تهران – ایرنا - «هیروکازو ماتسونو» وزیر ارشد کابینه ژاپن روز دوشنبه اعلام کرد توکیو از تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی درمورد سلامت آب آلوده رها شده از نیروگاه هسته ای فوکوشیما به دریا استقبال می کند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، ماتسونو گفت که گروهی از کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در ژاپن به سر می برند تا سلامت و ایمنی و همچنین تاثیرات تشعشعات بر انسان و دریا را مورد ارزیابی قرار دهند.

وی که سخنگوی ارشد دولت ژاپن است، افزود: دولت ژاپن با آژانس همکاری کامل خواهد داشت تا تضمین شود که تلاش های ژاپن به درستی ارزیابی می شود.

ژاپن سال گذشته اعلام کرد از بهار سال ۲۰۲۳ بیش از یک میلیون تن آب آلوده را پس از تصفیه و رقیق سازی به دریا رها می کند. این مساله باعث نگرانی ماهیگیران محلی و مخالفت کشورهای چین و کره جنوبی در همسایگی ژاپن شد.

ژاپن در این زمینه خواستار کمک از آژانس بین المللی انرژی اتمی شد تا تضمین شود که عملیات رهاسازی مطابق با استانداردهای ایمنی بین المللی است و موافقت سایر کشورها را نیز کسب می کند.

 وقوع زمین لرزه و سونامی سال ۲۰۱۱ در ژاپن منجر به از کار افتادن سیستم های خنک کننده نیروگاه فوکوشیما و ذوب سه راکتور و انتشار مقادیر زیاد تشعشعات شد که در نتیجه بیش از ۱۶۰ هزار نفر از ساکنان محلی از منطقه خطر تخلیه شدند.

آب مورد استفاده برای خنک کردن هسته های راکتور از آن زمان نشت کرده و با آب های زیرزمینی که به سازه های راکتور نفوذ می کند، ترکیب شده است.

این حجم از آب در یک هزار تانکر در نیروگاه ذخیره می شود که البته باید از بین برده شود. انتظار می رود که این مخازن اواخر سال جاری به ظرفیت ۱.۳۷ میلیون تنی خود برسند.

قرار بود ماموریت آژانس بین المللی انرژی اتمی دسامبر ۲۰۲۱ (آذر) انجام شود، اما به دلیل شیوع جهانی سویه اُمیکرون کرونا به تاخیر افتاد.