تهران – ایرنا – تارنمای آمریکایی هیل در گزارشی با اشاره به تلاش های جمهوریخواهان کنگره برای سنگ اندازی در برابر توافق احتمالی بازگشت آمریکا به برجام نوشت بعید است این تلاش ها در کنگره تحت سلطه دموکرات ها به نتیجه برسد و مخالفان جو بایدن به پیروزی در انتخابات میاندوره ای امید بسته اند.

به گزارش دوشنبه ایرنا، تارنمای رسانه آمریکایی هیل با اشاره به نامه اخیر ۳۳ سناتور جمهوریخواه که واشنگتن را تهدید کرده بودند در صورت عدم ارائه توافق احتمالی به کنگره در راه اجرای آن مانع تراشی خواهند کرد، آمده که بی اعتنایی دولت دموکرات موجب خواهد شد تا کشمکش شدیدی رخ داده و قانونگذاران جمهوریخواه به تکاپو بیافتند تا علیه توافق احتمالی وین رای گیری رسمی انجام شود.

به نوشته هیل، دموکرات ها اطمینان دارند که در صورتیکه دولت چنین سندی را برای بررسی ۶۰ روزه و رای گیری به کنگره ارسال کند، می توانند در کنار وتوی بایدن، با اکثریت خود مانع رای مخالف یا حتی عدم تامین بودجه آن شوند.

به نوشته هیل، مخالفت با توافق برجام به ۶۰ رای سناتورها نیاز دارد. در سال ۲۰۱۵، سنای تحت کنترل جمهوریخواهان با وجود پیوستن ۴ سناتور دموکرات چاک شومر(سناتور ایالت نیویورک و رهبر فعلی اکثریت سنا)، باب منندز (سناتور ایالت نیوجرسی)، بن کاردین (سناتور ایالت مریلند) و جو مانچین (سناتور ایالت ویرجینیای غربی) نتوانست با برجام مخالفت کند و ۵۸ سناتور مخالف در برابر ۴۲ سناتور موافق کاری از پیش نبردند.

اکنون که جمهوریخواهان ۵۰ کرسی سنا را در اختیار دارند و با وجود حضور دموکرات های مخالف برجام، بعید است که تعداد آرای خیر به عدد طلایی ۶۰ برسد.

به نظر می رسد که با درک موانع موجود، جمهوریخواهان خوشبین به پیروزی در انتخابات میاندوره ای سال ۲۰۲۲ در انتظار کنترل کنگره از ابتدای سال ۲۰۲۳ بوده و تهدید کرده اند که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، توافق احتمالی را پاره کنند.

تد کروز، سناتور ایالت تگزاس و بانی نامه ۳۳ سناتور

به تازگی ۳۳ سناتور جمهوریخواه در نامه‌ای به رئیس جمهوری آمریکا خواهان لحاظ شدن نظرهای آنان در توافق احتمالی بازگشت این کشور به برجام و به رای گذاشتن مفاد آن شدند و تهدید کردند که در غیر اینصورت تلاش خواهند کرد تا در راه اجرای توافق احتمالی بازگشت آمریکا به برجام سنگ اندازی کنند.

به اعتقاد این سناتورها، هرگونه توافق با ایران آن چنان برای امنیت ملی آمریکا اهمیت دارد که یک معاهده به شمار رفته و مستلزم مشورت و موافقت سنا است.

به گزارش ایرنا، تمام هیات‌های مشارکت کننده در گفت‌وگوها ۲۳ بهمن جلسات فشرده‌ای را به‌صورت جداگانه با نمایندگان ایران و آمریکا داشتند. جزئیات زیادی از محتوای این ملاقات‌های پی‌درپی به بیرون درز نکرده اما این احتمال وجود دارد که این تحرکات با بسته پیشنهادی جدید ارائه شده از سوی ایران بی‌ارتباط نباشد.

یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان اینکه تیم مذاکره کننده ایرانی طرف‌های دیگر را از ابتدای مذاکرات به ابتکار عمل تشویق کرده است افزود که اکنون زمان تصمیم گیری آمریکاست و این کشور باید «به کش دادن این فرآیند و بلاتکلیفی خود پایان دهد.»

در واقع تحرکات اعضای گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل ماریوت و دیدار با نماینده آمریکا هم به نوعی بیانگر این واقعیت است که تمام هیات‌ها در انتظار تصمیم آمریکا هستند. اگر کاخ سفید تصمیمات لازم را خصوصا در حوزه رفع تحریم‌ها بگیرد، می‌توان در مدت زمانی کوتاه مذاکرات را جمع‌بندی کرد.