به گزارش شامگاه سه شنبه ایرنا، سخنران مذهبی این آیین در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی گفت: زمانیکه حضرت محمد(ص) به پیامبری مبعوث شدند امام علی علیهالسلام ۱۰ ساله بودند در هنگام مبعوث شدن پیامبر(ص) در غار حرا، امیرالمؤمنین (ع) فرمودند که صدای فریاد شیطان را شنیدم و به پیامبر فرمودند که این چه صدایی بود و حضرت محمد(ص) فرمودند که یا علی هر چه را که من میبینم تو هم میبینی و هر چه را که من میشنوم تو هم میشنوی.
حجت الاسلام سید محمدمهدی میرباقری افزود: امام علی (ع) بااینکه علم الکتاب هست و تمام علم الکتاب در نزد امیرالمؤمنین است؛ اما در زمان پیامبر، خطبه، سخنرانی و حرفی از ایشان نمیبینیم چرا که امیرالمؤمنین علیهالسلام در زمان پیامبر سکوت داشتند.
وی به چند جمله از بیانات امیرالمومنین در نهج البلاغه که در توصیف خود گفته اند، اشاره کرد و ادامه داد: بخشی از خطبهها، نامهها و بیانات امام علی علیهالسلام تبدیل به نهجالبلاغه می شود و در این کتاب شریف که سراسر معارف بلند هست، امام علی (ع) صحبتهایی درباره خود کردهاند یکی در خطبهی سوم نهجالبلاغه است که ایشان دوران اول و دوم و سوم را توضیح میدهند و بعد میفرمایند وقتیکه نوبت به من رسید مردم آمدند و اصرار به پذیرش حکومت کردند و وقتی برای اقامه حکومت و دین الهی قیام به امر کردم، در همین فرصت کوتاه سر برداشتند و یک عده بیعت شکنی کردند یک عده از دین خارج شدن به سه گروه ناکثین(جبهه جنگ جمل) و مارقین(جبهه جنگ خوارج) و قاسطین(جبهه جنگ شام) تقسیم شدند و با امام علی(ع) جنگیدند و تمام کسانی که از دین خارج هستند، همین افراد هستند.
این سخنران مذهبی گفت: امام علی(ع) درخصوص آن ها میفرمایند که گویا اینها سخن خدا را نشنیدهاند که میفرماید ما این دار آخرت را برای کسانی قرار دادیم که در زمین بهدنبال برتری جویی و فساد نیستند و اهل تقوا هستند ولی این افراد برای دنیا و برای اثبات رساندن خود و برتریجویی با امیرالمؤمنین درگیر شدند و طلحه و زبیر به امام علی (ع) میگفتند چرا حکومت دست تو باشد، یک قسمت از آن را به ما بده. آنها فرق خودشان با امیرالمؤمنین را نمیفهمند و آمدند و بصره را در جنگ جمل گرفتند و در سر امام جماعتی نماز صبح بینشان اختلاف شد و نزدیک بود نماز مردم قضا شود که یک نفر گفت یک روز طلحه و یک روز زبیر امامجماعت شود.
حجت الاسلام میرباقری افزود: امام علی (ع) بصره را از اینها پس گرفت و وقتی وارد بیتالمال شدند و نگاهشان به طلاهایی که رویهم جمعشده بود افتاد، گفتند ای دنیا میخواهی مرا فریب دهی، تو نمیتوانی مرا فریب دهی برو و دیگری را فریب بده.
وی ادامه داد: امام علی علیهالسلام خوب میدانستند که اگر در این دنیا دنبال برتریجویی باشد دیگر از دار آخرت محروم میشود و عاقبت مال متقین است و این را امام علی(ع) درک کرده بود.
این سخنران مذهبی با بیان این که این دنیای بیارزش اگر در نگاه انسان جلوه پیدا کند میتواند انسان را از امیرالمؤمنین در یک جایی جدا کند، اظهار داشت: امام علی فرمودند که مگر خداوند نفرمود که حجت را بر من تمام کرد که باید به میدان میآمدم و کار را بهعهده میگرفتم و در برابر پرخوری یک عده و گرسنگی یک عده بیتفاوت نباشم.
