بجنورد- ایرنا- مدیر جهادکشاورزی رازوجرگلان خراسان شمالی گفت: ۹۹ درصد دام‌های سبک و ۹۸ درصد دام های سنگین این شهرستان مرزی در راستای جلوگیری از قاچاق دام پلاک‌کوبی و هویت گذاری شد.

موسی آهنگری روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اینک ۲۸۸ هزار دام سبک و سنگین در این شهرستان وجود دارد که با اجرای طرح پلاک گذاری، حدود ۱۰۰ درصد آن دارای هویت شد.

وی افزود: جلوگیری از قاچاق و جابه‌جایی غیرقانوی دام‌ و تامین دقیق نهاده های دامی یکی از اهداف مهم طرح پلاک‌گذاری دام در کشور است.

آهنگری با اشاره به حمایت از دامپروران شهرستان، گفت: به منظور حمایت از دامپروران رازوجرگلان از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۸ هزار نهاده دامی در اختیار این قشر قرار گرفته است.

وی با تاکید بر ضرورت بروزرسانی و ثبت مشخصات دام‌ها در سامانه جامع هویت گذاری، گفت: در این راستا تشدید نظارت‌ها، رصد و پایش مستمر توزیع نهاده‌های دامی و راستی آزمایی از تشکل های توزیع کننده این نهاده‌ها بسیار ضروری است.

مدیر جهادکشاورزی رازوجرگلان افزود: هم اینک نیز حدود ۱۰ تشکل برای توزیع نهاده های دامی در شهرستان فعال است که به طور میانگین هر یک از این تشکل ها، ۱۰ روستا را برای توزیع نهاده های دامی پوشش می دهد.

خراسان شمالی در زنجیره تولید و ارزش در بخش دام سبک و طیور رتبه نهم کشور را دارد.

خراسان شمالی دارای ۳۰۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکمنستان است که بیشتر این مساحت در شهرستان راز و جرگلان واقع است.

این شهرستان سه بخش و ۶ دهستان دارد و ۹۵ درصد جمعیت این منطقه روستایی هستند.