثار نبوده است، هنرمندان سرشناس شهرستانی که به تهران مهاجرت نکردهاند و در شهر خودشان تئاتر شهرستان را زنده نگه داشتند تا کنون سهمی در داوریها نداشتند. اما امسال هر کسی که میخواست در جشنواره شرکت کند، باید اثر خود را در تلویزیون تئاتر ایران بارگذاری میکرد.
وی گفت: به این ترتیب داورانی را از شهرستان هم انتخاب کردیم که از این طریق آثار را دیدند و رای دادند و تجمیع آرای آنها برآیند جشنواره شد. ممکن بود نمایشی اولویت یک داور باشد ولی در نهایت برآیند طوری شکل بگیرد که انتخاب نشده یا مثلا اولویت چندم انتخابها باشد. همه چیز شفاف است و تمام مستندات هم موجود است.
وی در ادامه گفت: پیش از این خیلی مزاحمتها برای داوران اتفاق میافتاد. کسانی که آثارشان پذیرفته نشده بود، مدام با آنها تماس میگرفتند. ولی امثال روند دیگر این گونه نیست. البته پیش از این آثار توسط سه نفر داوری میشد. اما امثال تقریبا با ۱۵ داور از سراسر ایران (۸ داور شهرستان، ۷داور تهران) انتخابها انجام شد و این میسر نمیشد مگر با تلویزیون تئاتر ایران که به نظرم فرصت بینظیری برای فضای تئاتر ما است.
مسافر آستانه با اشاره به سوتفاهم پیش آمده در انتخاب نمایشها گفت: خیلی از دوستان به اطلاعیه دبیرخانه دقت نکردند. به دلیل شرایط کرونایی تعدادی از آثاری که آماده اجرا بودند و اجرا نشده بودند هم وارد جدول جشنواره شدند. این تعداد، از سهمیهای که خود من به عنوان دبیر جشنواره داشتم انتخاب شدند. البته مشاورانی داشتم، اما انتخاب نهایی رای و نظر خود من بود. ۶ اثر در بخش مسابقه و تعدادی هم در بخش غیر رقابتی انتخاب شدند .
لابیگری در کار نبود
وی در پاسخ به پرسش به این که آیا عدالت در انتخاب آثار رعایت شده و اینکه چرا خانمها در هیئت داوران حضور ندارند، گفت: قطعا عدالت است. اگر بنا باشد کسی با نظر کارشناسانه آثار را انتخاب کند، پس با معیارهای کارشناسی این کار را انجام میدهد. بیعدالتی در صورتی است که در انتخاب اثری لابیگری باشد. اما از ۱۵ نفر هیات انتخاب ، کسی اطلاعی نداشت. پس تماسی هم با آنها نمیشد گرفت تا سفارشی صورت بگیرد.
دبیر جشنواره توضیح داد: در مورد حضور بانوان هم ما فهرستی داشتیم از ترکیب خانمها و آقایان که با همه آنها تماس گرفتیم. داوری سختیهایی دارد که خود افراد قبول نکردند که بیایند و این یک موضوع دو طرفه است. تنها خواست ما مطرح نبود و طرف مقابل اگر نیامد خودش تمایل نداشت. خیلی از خانمها وقت نداشتند، بیایند وگرنه ما نامزد خانم هم برای داوری معرفی کرده بودیم.
دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر در ادامه با تاکید بر نقش وزارت بهداشت و همکاری با جشنواره تئاتر فجر گفت: واقعا از وزارت بهداشت تشکر میکنم. زیرا ما به تنهایی نمیتوانستیم چه از نظر مالی و چه کادری این کار را انجام دهیم. از همه هنرمندان و کارکنان جشنواره و میهمانان، آزمایش پیسیار گرفته شده، حتی کسانی هم که واکسن نزده بودند، امکان زدن واکسن برایشان فراهم شد. در تئاتر شهر و هتل، کادر وزارت بهداشت و هلالاحمر مستقر هستند و واقعا بیشتر از حد توقع با ما همکاری کردند. همچنین به ویژه از روابط عمومی وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر تشکر میکنم.
قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در این برنامه حضور داشت در پاسخ به پرسش مجری (جواد مولانیا) مبنی بر اینکه، شما در آغاز مدیریت خود یازده وعده تئاتری را قرار بود به سرانجام برسانید آیا به این وعدهها عمل کردید؛ گفت: بله همه وعدهها محقق شد به جز یک مورد که آن هم تجمیع تمام جشنوارهها و چابکسازی آنها بود، زیرا تعداد و پراکندگی در جشنوارههای ما زیاد است و از نظر من میشود همه آنها را در دو جشنواره آورد، به طور مثال جشنواره آئینی سنتی ، کودک و نوجوان، عروسکی و چندین جشنواره دیگر داریم.
قادر آشنا: نمیخواهم در این سمت بمانم
وی در ادامه افزود: همان طور که اشاره کردم تنها این یک وعده محقق نشد و از آنجا که دولت تغییر کرده و ناگزیر مدیران هم تغییر میکنند، از نظر اخلاقی صلاح ندانستم که برنامههای جدیدی در این زمینه اعلام کنم. به نظر من میتوان چند جشنواره در هم ادغام شود و دبیر باید برای چهار سال حکم و بودجه بگیرد و در طول این زمان به کار بپردازد ، من میتوانم درباره این موضوع ۱۰صفحه محاسن بنویسم، اما در هر صورت نمیخواهم در این سمت بمانم. دولت جدید آمده و باید مدیران جدید بیایند و کار خودشان را بکنند.
قادر آشنا در پاسخ به اینکه در دوران همهگیری بیماری کرونا چه اصراری بر برگزاری به شکل بینالمللی جشنواره هست؛ گفت: ما شورایی در این زمینه داشتیم و جلسات متعددی برگزار شد که اگر شرایط سخت باشد، فقط جشنواره را ملی برگزار کنیم. شرایط را در سه سطح برنامهریزی کردیم. سطح عادی ، ۳۰درصد عادی (مثل حال حاضر) و سطح سخت. در زمان فراخوان شرایط عادی شده بود. بعد با اوجگیریهای بعدی کرونا مواجه شدیم و دوباره فضا عادی شد. ۴۵ گروه بینالمللی با ما برای حضور تماس گرفتند، تعدادی را وزارت فرهنگ و ارشاد اجازه داد بر اساس اوضاع کشورشان و تعدادی را هم مجوز ندادند. آنهایی که آمدند را هم تمهیداتی فراهم کردیم که پروتکلها رعایت شود.
مجری برنامه در ادامه به اجرای نمایش جمهوری آذربایجان اشاره کرد و درباره حاشیههایی که پیش آمد، پرسید که مدیر کل هنرهای نمایشی گفت: نمایش جمهوری آذربایجان یک موضوع جهانشمول داشت و درباره مادر شهید بود. هر کشوری نگاه خودش را به این موضوع دارد. موضوع ارزشی و انسانی داشت و من هیچ نکته گزندهای در آن ندیدم.
وی افزود: در مورد آثار دیگر باید اشاره کنم به طور مثال نمایش کشور تاجیکستان راجع به فردوسی بود. سفیر ما در تاجیکستان هم همراه گروه آمده بود و سفیر آنها هم به تماشای نمایش نشست. دیپلماسی فرهنگی به معنی واقعی اتفاق افتاد. اتفاق زیبای دیگر دو گروه تولید نمایش افغانستان بود که در ایران زندگی میکنند. کارگردان آنها مدرک سیکل داشت و بازیگران همه کارگر بودند و به نظرم ضد امپریالیستیترین کاری بود که در این حوزه انجام شد. سیاست ما این بود که بیشتر گروههای ملل در حوزه تمدنی ایران بزرگ و کشورهای اطراف باشند.