به گزارش روز یکشنبه ایرنا از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، در آخرین جلسه کارگروه مشورتی راهبری تجارت الکترونیکی که با حضور نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی از جمله انجمن صنفی کسب‌ و کارهای اینترنتی و کسب ‌و کارهای برگزار شد، از نسخه جدید سامانه «امتا» و امکانات آن برای کسب ­و کارها به ویژه سکوهای اینترنتی رونمایی کردند و در مورد دیگر نیازمندی‌های کسب ‌و کارها و برنامه آینده سامانه، بحث و تبادل نظر شد.

در این جلسه، ضمن ارائه نسخه جدید سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی (امتا) که با سه مأموریت احراز هویت، احراز صلاحیت و احراز اصالت ایجاد و در حال حاضر به سرویس­‌های ثبت احوال، شاهکار، ثبت شرکت­‌ها، روزنامه رسمی، نظام وظیفه‌ متصل و با شماره پنج رقمی مرکز تماس ۴۱۶۰۶ و سرشماره پیامکی ۳۰۰۰۴۱۶۰۶ پشتیبانی می‌شود، امکانات جدید سامانه از جمله بخش اطلاعات تماس (تلفن همراه، پست الکترونیکی و نشانی)، اطلاعات مجوزها و اطلاعات دارایی­ ها معرفی شد. در بخش اطلاعات تماس، امکان ارائه نشانی پست الکترونیکی احرازشده (از طریق ارسال کد تأیید) و نشانی استعلام ­شده از شرکت ملی پست به کسب­ و کارهای اینترنتی فراهم شده است.

در بخش اطلاعات مجوزها نیز پروانه کسب اصناف و همچنین پروانه طبابت سازمان نظام پزشکی و در بخش اطلاعات دارایی ‌ها نیز بیمه شخص ثالث خودرو به سامانه امتا اضافه شده که امکان ارائه آن‌ها به کسب­ و کارهای مرتبط دارای اینماد هم­ اکنون وجود دارد.

به این ترتیب بسیاری از مشکلات سکوهای اینترنتی مثل پلتفرم­‌های کالایی یا پلتفرم ‌های سلامت از جهت اتصال به سرویس­ های حاکمیتی و دغدغه­ های آن­ها در زمینه انجام استعلامات کاربران و تأمین­ کنندگان برطرف و بخشی از هزینه ‌های آن‌ها مثل کنترل کارشناسی و چشمی مدارک و مجوزهای کاربران حذف خواهد شد.

به واسطه این سامانه، کسب‌وکارهای دارای اینماد می ‌توانند از طریق سامانه امتا، درخواست دسترسی به سرویس‌های مختلف را به صورت سیستمی ثبت و دریافت کنند. همچنین با توجه به سازوکار سامانه امتا از جهت رعایت محرمانگی و حفظ حریم خصوصی، ارائه این اطلاعات به کسب ­و کارهای اینترنتی مشابه اطلاعات قبلی سامانه امتا، صرفاً با تأیید کاربر انجام خواهد شد.

کارگروه مشورتی راهبری تجارت الکترونیکی بیش از یک سال است که با ابتکار مرکز تتا و به عنوان مکمل کارگروه نظارت بر کسب­ و کارهای اینترنتی متشکل از دستگاه ­های حاکمیتی تصمیم‌گیر در زمینه تجارت الکترونیکی، با حضور نمایندگان تمامی تشکل‌های تخصصی تجارت الکترونیکی و کسب و کارهای اینترنتی برتر به منظور تبادل نظر و دریافت نقطه نظرات بخش خصوصی تشکیل شده و به صورت دوره­ ای جلساتی را برگزار می­‌کند.