گنبدکاووس - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی گالیکش گفت: روزانه ۸.۵ تا ۱۰ تن گوشت مرغ در این شهرستان تولید می‌شود که سه برابر نیاز مردم منطقه است.

برات آشور فارسیانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: ۱۳ مزرعه مرغ گوشتی با تولید ۵۴۰ هزار قطعه در هر دوره در گالیکش فعال است که طیور آنها با هماهنگی دامپزشکی و اتحادیه مرغداران برای کشتار به کلاله و مینودشت حمل می‌شود.

وی مصرف روزانه گوشت مرغ در گالیکش را ۲.۵ تا سه تن اعلام  و اضافه کرد: مرغ مصرفی مردم بعد از کشتار در کشتارگاه‌های مینودشت و کلاله بر اساس آخرین نرخ تنظیم بازار کیلویی حدود ۳۱۰ هزار ریال در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش افزود: با وجود ظرفیت بالای این شهرستان در تولید مرغ، ۲ معقوله‌ زیست محیطی ناشی از موقعیت جغرافیایی از جمله وصل بودن به جنگل‌های هیرکانی و لزوم رعایت فاصله پنج کیلومتری با روستاها شرایط را برای ایجاد کشتارگاه در گالیکش سخت کرده است. 

آشور فارسیانی ادامه داد: در شمال شهرستان با رعایت این موارد زمینه ایجاد کشتارگاه وجود دارد اما به دلیل هزینه‌ اولیه و نرخ سود بالای تسهیلات بانکی، سرمایه گذاری تاکنون اعلام آمادگی نکرده است.

وی تصریح کرد: ۷۵ هزار راس دام سبک گوسفندی و پنج هزار و ۳۰۰ راس دام سنگین در گالیکش وجود دارد اما فقط چهار واحد دامداری صنعتی سبک فعال است و بقیه دام‌ها به صورت سنتی نگهداری می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی گالیکش یادآور شد: از دهه ۷۰ تا ۸۰ حدود ۲۲ واحد دامداری صنعتی سنگین فعال در این شهرستان به دلیل مشکلات مالی و ناتوانی در پرداخت سود تسهیلات بانکی به مرور تعطیل شد.

آشور فارسیانی بیان کرد: حدود ۲۰ سال است که دامداری صنعتی سنگین در گالیکش فعال نیست و افراد متقاضی با توجه به نرخ سود ۱۸ درصد و همچنین دوره تنفس یک ساله، پیگیری خود را متوقف می‌کنند چراکه معتقدند دوره برگشت ۲ تا سه ساله سرمایه با دوره تنفس همخوانی ندارد.

معرفی ۶ واحد متخلف گالیکش به تعزیرات

وی گفت: بر اساس قانون انتزاع که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد مسوولیت تهیه، تولید و نظارت بر توزیع هشت سرفصل محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره مردم به جهاد کشاورزی محول شد.

مدیر جهاد کشاورزی افزود: از ۱۵ آذر تاکنون تیم‌های نظارتی با همکاری قرارگاه ۱۷ ربیع ۴۴۳ مورد از صنوف بخش کشاورزی مانند نانوایی‌ها، قصابی‌ها، برنج فروشی‌ها، روغن فروشی‌ها و عرضه میوه بازدید و به ۶۵ واحد متخلف اخطار دادند و در نهایت برای ۶ واحد نانوایی و مرغ فروشی پرونده تخلف تشکیل و به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.

آشور فارسیانی ادامه داد: در این مدت ۳۲ تن برنج تایلندی، ۷۲ تن روغن خوراکی و ۱۰ تن روغن صنف، ۱۱ تن شکر، ۴.۵ تن مرغ منجمد، ۱۴ تن و ۳۰۰ کیلوگرم تخم مرغ و ۳۰ تن برنج هندی با قیمت تنظیم بازار در گالیکش توزیع شد و ۳۰ تن برنج هندی دیگر به‌زودی توزیع می‌شود.

شهرستان گالیکش با حدود ۶۴ هزار نفر جمعیت مشکل از اقوام و مذاهب گوناگون ۲۰ هزار هکتار زمین زراعی و هزار هکتار باغ دارد و مهمترین محصولات تولیدی آن گندم، کلزا و چغندر قند است.

گالیکش با برخورداری از مزیت گردشگری و وجود جنگل و آبشارهای فراوان، پارک ملی گلستان را نیز در حوزه خود دارد.