همدان- ایرنا- کارشناس اداره کل هواشناسی استان همدان گفت: در پی نفوذ یک جبهه هوای سرد طی چند روز آینده به آسمان استان، کشاورزان باید نکاتی را در راستای حفاظت از اراضی و باغات خود در برابر سرما رعایت کرده و اقداماتی را انجام دهند.

«محمد حسن باقری شکیب» روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برهمین اساس کشاورزان باید در این مدت و به منظور جلوگیری از فشرده شدن خاک از ورود هرگونه ماشین آلان کشاورزی به داخل باغ‌ها و اراضی زراعی خود خودداری کنند.

وی اظهار داشت: همچنین با توجه به سرمای هوا و کاهش دما، باغداران در استان همدان نیز در چند روز آینده از هرگونه اقدام برای هرس کردن شاخه درختان به صورت جدی پرهیز کنند.

باقری شکیب تصریح کرد: به منظور افزایش مقاومت درختان در برابر سرما، انجام چالود در باغ ها و استفاده از کودهای دامی و شیمیایی همچون ازت، پتاس، فسفر و کلسیم(به صورت همزمان) بسیار مهم است و انجام آن به کشاورزان توصیه می شود.

وی با اشاره به اینکه گلخانه داران نیز باید از پوشش گلخانه و شرایط دمایی آن اطمینان داشته باشند، گفت: انبارداران سیب زمینی در استان هم برای جلوگیری از یخ زدگی و بروز خسارت احتمالی به محصول، دستگاه های حرارتی و تهویه مناسب را در این اماکن روشن کنند.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان همدان خاطرنشان کرد: صاحبان غرفه میوه و تره بار نیز باید برای محافظت محصولات کشاورزی و میوه‌های خود از سرما و یخ زدگی اقدام جدی کنند.

براساس گزارش سازمان هواشناسی، نهاوند با ۱۳ درجه سانتی‌گراد بالای صفر و همدان و بهار با چهار درجه سانتی‌گراد زیر صفر به ترتیب گرمترین و سردترین نقاط استان همدان در ۲۴ ساعت گذشته بودند.

همچنین بیشینه و کمینه دمای هوای شهر همدان نیز در این مدت به ترتیب یک درجه سانتی‌گراد بالای صفر و چهار درجه سانتی‌گراد زیر صفر ثبت شده است.

استان همدان به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی، کیفیت مناسب آب و هوا، خاک مناسب و وجود نیروی خلاق و فعال، دارای قابلیت‌های تولیدی فراوان در زمینه محصولات کشاورزی بوده و به گونه‌ای که می‌تواند علاوه بر تأمین نیازهای داخلی استان بخشی از نیازهای سایر مناطق را در زمینه محصولات کشاورزی بر طرف کند.