حجت الاسلام میرباقری با بیان این که دنیا در نگاه امام علی(ع) از آب بینی بز قیمتش کمتر است من در این دنیای شما زاهد و فارغ هستم، اضافه کرد: این دنیایی که امیرالمؤمنین میفرمایند یعنی بزرگترین حکومت زمان خودشان است زمانیکه امام علی (ع) کار را بهعهده گرفتند در آن زمان ایران و روم فتح شده بود و همه اینها در اختیار امیرالمؤمنین بود و ایشان با اینکه ثروت فراوانی داشتند اما میرفتند چاه میکندند و وقتی آب بالا میزد بیرون میآمدند و وقفنامه آن را مینوشتند و آن را وقف میکردند.
وی در اشاره به نامه چهل و سوم نهج البلاغه امیرالمؤمنین در نامهای به عثمان بن حنیف دارند که در مراسمی شرکت کرده بود که فقط افراد اغنیا در آن حضور داشتند و فقرا را راه ندادند، ادامه داد: هر کسی مأموم و امام دارد و از نور او پرتو می گیرد و باید بهدنبال امام خود برود؛ پیروان معاویه اگر این کار را بکنند اشکال ندارد چراکه امام آنها همین گونه است و پرخور و راغب به دنیا است و شما هم باید پیرو امام خودت میبودی و امام شما به دنیا راغب نیست و امام شما کسی است که از همه دنیا به دو تا لباس کهنه و از غذای دنیا و دو قرص نان اکتفا کردهاست.
این سخنران مذهبی گفت: امیرالمؤمنین در زمان حکومت شان فرمودند که برای من مغز گندم و عسل حلال بود که بخورم اما شبی سیر نخوابیدم که مبادا در دوردستها گرسنه بخوابد.
حجت الاسلام میرباقری افزود: ایشان به عثمان بن حنیف میفرماید شما نمیتوانید مثل من باشید و اگر میخواهید با من به عنوان امامتان راه بروید بدانید که نمیتوانید مثل من باشید ولی مرا با ورع و اجتهادتان کمک کنید و اهل ورع و محتاط و اجتناب باشید و ازآنجاییکه خداوند شما را پرهیز دادهاست، اجتهاد کنید یعنی بیکار نباشه و با تمام وجود کار کنید و با تمام وجود در میدان باشید و همچنین باید کاملاً اهل احتیاط باشید و هر کجا شبهه بود وارد نشوید و عفیف و درستکار باشید.
وی ادامه داد: در نامهای که عقیل به امام علی(ع) نوشته بود که چرا عدالت را اینگونه رعایت میکنی، با این کار مردم از تو دور میشوند؛ امام علی(ع) در پاسخ به او فرمود که اگر مردم از من هم دور بشوند مهم نیست زیرا که من عزتم را از مردم نمیگیرم بلکه عزتم را از خداوند میگیرم و باید به آنچه که خداوند فرموده عمل کنم.
این سخنران مذهبی بیان کرد: مؤمن مثل کوه استوار است طوفانها هم تکانش نمیدهد و این فرد عزیز است؛ شما وقتی با خداوند عزیز شوید دیگر رفت وآمد مردم کاری با شما نمیتواند بکند.
حجت الاسلام میرباقری افزود: امیرالمؤمنین در تعریف زهد میفرماید مردم سه دستهاند زاهد و راغب و صابر یعنی یک عده به دنیا راغب هستند و توجهی به حلال و حرام هم ندارند و یک عده صابر هستند صابر دلش به دنیا وابسته است و هنوز هم چیزی میخواهد و تعلق خاطر دارد اما میداند بهدنبال دنیا رفتن عاقبت به شری میآورد و بنابراین دامن میکشند و صبر و تحمل میکنند و در دنیا با سختی میگذراند چراکه میدانند اگر خود را در دنیا رها کنند عاقبت به شر میشوند اما زاهد اینگونه نیست زاهد آن کسی است که محبت دنیا و شادیها و غصههای دنیا از دلش بیرون رفته است و اگر همه دنیا را به او بدهی خوشحال نمیشود و اگر چیزی از دنیا از دستش برود نیز غصه نمیخورد.
به گزارش ایرنا، شعرخوانی، سرودخوانی و مدیحه سرایی از جمله برنامههای مراسم جشن میلاد حضرت علی(ع) بود.
ولادت امام علی علیه السلام در سیزدهم رجب سال ۳۰ عام الفیل رخ داده است. بنا به نقل علمای شیعه و گروه زیادی از اهل سنت ولادت آن حضرت در خانه خدا اتفاق افتاده است. این جریان از اختصاصات آن حضرت است و در تاریخ بشریت سابقه نداشته و بعد از آن نیز تکرار نشده است.