یزد- ایرنا- نماینده مردم یزد، اشکذر و بخش ندوشن در مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت طرح راه آهن یزد به اقلید فارس با یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه آغاز شد ،هم‌اکنون برای تکمیل آن به یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

هفتم مردادماه سال ۱۴۰۰ شمسی، راه آهن یزد - اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر به عنوان بزرگترین طرح ریلی کشور به مناسبت عید سعید غدیرخم از طریق ویدیو کنفرانس با دستور رییس جمهور وقت به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا،  با افتتاح این خط ریلی که یکی از بزرگترین طرح های عمرانی یزد است، ارتباط ین استان  با فارس که یکی از مناطق پرجمعیت کشور با ظرفیت های گردشگری، کشاورزی، صنعتی و علمی ایران است برای نخستین بار از طریق خط ریلی برقرار شد.

 این طرح ملی به طول ۲۷۰ کیلومتر از مصوبه های سفر مقام معظم رهبری است که ۲۴۵ کیلومتر آن در استان  یزد و بقیه در حوزه استحفاظی استان فارس قرار دارد و با بهره برداری از آن  برای ۸۰۰ نفر نیز اشتغال ایجاد شد. 

راه آهن یزد - اقلید با هدف جابه جایی مسافر و همچنین بار و کالا و تکمیل مثلث گردشگری مرکز ایران در استان های یزد، فارس و  اصفهان ایجاد شد و در سال اول بهره برداری، قابلیت حمل بیش از سه میلیون تُن بار را دارد.

با افتتاح این طرح ایستگاه اقلید به حلقه اتصال کریدور ریلی شمال به جنوب و شرق به جنوب غرب کشور تبدیل شده است و مسیر ریلی شیراز تا مشهد ۳۱۱ کیلومتر کوتاه تر می شود، در طول مسیر این طرح تقاطع های مختلفی بر روی محورهای یزد - بندرعباس،  یزد - خاتم ، یزد - ابرکوه ، ابرکوه - سورمق و آزاد راه اصفهان - شیراز  ساخته شده است.

حدود یک هزار کیلومتر خط‌ راه آهن شامل هفت درصد مجموع خطوط ریلی کشور در  استان یزد قرار دارد و بیش از ۳۰ درصد عملیات حمل و نقل ریلی معادل چهار برابر بازدهی و بهره‌وری این بخش به نسبت دیگر نواحی کشور مربوط به منطقه یزد است و بیش از ۸۰ درصد موادمعدنی و افزون بر ۷۰ درصد بارهای ترانزیتی کشور از استان یزد عبور می‌کند.

 به گزارش دوشنبه شب روابط عمومی دفتر محمدصالح جوکار یکی از چهار نماینده استان یزد در مجلس ، وی با اشاره به حضور چند ماه گذشته علی نیکزاد نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی در یزد افزود: راه اندازی کنارگذر اشکذر تا پل رستاق از ابتدای پل الغدیر و تقاطع جاده طبس مشکل متعددی دارد و از سوی دیگر برای رفع مشکل بودجه راه آهن یادشده مجددا از آقای نیکزاد برای حضور در استان دعوت کردیم.

وی ادامه داد: یزد سال‌های گذشته به عنوان قطبصنعت  نساجی شناخته می‌شد و امروز این صنعت در استان مورد غفلت و بی توجهی قرار گرفت، صنایع کاشی و سرامیک و فولاد را به عنوان صنایع سخت افزار سرمایه گذاری احداث کردیم که موید این است برنامه‌ریزی صحیح و نقشه راه مشخصی برای توسعه استان در سال‌های گذشته نداشتیم.

این نماینده استان یزد در مجلس یازدهم از نبود سند آمایش سرزمین به عنوان بخش عمده‌ای از وضعیت موجود یاد کرد و گفت: در تدوین سند آمایش زمین، پهنه جغرافیایی یک شهرستان را به خوبی تعریف  و بر مبنای آن ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها مشخص شد تا چه صنایعی در شهرستان سرمایه گذاری شود که بیشترین ارزش افزوده را به دنبال داشته باشد.

جوکار با بیان اینکه سیاست‌های بالا دستی زیادی در حوزه مسایل مرتبط با آلایندگی واحدهای صنعتی در دشت مهریز - عقدای اردکان وجود دارد گفت: این سیاست‌ها مورد پیگیری قرار نگرفت تا به مرحله اجرایی برسد و وضعیت امروز استان نیز به دلیل نبود  نقشه راه مشخص در زمینه توسعه استان و نبود هدف گذاری بوده است.

وی با اشاره به مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان مبنی بر فقدان صدور مجوز صنایع آلاینده و سخت افزار در محور دشت یزد – اردکان و تعریف ۲ پهنه در جاده طبس و بافق اظهار کرد: نبود آلایندگی و هایتک بودن، استقرار صنایع تبدیلی و پایین دستی، سبز بودن صنایع، حفاظت از محیط زیست و نگاه بلند به آینده، شرایط جغرافیایی موجود و کم آب بودن استان از جمله مولفه‌هایی است که باید در مسیر توسعه استان مورد توجه قرار گیرد.