زنجان -ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان گفت: حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی و ارتقای فعالیت‌ها در این حوزه یکی از اولویت‌های میراث‌فرهنگی استان محسوب می‌شود و هم اکنون بالغ‌ بر ۱۲ هزار نفر در استان در حوزه صنایع‌دستی فعالیت دارند.

امیر ارجمند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: صنایع‌دستی این استان حکایت تلفیق هنر و خلاقیت با فلز است، از مسگری گرفته تا چاقو، ملیله و چاروق که هر یک به‌نوعی با فلز عجین شده‌اند و در بحث فلزکاری جزو ۶ استان برتر کشور است.

وی اضافه کرد: زنجان به‌عنوان شهر جهانی ملیله از سوی شورای جهانی صنایع‌دستی به ثبت رسیده و این استان به لحاظ تنوع صنایع‌دستی در کشور برتر است و فروش خوبی را در دارد.

این مسوول ادامه داد: هنرهای سنتی و صنایع‌دستی استان از جنبه‌های مختلفی چون قدمت و اصالت، جنبه اقتصادی و فرهنگی همیشه موردتوجه بوده است.

وی با بیان اینکه صنعتگران استان زنجان در ۵۵ رشته مشغول به فعالیت هستند، اظهار داشت: رشته‌های شاخص صنایع‌دستی این استان ملیله‌کاری، انگشترسازی، مسگری، چاروق دوزی، چاقوسازی، گیوه‌بافی، گلیم‌بافی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و و غیره را شامل می‌شود.

وی یادآوری کرد: هم اکنون ۵۵۰ واحد فروش صنایع دستی در استان زنجان فعال است که از این تعداد ۵۰۰ واحد در شهر زنجان قرار دارد.