تهران- ایرنا- برنامه چالش‌های فناوری و نوآوری(اینوتن) با همکاری یک شرکت صنعتی اقدام به برگزاری چالش ساخت افزودنی کرم‌های دست و صورت Makibeads۸۰ کرده است.

به گزارش روز شنبه گروه علم و آموزش ایرنا، ‌ اینوتن از علاقمندان این حوزه خواست حداکثر تا ۲۸ اسفند ماه طرح‌های خود را مشخص و از طریق سامانه ثبت نام کنند.

طرح های ثبت نام شده از سوی علاقه مندان در پایان مرحله اول در کمیته داوران ارزیابی و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) برای ساخت نمونه آزمایشگاهی از طرح خود وارد مرحله دوم چالش می شوند. برگزیدگان مرحله نخست، چهار ماه فرصت دارند ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی طرح خود، ‌یک «نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح اولیه خود را طی مرحله دوم ارائه کنند. در پایان مرحله دوم برای انتخاب طرح برتر، مستندات فنی و اقتصادی و نیز نمونه‌ آزمایشگاهی ارائه شده از سوی هر شرکت‌کننده توسط هیات داوران ارزیابی و برنده نهایی معرفی می‌شود.

۵۰۰ میلیون ریال جایزه به نفر اول از طرف متقاضی، ۸۰ میلیون ریال گرنت تولید نمونه محصول، ۸۰ میلیون ریال گرنت آزمایشگاهی و ۳ میلیارد ریال حمایت برای توسعه محصول تضمین بازار پس از تجاری‌سازی برای برندگان این چالش در نظر گرفته شده است.

کرم‌های مراقبتی با عناوین مختلف برای مرطوب کردن، پوشش‌دهی و محافظت از پوست دست و صورت تولید و به بازار عرضه می‌شود. این کرم‌ها دارای افزودنی‌های مختلفی هستند که تولید آن‌ها بسته به کارکرد و گستره مصرف اهمیت پیدا می‌کند. از رایج‌ترین انواع این افزودنی‌ها، پودر پلیمر اتصال عرضی از جنس پلی‌متیل متاکریلات (PMMA) است که با نام تجاری Makibeads و با گریدهای مختلف در صنایع آرایشی و بهداشتی شناخته می‌شوند.

از این محصول در تولید انواع کرم‌های ضدآفتاب، اصلاح رنگ (CC) و ترکیبی (BB) به‌عنوان مات‌کننده و بهبوددهنده براقیت به کار می‌رود، با توجه به حجم بالای تولید این کرم‌ها در کشور، میزان مصرف این افزودنی قابل توجه است؛ در حالی که تامین آن به‌طور کامل از طریق واردات صورت می‌گیرد، از این رو تولید این محصول در داخل برای جلوگیری از خروج ارز از کشور، هدف اصلی این چالش نوآوری است.

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، پودرهای پلیمری مکی‌بیدز ۸۰، کره‌های متخلخل سفید رنگ هستند که دارای کاربرد متعدد در محصولات آرایشی بهداشتی و کرم ­های دست و صورت است. شناخته­ شده‌­ترین محصولاتی که افزودنی مکی‌بیدز در آن­‌ها به کارمی ­رود عبارتند از کرم‌های ضدآفتاب، کرم­‌های CC و کرم­‌های BB.

کرم‌های ضدآفتاب به‌طور مشخص برای محافظت از پوست در برابر نور شدید آفتاب یا اشعه‌های مضر آن به‌کار می‌رود. میزان توانایی محافظت این نوع کرم‌ها با شاخصی به‌نام «ضریب محافظت از نور خورشید» یا SPF نشان داده می‌شود که عدد آن به طور معمول بین ۱۵ تا ۱۰۰ است. مهم‌ترین کارکرد کرم ضدآفتاب جذب اشعه فرابنفش (UV) موجود در نور خورشید است که بدین سبب در کاهش سوختگی و نیز خطر ابتلا به سرطان پوست موثر است. پودرهای مکی بیدز نیز به‌عنوان افزودنی، وظیفه تقویت همین ویژگی را دارند. این پودرها در مخلوط کرمی به‌عنوان فیلترهایی عمل می‌کنند و با پایداری حرارتی و قدرت محافظت بالا در برابر فوتون‌ها، سد مناسبی در برابر تشعشعات فرابنفش موجود در نور خورشید به حساب می‌آیند، همچنین با جذب چربی پوست، احساس چربی کرم‌های ضدآفتاب را نیز کاهش می‌دهد.

هدف اصلی این چالش به‌طور مشخص جمع‌آوری و ارزیابی طرح‌های نوآورانه و بدیع در خصوص به‌کارگیری فناوری‌های نوین برای تولید پودر پلیمری از جنس کراس پلیمر متیل متاکریلات در داخل و جلوگیری از خروج سرمایه از کشور است. تاکید این طرح چالش روی تولید پودر با سطح ویژه m۲/g ۸۰ است که با نام تجاری مکی بیدز ۸۰ تولید می‌شود. خروجی این چالش، محصولی است که بتواند پروسه مشخصی را برای تولید این محصول مطابق ملاحظات فنی ذکر شده در این راهنما ارائه کند.

محصول ارایه شده باید دارای ملاحظات فنی و الزامات از قبیل، خواص پودر تولیدی باید به استانداردها و خواص محصول خارجی نزدیک باشد. در نتیجه محصول تولیدی باید بتواند خواص ذکر شده را تا اعداد ذکر شده در جدول زیر یا بازه‌های نزدیک به آن را کسب  کند. گزارش‌ها و آنالیزهای ارائه شده باید از مراجع معتبر و بر اساس استاندارد بدست آمده باشند. امکان تولید انبوه این محصول در داخل کشور امکان‌پذیر باشد، تفسیر و شرح نتایج باید بر اساس اصول علمی و بر پایه مستندات انجام شده باشد، تمام مراحل انجام کار در صورت نیاز و تشخیص قابل بازدید و ارزیابی باشد.

علاقه مندان می توانند برای راهنمای چالش و ارسال طرح خود به سایت www.innoten.ir مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، اینوتن InnoTEN به‌عنوان یکی از برنامه‎ های شبکه تبادل فناوری متولی اجرای چالش‎ های نوآوری در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو است. مجموعه اینوتن ازطریق کارگزاران خود اقدام به شناسایی نیازها و مسأله‌های شرکت‎ های صنعتی کرده و پس از ارزیابی‌های مختلف در صورتی‌که پاسخی آماده برای آن شناسایی نشد، اقدام به انتشار فراخوان و برگزاری مسابقه می‌کند.